חברי קב' הרכישה בחריש קיבלו הארכה בקבלת המענקים

המדינה הגיעה להבנות עם חברת "באמונה", המייצגת חמש עמותות בישוב חריש לצורך קבלת מענקים בישוב ■ במסגרת ההבנות שהושגו, יוכלו חברי קבוצת הרכישה לקבל את המענקים מהבנקים עד חודש יוני 2014

הישג לחברי קבוצות הרכישה ביישוב חריש. המדינה הגיעה להבנות עם חברת "באמונה", המייצגת חמש עמותות בישוב חריש לצורך קבלת מענקים בישוב. במסגרת ההבנות שהושגו, יוכלו חברי קבוצת הרכישה לקבל את המענקים מהבנקים עד חודש יוני 2014.

חשוב לציין שלא מדובר בתקופה בה יינתנו עוד מענקים חדשים אלא רק תקופת הארכה למי שכבר עמד בקריטריונים שנקבעו בהוראות המעבר המקוריות כדי לקבל את הסכום מהבנק לאחר פתיחת תיק משכנתא. כזכור, חברי קבוצות רכישה בחריש נתקלו בבעיה לקבל את המענק בגובה 60 אלף שקל מהבנקים וזאת בשל העובדה שקבוצות הרכישה טרם סגרו סופית עם בנקים מלווים לפרויקטים. כל עוד לא קיבלה קבוצה את אישור הבנק הלווה, לא יכולים חבריה לפתוח תיקי משכנתא שהם תנאי לקבלת המענק.

מנהלי חלק מקבוצות הרכישה, הקבוצות שארגנה חברת "באמונה", הגיעו להבנות אלו מול משרד האוצר בישיבה מוקדמת שהתקיימה דקות ספורות לפני תחילת הדיון בבג"ץ. דיון זה, התקיים בשל עתירה שהגישו הענמותות כנגד ביטול המענקים על ידי ממשלת ישראל בתחילת השנה והוראות המעבר שנקבעו לאחר מכן.

לאחר שהגיעו הצדדים להבנות, הודיעו נציגי פרקליטות המדינה לעו"ד גרשון גונטובניק ולעו"ד עמית חדד ממשרד עו"ד וינרוט המייצג את "באמונה", כי המדינה תאפשר לקבל מענקים למשך חצי שנה נוספת. כאמור, במסגרת ההסכמים שהגיעו הצדדים מאפשרת המדינה פרק זמן של חצי שנה לצורך פתיחת תיקי משכנתא וקבלת ליווי מהבנקים.

"אנו שמחים שמישהו באוצר התעשת כדי שהזוגות הצעירים יוכלו לממש ציונות בפריפריה", אומר בתגובה מנכ"ל חברת "באמונה" ישראל זעירא בעקבות הסכם הפשרה שהושג. "עם זאת אנו מצטערים שבשביל שהצדק יצא לאור צריך למשוך את המדינה בדיון בבג"ץ. אני מאד מקווה שההחלטה שהתקבלה היום חותמת מסכת ארוכה זו".

משמעות ההחלטה שהושגה היא כי העמותות הבונות בחריש ידרשו לחתום על הסכמי ליווי עם בנקים בתוך כשלושה חודשים לכל המאוחר. הליך חתימת הליווי עם בנק מלווה הוא ארוך מאוד בעיקר בפרויקטים בהם מעורבות עמותות. בשל החשש שהדבר לא יושלם, אין בכוונת חברת "באמונה" להסיר את העתירה אלא להקפיאה למשך חצי שנה לצורך בחינת הנושא.

במסגרת ההסכמה שהושגה הודיעו נציגי פרקליטות המדינה כי בכוונתם להוציא חוזר עדכון לבנקים כבר בימים הקרובים. הסכם הפשרה קיבל תוקף של בית המשפט העליון בהרכב השופטים עדנה ארבל, אסתר חיות ואורי שהם. בית המשפט קבע כי הצדדים יעבירו הודעות עדכון בתוך 30 יום.

כזכור, ביוני 2011 קיבלה ממשלת ישראל החלטה שמטרתה הייתה לעודד מעבר של תושבים להתגורר בפריפריה, על ידי מתן מענקים וסבסוד פיתוח. במסגרת ההחלטה אושר מענק מותנה בסך של 60 אלף שקל לזכאי משרד הבינוי והשיכון. לצד זה קבעה ההחלטה מענק נוסף המכונה "סבסוד הוצאות פיתוח" בסכום של כ-40 אלף שקל. מענקים אלה ניתנו במספר ישובים בפריפרייה, בניהם גם היישוב החדש חריש.

לאחר שמאות רוכשי דירות מימשו המענקים בתקופה של כשנתיים ומאות נוספים הצטרפו לקבוצות רכישה על סמך הבטחות המענקים, החליטה ממשלת ישראל כי תוכנית המענקים תופסק לאלתר. הסיבה להפסקת התוכנית הייתה שמשרד האוצר טען כי התוכנית איננה אפקטיבית ומשום שהתוכנית הוגדרה מראש ככזו שתיבחן לאחר שנתיים של יישום ניתן לבטלה. ביטול התוכנית נתקל בהתנגדות של משרד השיכון שטען בניגוד למשרד האוצר כי התוכנית דווקא הסבה תוצאות מרשימות ואף הציגה נתונים שאוששו זאת.

בנוסף, ביטול המענקים גרר מחאה ציבורית רחבה שהובילה בסופו של דבר לגיבוש הוראות מעבר שהאריכו את תוקף המענקים. לאחר שהתקבלו הוראות המעבר, הסתבר שהם כללו הוראות דרקוניות שלא אפשרו מימוש אמיתי של המענקים בתקופת האמורה, במיוחד לחברי קבוצות רכישה. מסיבה זו הוחלט שוב להאריך את תוקף המענקים רק לרוכשים במסגרת הקבוצות עד לסוף דצמבר הנוכחי.