קדימהסטם: אישור מהמדען הראשי לתקציב פיתוח של 8.5 מ' ש'

לקידום טיפול תאי וגילוי תרופות לסוכרת ולמחלות נוירודגנראטיביות

חברת קדימהסטם , המפתחת טכנולוגיות לסריקת ופיתוח תרופות על בסיס תאי גזע אנושיים, קיבלה אישור תקציב מהמדען הראשי לשתי תוכניות פיתוח בסכום כולל של 8.5 מיליון שקל לטובת קידום טיפול תאי וגילוי תרופות לסוכרת וכן לפיתוח מערכות לגילוי תרופות למחלות נוירודגנראטיביות.

כספי המענק יתמכו ויסייעו לקדימהסטם בהמשך קידום הטכנולוגיה החדשנית של החברה לפיתוח תרופה רגנרטיבית לסוכרת וייצור תאי בטא של הלבלב לצורך טיפול וריפוי מחלת הסוכרת וכן להמשך פיתוחן וחיזוקן של פלטפורמות סריקת תרופות שפיתחה קדימהסטם לגילוי תרופות למחלות נוירודגנראטיביות כגון מחלת הנטינגטון (HD), טרשת נפוצה (MS) וניוון שרירים סופני (ALS).

בהתאם לאישור, יינתן לקדימהסטם מענק לפי שיעור השתתפות של 50% מהוצאות המחקר והפיתוח. בפרויקט לטיפול תאי ולגילוי תרופות לסוכרת אושר תקציב של עד 5.285 מיליון שקל ואשר עיקרו פיתוח רקמות מתאי גזע עובריים לצורך השתלה לחולי סוכרת. בפרויקט לפיתוח מערכות לגילוי תרופות למחלות נוירודגנראטיביות אושר תקציב של עד 3.217 מיליון שקל עבור פיתוח מערכת מבוססת תאי גזע לגילוי תרופות למחלות שמקורן בפגיעה בשכבת המיאלין.

קדימהסטם דיווחה לאחרונה על חתימת מזכר הבנות לקידום שיתוף הפעולה עם חברת הפרמצבטיקה הבינלאומית המובילה Merck Serono בתחום גילוי וסריקת תרופות על בסיס תאי גזע. קדימהסטם ו-Merck Serono ממנפות טכנולוגיות סריקת תרופות על בסיס תאי גזע לגילוי חומרים כימיים הגורמים להתמיינות ולמיאליניזציה (תהליך עטיפת האקסונים במעטפת המיאלין).

חומרים כימיים אלו עשויים להוביל ליצירת הדור הבא של תרופות לטרשת נפוצה, במיוחד בשלבים שבהם התרופות הנוכחיות המשפיעות על מערכת החיסון, כבר אינן מועילות ויש צורך להעניק טיפול מתקדם יותר. אחד היעדים העיקריים במזכר ההבנות שנחתם הינו פיתוח טכנולוגיות לסריקת תרופות באמצעות שימוש באסטרוציטים שמקורם בתאי גזע. אסטרוציטים הם תאים התומכים במערכת העצבים שהראו מעורבות במחלות ניווניות של מערכת העצבים כדוגמת ALS.

יוסי בן יוסף מנכ"ל חברת קדימהסטם ציין כי "כספים אלו יסייעו לנו רבות בהמשך פיתוח תאים מתאי גזע עובריים לצרכי תרפיה תאית, תחום הנחשב לרפואת העתיד ואשר לקדימהסטם ולחברות ישראליות נוספות יש מעמד של חלוצות עולמיות בו. אושר לנו תקציב לגילוי ופיתוח תרופה תאית לסוכרת, אשר אנו מאמינים כי טכנולוגיית החברה עשויה לאפשר מענה ראשון מסוגו לטיפול וריפוי של מחלת הסוכרת. כמו כן, אושר לנו תקציב לגילוי ופיתוח תרופות למחלות הפוגעות במערכת העצבים (מחלות נוירודגנרטיביות). תחום זה סובל מחוסר בתרופות העשויות להאט (ואולי בעתיד אף למנוע) את הפגיעה במערכת העצבים כתוצאה ממחלות ניווניות. לאחרונה חתמנו על מזכר הבנות אסטרטגי עם ענקית התרופות העולמית מרק סרונו המהווה עדות נוספת לצורך של תעשיית התרופות בפלטפורמה המבוססת תאי גזע מאדם לסריקת תרופות וכן הוכחה לטכנולוגיות המובילות והיכולות המדעיות הגבוהות של חברת קדימהסטם בתחום".