צמצום הוצאות: לאומי צפוי לסגור 4 נציגויות בחו"ל

צמצום הנציגויות באוסטרליה, בטורונטו, בצ'ילה ובצרפת, נובע משיקולי התייעלות ומהעלייה בהוצאות הרגולציה בחו"ל

בנק לאומי מצמצם נוכחות בחו"ל. ל"גלובס" נודע כי הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, מתכוון לסגור 4 מנציגויותיו: באוסטרליה, בטורונטו שבקנדה, בצ'ילה ובצרפת. מבנק לאומי לא נמסרה תגובה לידיעה.

ההחלטה לסגור את ארבע הנציגויות התקבלה לאחר שבלאומי בחנו בשנה האחרונה את הפעילות הבינלאומית הכוללת של הקבוצה, והגיעו למסקנה כי משיקולי התייעלות נכון יהיה לסגור אותן. לעומת זאת, נציין כי לפני 3 חודשים פתח הבנק נציגות בשנחאי שבסין, לאחר שקיבל את כל האישורים מהרגולציה המקומית. עוד נזכיר, כי לפני 9 חודשים פורסם ב"גלובס" שהבנק החליט לצאת באופן הדרגתי מפעילותו בפנמה, ולסגור שם את הסניף - תהליך שככל הידוע עדיין לא הושלם.

הנציגויות שהבנק החליט לסגור קטנות יחסית, ועוסקות בעיקר בתחום הבנקאות הפרטית. עוד יש ללאומי נציגויות במקסיקו, בגרמניה, בסין ובהונג קונג, ושלוחות בארה"ב, בבריטניה, באורוגוואי, ברומניה, בשוויץ ובלוקסמבורג. הבנק אמנם צפוי לסגור את הנציגות בטורונטו, אך תישאר לו נציגות נוספת בקנדה - במונטריאול.

המגמה השתנתה

הפעילות בחו"ל הניבה ללאומי רווח של 9.5 מיליון דולר בלבד בתשעת החודשים הראשונים של 2013, לעומת 40.3 מיליון דולר בתקופה המקבילה. הירידה החדה ברווחים נבעה בעיקר בשל הפרשות שביצע הבנק בפעילות בלונדון.

ההתייעלות של לאומי בחו"ל מתבטאת גם בכך, שהשלוחה של הבנק בארה"ב (BLUSA), בנתה בסוף השנה תוכנית אסטרטגית לשיפור הרווחיות, וביצוע מיקוד עסקי. בין היתר הוחלט למכור את החזקות הבנק בשני בניינים בניו יורק בסכום המוערך בעשרות מיליוני דולרים.

בעבר, הבנקים הישראליים חיפשו הזדמנויות להתרחב בחו"ל, ואולם כיום המגמה היא בעיקר לצמצם פעילות זו. הסיבה לכך היא שבמקומות רבים מדובר בפעילות ברווחיות נמוכה, ולעתים אף הפסדית. סיבה נוספת המשפיעה לעתים על ההחלטה היא הרגולציה הנוקשה הקיימת במדינות שונות בעולם, ובראשן ארה"ב. כמו כן הרגולציה בכלל, ופרט זו האמריקאית החלה על הלקוחות האמריקאים בכל העולם, נוקשה למדי, בעיקר בתחום העלמות המס. כתוצאה מכך, תחום הבנקאות הפרטית בכל העולם אינו רווחי כבעבר, ובנקים רבים מצמצמים נוכחות ופעילות בתחום זה.

כמו כן, הכללים השונים מאלו שבישראל, העונשים הכבדים של הרשויות בחו"ל והעובדה שהבנק מנוהל מרחוק, גרמו לא אחת לחלק מהבנקים להסתבך בחקירות שונות. כך לדוגמה, נגד לאומי מתנהלת חקירה של הרשויות המס האמריקאיות בחשד כי הבנק סייע ללקוחותיו להעלים מהרשויות האמריקאיות מס. לאומי כבר הפריש בגין פרשה זו סכום גבוה, של יותר מחצי מיליארד שקל.