איך היא עושה את זה באמת

בכורות מחול שאצרה יסמין גודר יעלו בנמל יפו בשבוע הבא **בכורה של מתניקולה מברלין * מפגשי קהל עם הרקדנים והיוצרים

יסמין גודר לא נחה. רגע אחרי שהעלתה את המופע האחרון שלה, See Her Change, ויצרה מחול ללהקת בת שבע, חזרה לסטודיו ויחד עם בן זוגה, איש התיאטרון החזותי איציק ג'ולי עבדה על Ghost Exercise - המופע החדש של להקתה, שיעלה בבכורה בשבוע הבא בנמל יפו. אך גודר לא מסתפקת בכך, והיא אוצרת תוכנית שלמה של בכורות ומפגשי מחול, מהארץ ומחו"ל, במסגרת אירועי "יוצר אוצר" בבית עמותת הכוריאוגרפים במחסן 2, שבנמל יפו.

את הסדרה יפתח ביום ג' המופע Piece Of Me מאת צמד הרקדנים-יוצרים מתינקולה - מתן הישראלי וניקולה האיטלקי העובדים בברלין. במרכז התוכנית יצירות מאת יוצרות להקת המחול של יסמין גודר: דליה חיימסקי ושולי אנוש בשיתוף יונתן בר-אור, ומופע אורח מיוחד מאת טליה דה פריס, ויצירתם של גודר וג'ולי חותמת את השבוע במוצ"ש.

"השוני המהותי בין עבודה שלי בלבד לבין קולאז' כזה הוא באוצרות", מאומרת גודר בשיחה עם "גלובס". "לפני שנתיים ילדתי וכחודשיים לאחר מכן פנו אליי עמית הדרי ומוניקה ג'ילט (המעלות מופע בתוכנית) וביקשו ממני ליצור להן עבודה. הן עסקו בכל תנאי ההפקה. עוד קודם לכן עבדתי באופן דומה עם מתן וניקולה והיה גם מקרה של רקדן מאנגליה שקיבל מלגה למחקר ופנה אלינו שנעשה לו סדנה אישית. זיהיתי בכך משהו שקורה באוויר, שמחלק את התפקידים אחרת".

גודר אכן לוכדת משהו מרוח הזמן, בתקופה שבה יש שינוי וערעור של ההיררכיות המקובלות בענפי תרבות שונים. היציאה ממסגרות ממוסדות ליוזמות פרטיות היא חלק מהדרך של אמנים להתבלט ולמצוא הזדמנויות בלתי תלויות.

את התחלת כרקדנית שלקחה על עצמה את כל צדדי ההפקה ולא הרפית מלרקוד.

"נכון. עד היום אני רוקדת. אני עדיין הרקדנית שבסוף מכבה את המערכת של הסאונד. ואני חושבת שזה חלק מהסיבה שאני נמשכת לבדוק את מקומו של הרקדן היוזם. קראתי לתוכנית של השבוע הזה How We Do It כי יש פה משהו שבאמת יוצר יש מאין, מחפש את הדרכים ואת ההזדמנויות. זה תמיד מדהים אותי איך אנחנו מצליחים בתנאים קשים ולגמרי לא אידאליים, ליצור מופעים שמקבלים אחר כך חיים משלהם ומסתובבים בעולם".

את Ghost Exercise יצרו גודר וג'ולי סביב מונולוג לרוח רפאים. "איציק כתב את הטקסט כשהוא היה בג'ט לג, על רוח רפאים ששמה שרה. היא רוח עכשווית ולא ארכאית, וכל החיים שלה היו משעממים נורא אבל כעת, כרוח, יש לה חיים נורא מעניינים". אולם הנרטיב הבהיר הזה התפוגג לכדי נוכחות סמויה על הבמה. "המחול מדבר בזכות עצמו", היא אומרת.

יש באמת קשר בין העבודות בתוכנית שאצרת או שזה מקבץ אקראי?

"לכך כיוונתי. אפשר למצוא חיבור ועניין משותף גם בשפה הבימתית וגם בכך שבכל אחת מהיצירות יש איזשהו חיפוש אישי. אבל אולי אדע לענות על השאלה יותר במדויק אחרי שנראה את הכול על הבמה".

אירועי "יוצר-אוצר" שיזמה עמותת הכוריאוגרפים, הם אחת המסגרות הייחודיות בניהול עצמי. "קיבלנו מימון חלקי מקרן ביסטריצקי. אני מסבסדת את זה מתקציב הלהקה שלי, כי זה גם חשוב לנו ואנחנו רוצים לפתח את הפעילולת של העמותה והדינמיות של המופעים בחלל שלה, מחסן 2. אנחנו מקווים שמכירת הכרטיסים תממן את העלויות הנוספות".

שלישי 31.12 עד מוצ"ש 4.1.2014, כרטיסים: 03-9021563 .yasmeengodder.com מחירי כרטיסים: 70-100 שקל