"יש חוסר נכונות של הנהלת הדואר להתמודד עם קשיים"

הנהלת חברת דואר ישראל: אין שום סיבה להיחפז ולהקים כבר עכשיו נציגות של בעלי האג"ח ■ המוסדי: ייתכן שניאלץ לנקוט אמצעים חריפים

הגופים המוסדיים מעבירים הילוך בהיערכותם להבטחת מלוא התשלומים שמגיעים להם מהחברה הממשלתית דואר ישראל. באסיפת מחזיקי האג"ח של החברה שהתקיימה אתמול (ג') - לאחר כמה פגישות של מחזיקי אג"ח עם הנהלת החברה ואף עם נציגים מטעם המדינה - פתחו מחזיקי האג"ח במהלך למינוי נציגות למחזיקי האג"ח. ואולם בה בעת שבקרב מחזיקי האג"ח משדרים חשש כבד לעתיד החוב ורוצים להקדים ולהקים נציגות, הרי שבדואר ישראל, בניהול חיים אלמוזנינו ובראשות חזי צאיג, מתנגדים למהלך וטוענים שאין שום סיבה להיחפז.

נכון לעכשיו, יתרת החוב של דואר ישראל עומדת על כ-350 מיליון שקל. לדברי החברה, ואף לדעת המוסדיים, אין לה כנראה בעיה לעמוד בתשלומים המתוכננים ב-2014 וב-2015. ואולם המוסדיים חוששים מהמצב העתידי ומקריסה עתידית, ורואים בחברה ובמשרדי האוצר והתקשורת כתובת לטיפול בסוגיה.

"כספים של אחרים"

"אנו מנהלים כספים של אחרים ויש לנו חובה לפעול", אמר היום מוסדי בכיר. "זה שיש לחברה שנה וחצי שקטות לכאורה אומר שעלינו לפעול כבר עתה בשביל למנוע מצב בעייתי לאחר מכן". חלק מהיערכות זו בא לידי ביטוי בדרישת המוסדיים לקבל מהחברה הממשלתית ביטחונות ממשיים, או לחילופין לקבל הבטחה ממשלתית לכך שהחברה תעמוד בחובה.

גורם מוסדי המחזיק אג"ח של הדואר ומעורה בסוגיה: "בפגישה עם הנהלת החברה נתקלנו בסוג של דחיינות וחוסר נכונות להתמודד עם הקשיים והאתגרים שהחברה עומדת בפניהם וייתכן שלא יהיה מנוס מנקיטת אמצעים חריפים יותר ובכללם אמצעים משפטיים כדי להבטיח את זכויות מחזיקי האג"ח".

מנגד, עמדת חברת דואר ישראל, כפי שהוצגה באסיפה, גורסת כי אין כל חשש בטווח הנראה לעין ליכולת החברה לפרוע את התשלומים הקרובים למחזיקים. החברה מגבשת בימים אלה, יחד עם משרדי האוצר והתקשורת, תוכנית הבראה שתביא ליציבות ולאיתנות פיננסית של החברה לאורך זמן. כך בסביבת החברה ממתינים לפרסום מסקנות ועדת התעריפים (ועדת רייך), בתקווה שיביאו לשיפור המצב הפיננסי.

לאור זאת, בדואר ישראל גורסים כי אין להיענות לפי שעה לדרישות המחזיקים בעת הזו, ויש להמתין כמה חודשים עד להתבהרות המסקנות של ועדת התעריפים והתקדמות תוכנית ההבראה, כשבתקופה זו לא יורע מצבם של המחזיקים.

סוגיה שעלולה להתפתח לעימות בין החברה לבין מחזיקי האג"ח נוגעת לרצון מחזיקי האג"ח למימון פעילות הנציגות והייעוץ המשפטי שלו היא זכאית על ידי החברה. בחברה מתנגדים למימון הייעוץ המשפטי לנציגות מחזיקי האג"ח בטענה שעל פי שטר הנאמנות, החברה אינה מחויבת לממן זאת, ואילו בקרב מחזיקי האג"ח מציינים שזו "זכות לגיטימית של מחזיקי האג"ח, וזה יקרה".

כמו כן, בסביבת החברה מסבירים ששטר הנאמנות קבע מנגנונים למקרה של הרעה במצב הפיננסי של החברה. בהקשר זה נציין כי המנגנונים האלה כבר הופעלו. כך, מאז שהונפקו האג"ח בהיקף 400 מיליון שקל בתחילת 2010 ועד כה, הורידה חברת מידרוג את דירוג החוב של החברה שלוש פעמים - דבר שהוביל להעלאת הריבית שמשלמת החברה למחזיקים. לפי שעה לא נקבע עדיין לוח זמנים להקמת נציגות למחזיקי האג"ח, כשכל בעלי האג"ח רשאים להגיש מועמדות לנציגות ורק לאחר מכן יוחלט על הקמת נציגות.

דואר
 דואר