שי ניצן נכנס לתפקיד פרקליט המדינה: "שום איום לא ירתיע אותי"

ניצן בטקס חילופי פרקליט המדינה: "אם הראיות מקימות סיכוי סביר להרשעה - חובה להגיש אישום, יהיה הנאשם בכיר כאשר יהיה" ■ "שום איום ושום לחץ לא ירתיעוני - לא פצצה ברכבו של פרקליט, לא איום באלימות ולא הטרדות אישיות"

‎‎‏"אם פרקליט מוצא שהראיות נגד חשוד מקימות סיכוי סביר להרשעה, חובתו להגיש כתב אישום ולנהל משפט ללא חשש וללא משוא-פנים, ויהיה הנאשם בכיר, עשיר או בעל כוח כאשר יהיה" - כך אמר היום (ב') פרקליט המדינה הנכנס, עו"ד שי ניצן, בטקס חילופי פרקליט המדינה שהתקיים בבית לשכת עורכי הדין בירושלים.

בטקס השתתפו כמה מפרקליטי המדינה לדורותיהם, ובהם נשיאת העליון לשעבר, דורית ביניש; שופטת העליון עדנה ארבל; ופרקליט המדינה לשעבר; ערן שנדר, לצד בכירי משרד המשפטים, ובהם שרת המשפטים, ציפי לבני; היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין; וקודמו, מני מזוז; מנכ"ל משרד המשפטים, גיא רוטקופף; ופרקליט המדינה היוצא, משה לדור.

‏‏"פרקליטות המדינה היא מוסד מפואר, בזכות עשרת פרקליטי המדינה ובזכות מאות הפרקליטים ששימשו בפרקליטות בשנים הרבות", אמר ניצן בנאום כניסתו לתפקיד. "לצערי הרב, יש פער גדול בין תדמיתה של הפרקליטות כיום לבין המציאות. חוששני שהציבור הרחב איננו מכיר ומוקיר די הצורך את הפרקליטים ועבודתם. את התדמית הזו, שאינה מבוססת על אדני אמת, יש לשנות מכל וכל, ואת זאת אנסה לעשות, שכן ראויים אנשי הפרקליטות שהציבור הרחב יוקיר את מעדיהם.

"הפרקליטים, המוכרים לי היטב, הם אנשי חיל, המתמודדים עם אתגרים קשים וכבדים, לרבות איומים ולחצים מסוגים שונים ואינם נרתעים כמלוא הנימה. שום איום ושום לחץ לא ירתיעוני - לא פצצה המוצמדת לרכבו של פרקליט, לא איום במעשי אלימות, לא הטרדות אישיות ולא לחץ אחר מסוג כלשהו".‏

ניצן הוסיף כי "שאיפתם של הפרקליטים היא להגיע לחקר האמת ולאו דווקא להרשעה. פרקליט שמגיע למסקנה שאין סיכוי סביר להרשעה, חובתו הא לסגור את התיק ולא להגיש כתב אישום. חובתו של הפרקליט היא לחוק ולאמת ולשמירה על זכויות חשודים ונאשמים, ולא לרצות גורמים אינטרסנטיים כלשהם.

"במקביל, אם פרקליט מוצא שהראיות מקימות סיכוי סביר להרשעה, חובתו להגיש כתב אישום ולנהל את המשפט ללא חשש וללא משוא-פנים, ויהיה הנאשם בכיר, עשיר או בעל כוח כאשר יהיה. הפרקליטים פועלים על-פי ערכים אלה, ולא על-פי ערכים פופוליסטיים כאלה או אחרים".

על פרקליט המדינה היוצא, לדור, אמר ניצן: "משה לדור הוא גם איש חיל, גם איש אמת וגם שונא בצע. הוא הנהיג את הפרקליטות בתקופות קשות, תוך הפגנת מנהיגות, חוכמה ואומץ, בלא שחשש מפני איש".

לבני על ניצן: "אדם מבריק"

שרת המשפטים ציפי לבני אמרה כי "משרד המשפטים הוא עמוד השדרה המוסרי של החברה בישראל. זכיתי לעבוד עם שי ניצן בתקופה קשה מאוד, וגיליתי אדם מבריק, עם יכולות משפטיות מרשימות. התרשמתי גם מהנחישות ומהיצירתיות. הוא תמיד פעל מתוך אמונה כנה במה שנכון, גם בתוך הרעשים מסביב שהוא מתייחס אליהם כרעשי רקע, עם אותו עמוד שדרה שנדרש, שבלעדיו אין פרקליט מדינה ראוי".

על לדור אמרה לבני: "כיהנת בתקופה סוערת, עשית את מה שהיית צריך לעשות, אכפת את החוק ללא משוא-פנים, קיבלת החלטות לא פשוטות, ללא מורא, לא מהפשיעה המאורגנת ולא מפוליטיקאים למיניהם. אני רוצה להביע את הערכתי על כך. בתוך ים הפופוליזם לא כופפת את הראש, ידך לא רעדה כשהיית צריך לחתום, ואמרת את הדברים בקול ברור, גם כשהיו כאלה שהדברים לא נעמו לאוזניהם".

היועמ"ש יהודה וינשטיין אמר על לדור: "איש בעל יושר מוחלט ולהט גדול לעשות את הטוב. לאורך כל תקופת עבודתנו המשותפת הייתי סמוך ובטוח שהפרקליטות נמצאת בידיים טובות. כל אותה עת נסך בי ביטחון שיש מי שיאכוף את החוק באופן בלתי מתפשר ומתוך להט גדול ואמונה בלתי מסוימת בצדקת הדרך. לדור היה תובע חדור אמונה. הוא קידם את המאבק בשחיתות השלטונית הן ברמה הארצית והן המוניציפלית. לדור פעל תוך דבקות במשימה ואמונה בצדקת הדרך, לא פחות חשוב מכך, מתוך אהבה גדולה למדינת ישראל".

את בחירתו של ניצן לפרקליט המדינה הגדיר וינשטיין כ"אות וסימן לכל פרקליט, שהוא יכול לעמוד על דעותיו ולייצג את האינטרס הציבורי בקול רם ברור וצלול, ובבוא היום יקבל את התפקיד הבכיר ביותר בפרקליטות".

לדור: "מערכת מעולה"

פרקליט המדינה היוצא, משה לדור, יסיים את כהונתו הלילה בחצות, ועד אז הוא מתכוון לקבל החלטות בכמה תיקים נוספים הממתינים על שולחנו.

"הפרקליטות היא מערכת מעולה בהשוואה לכל מערכת ציבורית שאני מכיר בישראל, ובהשוואה לכל מערכת תביעה מעבר לים", אמר לדור, "זו מערכת שראויה להערכה ולאמון. אני משוכנע כי הפרקליטות עוד תשתפר, בטח בעידן החדש. אני מקווה שהיא תדע להחליט החלטות על-פי התיק שמונח לפניה על השולחן, ולא על-פי הפרסום שיינתן להחלטה בתקשורת. שתשמור על אותם ערכים".

לניצן אמר לדור: "אתה מינוי מצוין. אני שמח מאוד על המינוי, ואין לי ספק שהפרקליטות מכאן ואילך תיראה יותר טוב בהרבה מובנים". ‏‎‎‏