דויטשה בנק: "ב-2014 הזרים יהיו גורם משמעותי בשוק"

הדר אשרת: "ראינו כניסת כסף בעיקר לתקשורת ולכימיקלים, ויש ניצני התרחבות גם לתחומים שונים מבעבר, כמו בנקאות ומזון" ■ "כל היסודות תומכים בהמשך העליות בבורסה בת"א, הבעיה הגדולה היא שער החליפין"

"2014 תהיה שנת מפנה בפעילות המשקיעים הזרים בשוק הישראלי", מעריך הדר אשרת, מנהל חדר מסחר מניות בדויטשה בנק ישראל. "אנחנו רואים ניצני התעוררות בפעילותם, ואנחנו יוצאים מהתחתית. אמנם אני בספק אם נחזור לשיעור של 40%-50% מהמסחר, אבל נעלה מרמות השפל של 5%-10%. הזרים יחזרו להיות גורם משמעותי יותר".

אשרת מחלק את הגופים הזרים הפעילים בישראל לשלוש קבוצות: קרנות גדולות שמשקיעות לטווח ארוך, "ספינות ששטות לאט" כהגדרתו; קרנות גידור, בעלות אופק השקעה קצר יותר; וקרנות מתמחות, קטנות יחסית, שממוקדות בהשקעה במגזר מסוים, ומסתכלות גם על חברות קטנות יותר. לדבריו, יש התעניינות גוברת מצד הקרנות המתמחות. "קטגוריה אחרת היא תעודות הסל - כסף פסיבי - שהיוו חלק משמעותי מפעילות הזרים ב-2013, אך היינו רוצים שהקטגוריות האחרות יהיו משמעותיות יותר", אומר אשרת.

"2013 הייתה שנה טובה ברמת התשואות", מציין אשרת. הוא ממפה את התחומים שעניינו את הזרים ב-2013, ומעריך מה יהיו התחומים החמים ב-2014: "ראינו כניסת כסף בעיקר לתקשורת ולכימיקלים, ויש ניצני התרחבות גם לתחומים שונים מבעבר, כמו בנקאות ומזון. חלק מהתשואה העודפת של הבנקים מיוחסת לכניסת הזרים, שמזהים בבנקים המקומיים שמרנות ניהולית, תשואות סבירות להון ויחסי הלימות משביעי רצון".

בהקשר זה מציין אשרת, כי "תחום הצריכה הלא-מחזורית יהיה פעיל יותר, עם מניות כמו אסם, שטראוס, שופרסל ורמי לוי, שנכנסות לפוקוס של הזרים. זה מלמד על תופעה: בעבר הזרים הסתכלו בעיקר על חברות ערך כמו בזק, שסיפקה דיבידנד עצום, והיום מסתכלים גם על חברות צמיחה. לכן, סקטור מעניין שלישי זה היי טק: מניות כמו נייס, אלביט ואחרות, וגם כמה מניות ביומד".

"הרגולציה מקשה על ההשקעות"

הרגולציה, הסחירות והמצב הגיאופוליטי הם הגורמים שמרתיעים בדרך כלל את המשקיעים הזרים. "אי-ודאות רגולטורית לא מאפשרת לזרים לקבל החלטות השקעה", אומר אשרת. "לדוגמה, הרגולציה והשמדת הערך בשוק התקשורת. ב-2013 הגל הגדול של הרגולציה עבר, ואפשר לזרים לחזור. באותו הקשר נמצאת הרגולציה על משאבי הטבע, והעננה סביב כיל. הפתרון לא מסתמן באופק, וזה מקשה על השקעות של זרים".

בנושא הסחירות אומר אשרת, "משקיע זר עשוי למצוא מניה אטרקטיבית, אך הנזילות היא חסם משמעותי להשקעה. הבעיה מתחילה בכמות הצפה. זה משפיע על הנזילות ועל האפשרות שלהם לסחור בארץ. זו בעיה שהבורסה ורשות ניירות ערך יצטרכו לטפל בה, וטיפול נכון יאפשר להגדיל את המחזורים בבורסה".

למרות חזרת הזרים, אשרת מציין שיש מניות שהן uninvestable - בלתי ניתנות להשקעה מבחינתם. יש לכך השפעה נרחבת יותר על המסחר: "חלק גדול מהמניות במדד ת"א 25 הן כאלה", הוא מציין. "הזרים לא מוכנים לגעת בחברות ביטוח ובחברות החזקה. היה עדיף שהמדד יכלול במקומן יותר מניות שנמצאות על הרדאר - טכנולוגיה, תעשייה; כך המדד ישקף בצורה הולמת יותר את מה שקורה בכלכלה. לדעתנו זה צעד שאם יטפלו בו, יכול לעזור לזרים וגם לשוק המקומי".

- מה צפוי ב-2014?

"אני מעריך שהמגמה החיובית תימשך. לאורך השנים, כשהתשואות היו חיוביות, במידה מסוימת היה לזרים חלק משמעותי בסיפור, וכאמור, הערכתי היא שפעילותם תגדל. אני מעריך שישראל נמצאת במדיניות פיסקאלית אחראית, במדיניות מוניטרית מעודדת צמיחה, וברקע נמצא נושא הגז. כל היסודות תומכים בהמשך העליות. הבעיה הגדולה היא שער החליפין, שמקשה על החברות הישראליות, אך ברמה השוואתית המצב לא רע בכלל".

דויטשה בנק
 דויטשה בנק