חג מולד שמח? כך שחקני הפרמיירליג קורסים פיזית

מסורת משחקי הכריסמס באנגליה בזמן שכל אירופה יוצאת לפגרה - נמשכת גם העונה; שורת מחקרים מלמדת עד כמה העניין הזה גומר את הכדורגלנים

בזמן שכל הליגות הבכירות באירופה יוצאות לפגרת חורף, מסורת משחקי חג המולד באנגליה נמשכת גם העונה, עם כמה מפגשים מרתקים שמעניקים חוויה אדירה לצופים, אבל מצד שני מטילים עומס בלתי רגיל על המועדונים. ניקח לדוגמה את אחת המועמדות לאליפות, צ'לסי: הלו"ז שלה כולל ארבעה משחקים ב-10 ימים בלבד - המפגש אמש (ב') באצטדיון ה"אמירייטס" מול ארסנל; ביום חמישי תארח הקבוצה של רומן אברמוביץ' את סוונזי; בראשון את ליברפול, וכבר ביום רביעי בשבוע הבא, ב-1 בינואר 2014, יהיו לה על הראש 90 דקות נוספות בסאות'המפטון.

כמדי שנה, גם הפעם יש באנגליה מי שמבקר את התופעה הזאת. העיתונאי שון אינגל מדווח ב"גרדיאן" על שורה של מחקרים המנמקים עד כמה גדולה יכולה להיות השחיקה הפיזית של השחקנים בשל צפיפות הלו"ז, גם עבור קבוצות עם סגלים רחבים, בתופעה שהוא מכנה "ההיפר-ונטילציה של חג המולד". ראשית, סטטיסטיקה פשוטה: ב-9 מתוך 10 העונות האחרונות, הקבוצות שסיימו במקומות 1-6 בטבלה רשמו קצב צבירת נקודות נמוך יותר לאחר תום תקופת הכריסמס. אלו שסיימו במקומות 7-20 רשמו את תקופת אגירת הנקודות הגרועה ביותר שלהן במהלך ימי הכריסמס עצמם.

בנוסף, מאמן הכושר ההולנדי ריימונד ורייאן ניתח 27 אלף משחקים משבע הליגות הבכירות ביבשת, ומהמפעלים האירופיים של אופ"א. הוא מצא כי הסיכוי של קבוצה שנחה רק יומיים בין משחק למשחק לנצח קבוצה שזכתה למנוחה של שלושה ימים, יורד ב-42%.

וזה לא נגמר שם: עומאר צא'ודאורי מחברת הסטטיסטיקה ProZone השווה בין 163 שחקני שדה בפרמיירליג שהשלימו 90 דקות משחק בכריסמס של העונה הקודמת, לאחר מנוחה של יומיים בלבד בין משחקים - לבין 106 שחקנים שנהנו ממנוחה של שלושה ימים. התוצאות? אלו שקיבלו זמן התאוששות ארוך יותר השלימו 62.2 ספרינטים למשחק, לעומת 56.9 ספרינטים של השחקנים היותר "שחוקים". בנוסף, לקח להם זמן רב יותר לצבור תאוצה מקסימלית, וממוצע מרחק הספרינטים שלהם היה נמוך יותר ב-10%.

צא'ודאורי המשיך והתמקד רק בספרינטים של חלוצים וקשרים, שנוטים לגמוע מרחקים גדולים יותר משחקני הגנה. הוא מצא כי שחקנים שהשתתפו בשני משחקים בלבד במהלך חג המולד הקודם רשמו 69.5 ספרינטים בממוצע למשחק, לעומת 63.7 של אלו ששיחקו בשלושה משחקים, ו-58.0 בלבד לאלו שהשלימו ארבעה משחקים מלאים.