הנהלת נמל אשדוד קנסה עובד ב-25 א' ש' עקב הטרדה מינית

עפ"י עדות סוכנת המכירות, העובד סגר את דלת המשרד, החל לגעת בה ולנשק אותה - והיא התנערה ממנו ■ ההנהלה: "העובד קיבל אזהרה"

הנהלת נמל אשדוד, בראשות המנכ"ל בפועל יוסי בסן ויו"ר הדירקטוריון גדעון סיטרמן, הודיעה באחרונה על השעיית שני חברי ועד עובדים ועל זימונו של יו"ר הוועד אלון חסן לשימוע, משום שלא נשמעו למנהלי העבודה או שגידפו לכאורה מנהל בכיר. על פניו מדובר בנחישות ותקיפות מרעננת כלפי מה שנתפס כהתנהלות קלוקלת מצד עובדים ונציגיהם, אבל מתברר שאפשר להתווכח על השאלה האם הנחישות הזו עקבית מצד ההנהלה. "גלובס" חושף היום (ג') מקרה חמור של הטרדה מינית שאירע בנמל, שהסתיים ללא יום אחד של השעיה אבל עם קנס שהוטל על המטריד בסכום הנחשב סביר עד גבוה - 25 אלף שקל.

מדובר באיש לוגיסטיקה בנמל, שמתוקף תפקידו בא במגע עם ספקים ואנשי מכירות שונים - מה שמציב אותו בעמדת כוח. על פי עדותה של סוכנת מכירות באחת החברות הגדולות והמוכרות במשק (שמה שמור במערכת), העובד סגר את דלת המשרד והחל לגעת בה ולנשק אותה. הסוכנת התנערה ממנו, מה שגרר ביטוי של מורת רוח מצדו ואף רמיזה לכך שההתנגדות שלה עלולה לפגוע בהתקשרות של הנמל עם המעסיקה שלה.

הסוכנת העדיפה שלא להתלונן במשטרה אך סיפרה על כך למנהליה בחברה, שמצדם פתחו בהליך בירור מול מנהלי הנמל. במסגרת ההליך הזה, וככל הנראה על סמך מסכת מסוימת של ראיות בעניין, הודה העובד במעשים שיוחסו לו. כאמור, הנהלת הנמל לא השעתה את העובד במהלך הבירור או לאחריו, והסתפקה בהטלת קנס. כמו כן הבהירה לו כי אם מקרה שכזה יחזור על עצמו, יפוטר לאלתר. החברה שבה מועסקת הסוכנת ממשיכה להתנהל עסקית מול הנמל ומול אותו עובד, זאת באמצעות סוכנת אחרת. בחברה הבהירו כי לסוכנת עשרות לקוחות אחרים וכי היא בשום אופן לא נפגעה מכך כלכלית. על פי החברה, הסוכנת שבעת רצון מהתנהלות הצדדים בפרשה.

על השאלה האם הטיפול במקרה לא נעשה באופן מקל מדי שיש בו כדי לאותת לעובדות בנמל כי החברה לא עושה די כדי להגן עליהן, השיבה הנהלת הנמל: "חברת נמל אשדוד רואה את האירוע בחומרה רבה וטיפלה בו באופן מיידי ומקצועי. מבלי להידרש לעובדות מטעמי צנעת הפרט, חשוב להדגיש שחברת הנמל הטילה על העובד סנקציה חמורה בהתבסס על הראיות. כמו כן, העובד קיבל אזהרה חמורה שבמקרה של הישנות מקרה דומה בעתיד, תופסק עבודתו בנמל לאלתר. מנכ"ל החברה (שמעסיקה את הסוכנת שהוטרדה) שיבח במכתב את טיפולה המהיר והיסודי של חברת הנמל בנושא. בנוסף, חברת הנמל הפיצה מכתב לבתי כל העובדים, ובמסגרתו ריענון הנהלים בנושא רגיש זה".

מי שטיפל מטעם הנהלת הנמל במקרה, מלבד אנשי משאבי האנוש, הוא המנכ"ל בפועל יוסי בסן, ששימש עד לאחרונה כסמנכ"ל לוגיסטיקה ומנהלו (לא ישיר) של העובד שהטריד.

שאלה של קו אדום

נציין כי על פי ההסכמים הקיבוציים בנמל, ההנהלה רשאית לפטר עובד במקרה של נסיבות חמורות גם אם לא קיימת חקירת משטרה. גורם באחד מוועדי העובדים בנמל הודה כי הוועדים התנגדו בעבר לסיום העסקתם של עובדים שהורשעו או שהוגש נגדם כתב אישום, ואולם לדבריו הוועד בשום אופן לא היה מתנגד לפיטורי עובד במקרה שבו הודה בעצמו בהטרדה מינית - זאת לפחות אם הדבר היה תלוי רק בוועד.

לפחות על פניו, נראה כי הנהלת הנמל התנהלה על פי הנהלים מתוקף החוק למניעת הטרדה מינית, זאת באשר לאופן שבו קיימה את הליך הבירור. באשר לתוצאה, גורמים שעמם שוחחנו מבהירים כי המידתיות שננקטה - קנס גבוה מצד אחד ומנגד היעדר ענישה נוספת כמו השעיה או אפילו פיטורים, היא כבר שאלה שנתונה לוויכוח. המשך העסקתו של המטריד אפילו באותו תפקיד עשוי להתפרש כאילו הטרדה מינית בעיניה של הנהלת נמל אשדוד אינה בגדר קו אדום, ומנגד פיטורים על בסיס מקרה חד-פעמי שעשוי להיות מורכב יותר מכפי הנדמה, עשויים להתפרש כצעד קיצוני מדי.