נתניהו: לדרוש מאיראן לשנות המדיניות כלפי ישראל בז'נווה

בנאום בווידיאו בפורום סבן מכניס נתניהו גורם נוסף למשוואת המו"מ עם איראן: לא רק פירוק היכולת הגרעינית-הצבאית אלא גם ביטול קריאתה להשדמת ישראל והפסקת התמיכה בטרור

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תובע מארה"ב לשנות את משוואת המו"מ עם איראן בז'נווה: לא די בדרישה למנוע מאיראן להתפרק מיכולתה לייצר נשק גרעיני; טהראן חייבת לשנות מן היסוד את מדיניותה שחותרת להשמדת ישראל ואת תמיכתה בטרור הגלובלי. זה המינימום שהמערב חייב לתבוע מאיראן, הדגיש רה"מ.

הוא רמז, שבלעדי פיתרון לבעיית היכולת הגרעינית של משטר האייתאללות, לא יהיה הסכם בין ישראל לפלסטינים. הסיבה: נשק גרעיני בידי טהראן יחתור תחת כל הסכם כזה.

בנאום בווידיאו בפורום סבן בוושינגטון אמר רה"מ, שהמשטר באיראן "מחויב להשמדת ישראל" וכי המו"מ בז'נווה לקראת הסכם סופי עם איראן חייב לכלול "תביעה חד-משמעית" שאיראן לא רק תכוונן את הפרטים הקטנים בתכנית הגרעין שלה, אלא גם תשנה את כל מדיניותה כלפי ישראל.

כדי להדגים את אופיה הארסי של מדיניות זו, מנה נתניהו את ההתבטאויות שהשמיעו באחרונה מנהיגים איראניים, ובראשם המנהיג העליון, עלי חמינאי, על ישראל, לרבות איפיונה כ"משטר של ממזרים בלתי לגיטימיים" שסופו כליה.

אי אפשר להגזים בחשיבות האתגר שייצור נשק גרעיני בידי איראן, אמר רה"מ. הוא תהה מדוע איראן מוסיפה לפתח טילים בליסטיים אם היא אכן מוכנה להסתפק ביכולות גרעיניות לצרכי שלום בלבד וציין, שאף לא אחת מהדרישות שמעלה טהראן חיונית לתכנית גרעינית בלתי צבאית. אם איראן תצליח לפתח נשק גרעיני, תשתנה ההיסטוריה, הזהיר נתניהו. למדנו מההיסטוריה שמשטרים עם תיאבון שאי אפשר להשביעו יעשו כל מה שביכולתם כדי להגשים את הפנטזיות שלהם.

לאיראנים יש אולי דיפלומטים עם עניבות, שאפילו יודעים לדבר אנגלית, אך הכוח מאחוריהם מקדם השמדה וטרור, אמר רה"מ.

הוא הדגיש, שישראל חולקת את אמונתו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, שעדיף לשים קץ למשבר באמצעים דיפלומטיים, אך אופציה צבאית חיונית להצלחת הדיפלומטיה. "ישראל מוכנה לעשות מה שצריך", הטעים רה"מ, בלי לפרט. הוא אף קרא לא להוסיף לשחוק את הסנקציות ואמר שהידוקן יניב ויתורים של איראן.

על הבעיה הפלסטינית אמר נתניהו, שעתה מבינים כולם שהסכסוך בין ישראל לפלסטינים אינו מקור הבעיות במזה"ת. את מה שקורה בסוריה, בעיראק, או בצפון אפריקה אי אפשר לקשור לסכסוך זה. בה בעת, התנחלויות וגבולות אינם מקור הבעיה הפלסטינית וישראל אינה הגורם שסרבנותו מכשילה הסדר. מקור הסכסוך הוא סירובם של הפלסטינים לקבל מדינה יהודית במזה"ת, בכל גבול נתון, למרות שישראל מסכימה לקיומה של מדינה פלסטינית עצמאית כבר מאז תכנית החלוקה. מאז הסכם אוסלו, כל אימת שישראל הציעה פיתרון שבמרכזו מדינה פלסטינית, הפלסטינים דחו את היזמה.

"השאלה היא, מדוע הפלסטינים דוחים קבלת מדינה יהודית", שאל נתניהו. "אנו מוכנים לקבל מדינה פלסטינית ואנו דורשים שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינת הלאום היהודי. זו אינה דרישה גדולה מדי".

רה"מ הדגיש, שלישראל אין שום אשליות לגבי מהותו של שלום פוטנציאלי עם הפלסטינים. זה יהיה שלום קר, וישראל תיאלץ להתמודד עם גלי טרור של רדיקלים איסלמיים שיפעלו בתמיכת איראן. לכן, ישראל תדרוש בכל מו"מ ערובות שהיא תוכל להגן על עצמה בכוחות עצמה מפני כל איום. הדברים היו רמז ברור לדרישת ישראל להוסיף לקיים שליטה צבאית בבקעת הירדן, דרישה שהפלסטינים דוחים על הסף.

בכל זאת, נתניהו הכריז, ששלום עם הפלסטינים מוסיף להיות "מטרה אסטרטגית" של ישראל ושהוא מוכן לעשות "פשרות היסטוריות", בנוסף ל"החלטות הקשות" שקיבל עד עכשיו".

על היחסים בין ישראל לארה"ב אמר רה"מ: המזה"ת נמצא העיצומה של סערה גדולה וטלטלה של אי-יציבות, אך היחסים בין ירושלים לוושינגטון הם עוגן מייצב בעל חשיבות מכרעת. תחת הנהגתו של הנשיא אובמה, הגיע שיתוף הפעולה בין ישראל לארה"ב ל"גבהים חדשים", ואני רוצה להודות לו על כך.

נתניהו ציין, שהוא אובמה רואים בדרך כלל עין בעין, אם כי לפעמים הפרספקטיבות שלהם שונות. "אינני יודע אם יש עוד מנהיגים בתבל שמדברים זה עם זה בתכיפות רבה כל כך ובאופן כן כל כך". הוא אף שיבח את "המאמצים הבלתי נלאים של שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, שהמספר הגדול של שיחותיי עמו מעורר את קנאתם של שרים בקבינט שלי".