כך הפיל בנק ישראל את הדולר במשפט אחד קטן

מתוך הודעת הריבית: "לאחר ייסוף ניכר במחצית הראשונה של השנה, בחודשים האחרונים לא ניכרת מגמת שינוי ברמת השער האפקטיבי"

מדוע נופל הדולר מאז הודעת הריבית של בנק ישראל? המטבע האמריקאי נסחר סביב 3.48 שקלים בעוד שלפני הודעת הריבית הוא נסחר סביב 3.5 שקלים. הסיבה לנפילה היא משפט שהכניס בנק ישראל להודעת הריבית שפורסמה שלשום בערב, אשר הפכה לשיחת היום בשוק.

"לאחר ייסוף ניכר במחצית הראשונה של השנה, בחודשים האחרונים לא ניכרת מגמת שינוי ברמת השער האפקטיבי" - כך בחר בנק ישראל לתאר את תמונת המצב בשוק המט"ח. על מנת שלא להוציא את הדברים מהקשרם, להלן הפסקה המלאה מהודעת הריבית: "לאחר פיחות שנרשם בימים שלפני הדיון המוניטרי האחרון, התחזק מאז השקל מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי בכ-1.1%. בהסתכלות ארוכה יותר, לאחר ייסוף ניכר במחצית הראשונה של השנה, בחודשים האחרונים לא ניכרת מגמת שינוי ברמת השער האפקטיבי".

סוחרים בשוק המט"ח מפרשים את המשפט הזה כמעין התעלמות של בנק ישראל מייסוף השקל. "אני פשוט לא מבין אותם", אמר ל"גלובס" סוחר מט"ח בכיר. "כולם מדברים על המשפט הזה. מה בנק ישראל מנסה לעשות? הוא באמת לא מבין את השוק?".

בשוק סבורים כי התייחסות זו של בנק ישראל למצב בשוק המט"ח מראה כי כנראה אינו מוטרד מספיק משערו החזק של השקל ואין בכוונתו לנקוט צעדים אגרסיביים, חרף הדיבורים על הצבת מחיר ריצפה לדולר-שקל. (לסיפור המלא)

"שיסתכלו על מטבעות אחרים בשווקים המתעוררים וכיצד הם התנהגו בחודשים האחרונים - המקסיקני, הטורקי, הפולני, הדרום-אפריקאי... כולם נחלשו מול הדולר. ואצלנו? השקל מתחזק", אומר הסוחר.

גם בהודעת הריבית נמצאה התייחסות ל"ניתוק" של השקל: "מאז הדיון המוניטרי שהתקיים ב-24 בנובמבר ועד ל-20 בדצמבר, השקל התחזק מול הדולר ב-1.2%, בעוד שבעולם הדולר נסחר במגמה מעורבת. מול האירו התחזק השקל מעט ב-0.1%, ומול שער החליפין הנומינלי-האפקטיבי - בכ-1.1%. מתחילת השנה התחזק השקל ב-6.8% במונחים נומינאליים אפקטיביים, אך עיקר הייסוף התרחש במחצית הראשונה של השנה, ובחודשים האחרונים לא ניכרת מגמת שינוי ברמת השער האפקטיבי".