מנהלת מחלקת מקרקעין ברשות המסים, ורד אולפינר-סקל, פורשת

מנהלת המחלקה המקצועית מקרקעין ברשות המסים פורשת אחרי 15 שנה עם סיפוק רב על שהצליחה להעביר כמה רפורמות בשוק הנדל"ן, שהאחרונה בהן היא רפורמת מיסוי נדל"ן להשקעה - אותה היא מגדירה כ"מהפכה שתשנה את השוק"

"עשינו במדינה היסטוריה חשובה בכך שהצלחנו להכניס את נושא מיסוי דירות להשקעה לחוק, כי היה צריך להתחיל למסות את הדירות להשקעה. זה היה מהלך שהיה מאוד קשה להעביר אותו. אמנם החקיקה הזו רחוקה מלהיות מושלמת, אבל ידענו שאנחנו הולכים לעשות פה מהפכה, ואנחנו עומדים מאחוריה בלב שלם".

כך אומרת ל"גלובס" עו"ד רו"ח ורד אולפינר-סקל, מנהלת המחלקה המקצועית מקרקעין וקבלנים ברשות המסים, הפורשת מתפקידה בימים אלה ויוצאת לשוק הפרטי.

הרפורמה במיסוי מקרקעין במסגרת חוק ההסדרים סוגרת את הקריירה של אולפינר-סקל ברשות המסים. "זו הייתה עבודה מאוד-מאוד קשה. כשהיינו מגיעים לכנסת עם משהו שקשור לדירות, זה עניין את כל חברי הכנסת, ולא היה אדם שלא היה לו מה לומר בעניין".

התוצאה של העבודה הזו היא רפורמה מקיפה במיסוי הנדל"ן בישראל, שכוללת את ההחלטה ההיסטורית של הממשלה - לחייב במס שבח משקיעים שימכרו דירות ולהעלות את מס הרכישה על דירות יקרות ועל רכישת דירות על-ידי תושבים זרים.

- זה אומר ששיניתם את שוק הדירות להשקעה.

"נכון. אם זה ישנה את השוק באופן שאנשים יחזיקו פחות דירות להשקעה, אז זה בסדר גמור, ואם הם יחזיקו דירות להשקעה, הן ימוסו כמו כל נכס השקעה אחר - ואין סיבה להתקומם על זה. בכל המדינות דירות להשקעה לא פטורות ממס. יש מדינות שהדירה הסוציאלית שגרים בה פטורה ממס, אבל אין מדינה שבה דירות להשקעה פטורות ממס".

עם הרפורמה הזו באמתחתה, עו"ד רו"ח אולפינר-סקל פורשת מתפקידה ברשות המסים לאחר 15 שנות עבודה. את דרכה ברשות היא החלה כעורכת דין בחטיבה המשפטית; בהמשך מונתה לעוזרת לסגנית נציב מיסוי מקרקעין, ומשם הגיעה לתפקידה הנוכחי - ניהול המחלקה המקצועית מקרקעין.

במסגרת התפקיד היא ריכזה את החלטות מיסוי המקרקעין, ניהלה צוות שעסק בייעוץ מקצועי למשרדי השומה השונים, הכינה חוזרים מקצועיים לגבי עמדת הרשות בנושאים מרכזיים, סייעה בגיבוש חקיקה וייצוג רשות המסים בכנסת ובוועדות בינמשרדיות בתחום המקרקעין.

עוד במסגרת תפקידה ניצחה אולפינר-סקל על רפורמות חשובות בתחום מיסוי הנדל"ן, בהן עסקאות פינוי-בינוי, תמ"א 38, קרנות השקעה במקרקעין ומיסוי דירות להשקעה שעבר בחוק ההסדרים האחרון.

היום היא מסתכלת על התוצאות של הרפורמות הללו בסיפוק. "זה סיפוק אדיר לראות פרויקטים של פינוי-בינוי או מתקני התפלה וכבישים חדישים, שאמנם לא בניתי במו-ידיי, אבל שיחררתי את חסמי המס בעבודה משותפת עם צוות מיסוי מקרקעין במטה. כך גם יצאנו מוועדת הכספים אחרי עבודה קשה ומתישה עם חקיקה חדשה לעסקאות תמ"א 38, שזה כמעט כמו תינוק שנולד".

היום, רגע לפני פרישתה, נכנסה אולפינר-סקל לפרויקט חדש שתוצאותיו, שיירשמו לאחר פרישתה, עשויות להשפיע על המשק באופן דרמטי: חקיקת המס בנוגע לדירות להשכרה ארוכת-טווח, על-פי תוכניתו של שר האוצר יאיר לפיד.

לדברי אולפינר-סקל, "כל החקיקה שהייתי מעורבת בה נולדה על רקע הצורך למצוא פתרונות למצוקת הדיור. ההתחדשות העירונית והתוכנית של דירות להשכרה ארוכת-טווח - הכול מכוון לסייע לציבור להגיע לדירה".

- חקיקת המס תסייע לפוצץ את בועת הנדל"ן ולפתור את בעיות הדיור?

"המיסוי אף פעם לא יכול לעמוד ולעבוד לבדו, הוא רק מכשיר משלים. וכמכשיר משלים אפשר להשתמש בו מצוין, אם בדרך של פטורים או בעידוד מכיוונים אחרים. כשהממשלה מחליטה ללכת על משהו, עליה לתקוף אותו מכל הכיוונים - מיסוי, תכנון ועוד - אחרת זה לא יעבוד".

במקביל לעבודתה, אולפינר-סקל מכהנת זה כ-5 שנים כדירקטורית מטעם האוצר בחברת ייצור תחנות חשמל חדשות וכ-3 שנים במועצה להסדר ההימורים בספורט (הטוטו). "נחשפתי לעולם הספורט וגיליתי כי לנו, כאנשי כספים וכלכלה, יש המון מה לעשות בתחום ולתרום עם שאר החברים (הטוטו, משרד הספורט ועוד) כדי שמספר הספורטאים שלנו יגדלו, ואלה שמייצגים את ישראל לא יצטרכו למלצר כדי לחיות בכבוד".

אין לאן להתקדם

אולפינר-סקל חוזרת כעת לשוק הפרטי, שאינו זר לה. בתחילת הקריירה, טרם הצטרפותה לרשות המסים, היא כבר הייתה שם וצברה מספר שנות ניסיון כרואת חשבון במחלקת המסים של משרד רואי החשבון בבלי, תחת רו"ח יאיר רבינוביץ (נציב מס הכנסה לשעבר).

על פרישתה היא אומרת: "אני מסיימת ועוזבת באווירה טובה עם תחושת סיפוק אמיתית, לאחר שהבנתי שאין כוונה להחזיר את תפקיד סמנכ"ל מיסוי מקרקעין במתכונתה מהעבר. מי שרוצה לעשות - רשות המסים היא המקום הנכון. אני אישית הבנתי שאין לי לאן להתקדם. אני מקבלת בהבנה את החלטות מנהל הרשות, אבל בפועל אין לי אופק לקידום כרגע, ולכן אני מרגישה שאני חייבת לעזוב".

- רוב הפורשים מהרשות בדרג מנהלי-הביניים פורשים מסיבה זו - היעדר אופק לקידום.

"נכון, כי אתה עושה וממלא תפקיד מאוד תובעני הרבה שנים, אמנם מאוד מעניין, אבל מגיע שלב שבו אתה אומר 'או.קיי, מה הלאה', ואתה מבין שהלאה לא יהיה. אז מגיע הגיל שאתה אומר מספיק".

- יש כבר תוכניות לעתיד?

"עדיין לא. ברור שאעסוק בתחום הייעוץ במיסוי מקרקעין, אבל באיזה מודל עדיין איני יודעת. בימים אלה אני שוקלת הצעות שונות שקיבלתי ממשרדים. התחום שלי, מיסוי נדל"ן, הוא תחום בוער בשוק. אני מצפה לעשייה במגזר הפרטי בשילוב של עשייה ציבורית".