"השקעה בחברה לישראל - ללקוחות בפרופיל סיכון גבוה"

‎‎בבנק הפועלים מאמינים ש"הישועה" תגיע מפיצול החברה לשתיים, מהלך שעשוי "להוות קטליזטור משמעותי לשווי השוק של המניה, להציף את הפער הגבוה בינו לבין שווי נכסי החברה, ולהביא לצמצומו"‏‏

‎‎‏"החברה לישראל מציגה פער גבוה בין שווי נכסי נקי (‏NAV‏) לשווי השוק, וסל של אתגרים עם פרוס השנה החדשה. התקווה למשקיעים טמונה בפיצול החברה" - במילים אלו מסכם ירון פרידמן, אנליסט בנק הפועלים, את עבודתו בנוגע לחברת ההחזקות של עידן עופר.

‏‏‏בעבודה שהגיעה לידי "גלובס", מותיר הבנק את המלצתו למניית החברה על "תשואת יתר", תחת מחיר יעד של 2,170 שקל (17% מעל מחיר הפתיחה בבורסה היום), תוך שהוא מדגיש כי השקעה במניות החברה "מתאימה ללקוחות בפרופיל סיכון גבוה", כלומר ספקולנטים.

‏החברות בפורטפוליו הנכסים של חברה לישראל , בראשות המנכ"ל ניר גלעד, מתמודדות בשנים האחרונות עם קשיים לא-מבוטלים בסביבתן העסקית: הטלטלה בשוק האשלג העולמי שפגעה ברווחי כיל; הירידה במרווחי הזיקוק שהובילה לבעיות תזרימיות בבזן; הסדר החוב השני המתגבש בימים אלה בצים; וסגירתו של מיזם הרכב החשמלי בטר פלייס שהורידה לטמיון מיליארדי שקלים.

‏‏החזקה אחרת של הקבוצה בתחום הרכב, המיזם הסיני קורוס, יגיע בחודשים הקרובים ל"רגע האמת" של תחילת הפעילות המסחרית. וכך למעשה, חברת האנרגיה איי.סי. פאואר מהווה כיום את ההחזקה היחידה שמספקת לקבוצה בשורות חיוביות, תוך שהיא מגדילה את תיק נכסיה של החברה לישראל ומשפרת את רווחיותה.

‏‏לאור זאת, סבור פרידמן כי מהלך הפיצול עליו הכריזה החברה לישראל לפני מספר חודשים, במסגרתו היא צפויה להפריד את החזקותיה לשתי חברות, שהאחת תמשיך להחזיק בכיל ובבזן והשנייה תחזיק ביתר ההחזקות - עשוי "להוות קטליזטור משמעותי לשווי השוק של מניית החברה לישראל. מהלך זה צפוי להציף את הפער הגבוה בין שווי השוק הנוכחי של המניה לשווי נכסיה, ולהביא לצמצומו".

‏‏פרידמן מזכיר כי עיקר שוויה של החברה לישראל נגזר מהחזקתה בכיל, ולכן הפרדתה עשויה להביא מחד לשיקוף טוב יותר של יתר ההחזקות, ובעיקר איי.סי.פאואר (אותה הוא מעריך בכ-7 מיליארד שקל) והאופציה לאפסייד בקורוס, כאשר מאידך נותרו סוגיות בלתי פתורות, כמו למשל שאלות של מס בגין הפיצול, שככל הנראה יזכו למענה לכשיפורסם מתווה העסקה בחודשים הקרובים.

‏‏לגבי צים, פרידמן מעריך כי זו תחתום בימים הקרובים על הסדר החוב השני בתולדותיה, שיעניק לה מרווח נשימה למספר שנים, תוך תקווה כי המגמה העגומה בענף הספנות תתהפך. "למרות שבחברה לישראל לא מוכנים לומר האם בכוונתם להזרים הון נוסף לצים, להערכתנו הקבוצה תזרים כ-300 מיליון דולר לחברת הספנות", אמר פרידמן. נזכיר כי צים נמצאת בימים אלו במגעים אינטנסיביים להשלמת הסדר החוב, מול המספנות, בנקים זרים מממנים ומחזיקי אג"ח, בהיקף של כ-3 מיליארד דולר. זאת, כאשר נושיה נדרשים ככל הנראה לוותר על כמחצית מחובות החברה כלפיהם.