2013: חופשה בחו"ל עלתה לישראלי כ-10,400 שקל בממוצע

התייר הישראלי כבר לא מזמין חבילת נופש אוטומטית אלא בודק הרכבה עצמאית; בתיירות הפנים אילת וים המלח בראש ■ ומה צפוי ב-2014? מהפכת השמיים הפתוחים ושער הדולר יזמנו לתייר הישראלי מחירים נמוכים ויעדים רבים יותר

מיליון נוסעים טסו לחו"ל ב-2013 - כך לפי דוח רשות שדות התעופה. מדובר בעלייה של 8% ביחס ל-2012 (5.85 מיליון).

לאן טסנו? ארה"ב ממשיכה להיות היעד המוביל עם 1.37 מיליון נוסעים, וטורקיה, המשמשת כיעד לטיסות המשך (קונקשן), במקום השני. מדובר בגידול מרשים של כ-70% לעומת 2012. במקום השלישי גרמניה, לאחר מכן צרפת, איטליה ורוסיה.

בחבילות נופש, מלמדים נתוני אתר הדקה ה-90 כי הישראלים נפשו השנה בעיקר בכרתים (27%) וברודוס (24%).

עוד נפשנו בברצלונה (13%) בבורגס (12%), ו-10% חזרו לנפוש באנטליה והחזירו את טורקיה לחמישייה הפותחת בקטגוריית חבילות הנופש.

כמה שילמנו? כ-600 דולר על ביוון, 550 דולר לבורגס/אנטליה ו-700 דולר לברצלונה - על חבילה של 3 לילות בסופ"ש, לאדם בחדר זוגי.

לקראת סוף 2013, שנה שבמרכזה עמדה מהפכת השמיים הפתוחים, מסכמים גורמים בכירים בענף את המגמות הבולטות, ושמים את הדגש על המגמות שהם צופים לשנת 2014.

2013, מה שהיה

השמיים נפתחים

השמים הפתוחים הם הבשורה הגדולה של 2013 והשפעת המהלך תורגש יותר ב-2014, כך מסכם יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס.

השפעת המהלך באה לידי ביטוי ראשית, בהוזלת מחירי הנופש לאירופה, שנית בהקניית הרגלים של הזמנה מראש, בהגברת התיירות הנכנסת ובהרחבת מפת היעדים מעבר לערים מרכזיות. מי היה מרכיב לעצמו נופש בליאז' (בלגיה) בקלוז' (רומניה) או בברטיסלבה (סלובקיה) עד כה?

כעת, כשיש טיסות ליעדים פחות מרכזיים, התייר הישראלי יכול לטוס ליעד כזה, להגיע לעיר המרכזית ברכב שכור או בתחבורה ציבורית, או לנסות מסלול חדש סביב עיר שכנראה לא חשב לטוס אליה אלמלא הטיסה ב-99 דולר הובילה אותו לשם.

- האם נראה יותר חבילות נופש ביעדי הלואו קוסט?

"בהחלט. ב-2014 יהיו למשל חבילות ליעדים אליהם טסה וויזאייר בהם בוקרשט, וילנה, ורשה וקטוביץ': אם פעם היינו מתמחרים חבילות כאלה ב-500 דולר, בשנה הבאה חבילות עם טיסות לואו קוסט יעלו כ-300 דולר", אומר זפרני.

לא רק חבילות

התייר הישראלי נעשה עצמאי יותר, כנראה בשל המגוון הרב של אתרי הזמנת טיסות, מלונות וכו'. "אנחנו עדים לגידול בהזמנה עצמאית של מלון באתרים בינלאומיים וקניית טיסה בנפרד", מספרת סמנכ"לית השיווק של הדקה ה-90, דנה לביא.

האם זה משתלם יותר? "בטיסות קיץ ליוון רכישה בנפרד של טיסה ומלון לא תוזיל את המחיר, אבל בחבילות ליעדים כמו פריז, כדאי לבדוק את האלטרנטיבה הזו".

מגמה זו מתיישרת עם דבריו של מנכ"ל דיזנהאוז, אייל סלוק: "נורא קל לשכור רכב או להזמין מלון עצמאית, והצרכן הישראלי מפנים את זה".

10% מזמינים באינטרנט

"אנחנו מזהים גידול בהזמנות 'פול-אונליין' (כלומר ללא יצירת קשר טלפוני עם סוכן הנסיעות לכל אורך התהליך)", מספר סלוק.

ועדיין, ההזמנות המקוונות, לפי סלוק, מסתכמות בכ-10% מכלל ההזמנות. מדוע? "לרבים עדיין יש צורך בקשר ישיר עם סוכן. לקוח עסקי ימשיך לצרוך שירותי סוכן בשל מורכבות הנסיעות, אבל הלקוח הפרטי בשלב זה מפיק בעיקר את היתרון מעושר המידע: הוא מגיע לסוכן כשהוא רווי ידע אודות יעדים ואודות המחירים, כשהשאיפה היא לקבל את מעטפת השירותים של הסוכן על בסיס המחיר שהוא מצא באינטרנט".

- האם למזמינים אונליין יש יתרון משמעותי במחיר?

סלוק: "בגדול כן, אבל בעונות השיא זה לא תמיד נכון. אין לי ספק שהידע שעמו מגיע הצרכן להזמנה בנוגע למחיר משפיע על המחיר הסופי שהוא משלם".

הדולר נחלש, המחיר ירד

"המחירים ב-2013 היו נמוכים יותר מב-2012, משום ששער הדולר הנמוך שיחק לטובת הערך השקלי של החבילות", אומרת לביא. "גם הגידול בהיצע הטיסות דוגמת הרכבת האווירית שראינו בקיץ ליוון הוביל לירידה במחירים. לצד הגברת התחרות, ואם לא יהיה שינוי דרסטי בשער הדולר, אני מאמינה שהמגמה הזו תימשך גם ב-2014".

כמה שילמנו?

מסקר שביצע מכון "הגל החדש" מקבוצת נילסן עבור הדקה ה-90, עולה כי המחיר הממוצע לחופשה משפחתית בארץ עמד על כ-4,000 שקל. אורך החופשה הממוצעת הוא 4 ימים, ומספר הנפשות שנכללו בחופשה בישראל היה 4.2 בממוצע: הרוב, 38%, נופשים במתכונת של יחיד או זוג, ו-34% נופשים במתכונת של 3-5 נפשות.

ובחו"ל? נסיעה ממוצעת נמשכת שבוע. 24% נסעו לחופשה של 10 ימים, ו-15% לחופשה בת 5 ימים. מספר הנפשות הממוצע נמוך יותר מחופשה בישראל ועמד על 3.2 בממוצע: 50% נסעים במתכונת זוגית או יחיד, ו-22% במתכונת משפחתית של 3-5 נפשות. המחיר בהתאם: חופשה בחו"ל עלתה לישראלי כ-10,400 שקל בממוצע.

טיולים מאורגנים

כ-200 אלף תיירים בשנה נוסעים במסגרת טיולים מאורגנים, כשמנהלת השיווק של אשת טורס, גלית זכאי, מזהה צמיחה של 30%. הגידול נובע ממתיחת טווח גילאי המטיילים, מהיצע של טיולים למשפחות, מקיצור משך הטיולים גם ל-8-10 ימים, ובעיקר מירידת מחירי הטיולים המאורגנים (למשל עם שילוב טיסות צ'רטר).

לאן טסים? סין, הודו, מרוקו, וכעת מתחזקים גם יעדים בדרום אמריקה.

מחירים לדוגמה: 10 ימים להודו או 12 ימים לסין ב-1,500 דולר, שבוע באיטליה ב-550 אירו לאדם בחדר זוגי (אשת טורס).

עולים לירושלים

מנתוני הדקה ה-90 באשר ליעדי החופשה המועדפים על הנופשים בישראל עולה כי אילת שומרת על עמדה כמובילה בפער ניכר. אחריה מעדיפים הישראלים לנפוש בים המלח, ירושלים, טבריה ותל-אביב.

"השנה עלתה ירושלים כיעד מבוקש למשפחות עם ילדים, ובמקביל בולטת העובדה שטבריה פחות מבוקשת", אומרת לביא.

קונקשן בטורקיה

תופעה נוספת היא התחזקות טיסות ההמשך ליעדים בעולם עם חברת טורקיש, המפעילה 6 טיסות יומיות בקו תל-אביב-איסטנבול ומציעה טיסות ל-340 יעדים. גם פגסוס הטורקית, שזוכה לעדנה מצד התייר הישראלי, מציעה טיסות המשך ליעדים באירופה דרך איסטנבול.

"מחירי טורקיש", אומר זפרני, "טלטלו את הענף ופגעו בחברות סדירות דוגמת לופטהנזה או אל-על. 98% מהטסים לאיסטנבול ממשיכים למזרח הרחוק, לארה"ב, לאפריקה ולדרום אמריקה, הודות לפערים שיכולים להגיע ל-25% במחיר לעומת חברות סדירות אחרות: מול טיסה ישירה של אל-על למזרח הרחוק, משפחה שחוסכת 500 עד 1,000 דולר במחיר בהחלט לוקחת בחשבון טיסה דרך טורקיש".

טורקיש חברה בסטאר אליאנס, יתרון שמושך נוסעים למימוש נקודות דרכה.

תחזיות ל-2014

אוהבים דירות נופש

למרות הטלת האיסור על השכרת דירות לתיירים בניו-יורק ומגמה דומה המתגבשת בפריז ובברלין, ענף דירות הנופש כתחליף לבתי-מלון תופס תאוצה גם בקרב תיירים ישראלים, ובעיקר משפחות, בארה"ב וברחבי אירופה.

להערכת סלוק, מגמה זו תוסיף להתרחב בשנה הבאה. "משפחה שנוסעת לברצלונה ושוכרת דירה מאובזרת ב-60-70 אירו ליום, לא תוכל להשוות את העלויות לבית-מלון מרכזי בעיר. את הפתרון הפנטסטי הזה מבינים יותר ויותר גם קהלים כמו שומרי כשרות, שעבורם מדובר בפתרון נוח במיוחד".

חוזרים לטורקיה, פושטים על גרמניה

אם יהיו דרמות מדיניות עם טורקיה, יש להניח שנראה קפיצה גם במספר הנופשים ליעדי "הכול כלול" הכה חביבים על התייר הישראלי. "יותר מ-100 אלף נופשים היו השנה בטורקיה. אם בשנה הבאה לא יהיו אירועים מיוחדים, אני צופה גידול של 20%-50% ליעדים בטורקיה על חשבון יוון", אומר זפרני.

לביא מציינת את התחזקות היעדים בגרמניה ובראשם ברלין ואזור היער השחור. "גרמניה מספקת פתרונות לכל תייר כמעט, ועם מגוון טיסות הלואו קוסט אליה והמחירים המוזלים היא תתחזק בקרב הצרכן הישראלי".

התחזקות הקרוזים

"ב-2013 נרשם גידול של כ-30% בביקוש של ישראלים לחופשות שיט יוקרתיות ברחבי העולם, וגם ב-2014 אנחנו צופים ביקוש גבוה", אומרת זכאי. לדבריה, העלייה בביקושים מורגשת ליעדי אגן הים התיכון (איטליה יוון וברצלונה), ואחריהם לסקנדינביה, רוסיה ונורבגיה.

עם זאת, היא מסבירה כי ההיצע של ספינות תענוגות באזור הים התיכון יהיה קטן יותר השנה מול הביקושים שצפויים לגדול, ולכן המלצתה היא "להזמין מספיק זמן מראש ולא לחכות לרגע האחרון".

לאן טסו
 לאן טסו

יעדים מובילים
 יעדים מובילים

מאפיינים
 מאפיינים