מרותקים למסך: אפליקציה ליצירת מעורבות בשידור חי בטלוויזיה

חברת Funordie של תומר נוני ויריב מהטוב יצרה פלטפורמה של מסך שני לשידורי טלוויזיה ■ "אנחנו לא צופים בטלוויזיה וחיים רק באינטרנט, וניסינו לחשוב איך אנחנו מחזירים את עצמנו ואת שאר הצופים למרקע" ■ ומה הקשר ל"אקס פקטור"?

נתוני הרייטינג בטלוויזיה אולי שומרים על שיעור גבוה יחסית, אבל הם לא ממש מציגים את התמונה המלאה - הצופים יושבים מול הטלוויזיה אבל לא תמיד מביטים בה. האשמה היא לפעמים בתוכן עצמו, אבל גם בטכנולוגיה שמסביב. הסמארטפונים והטאבלטים הם גוזלי תשומת-לב ענקיים, וכך העיניים נודדות מהמרקע בסלון אל המסך הקטן של הטלפון.

כדי להתמודד עם חוסר תשומת-הלב למסך הטלוויזיה, בשנים האחרונות מנסות רשתות השידור בארץ ובעולם לייצר חוויה של מסך שני - Second Screen - שתהווה השלמה לצפייה בטלוויזיה ועדיין תחזיק את הצופים מרותקים לתוכן דרך המכשירים הניידים.

תומר נוני ויריב מהטוב הקימו את חברת Funordie, יחד עם 3 שותפים נוספים, בדיוק מהסיבה שהצופים הולכים לאיבוד.

"אנחנו לא צופים בטלוויזיה וחיים רק באינטרנט, וניסינו לחשוב איך אנחנו מחזירים את עצמנו ואת שאר הצופים למרקע", מספר נוני, שקודם לכן עבד עם מהטוב בחברת Vsense, שפיתחה כלי שיוווק ופרסום ברשתות חברתיות.

כך נולדה פלטפורמת DEX, שמייצרת אפליקציות ליצירת מעורבות של צופים בשידור חי בטלוויזיה.

החברה, שהוקמה בדיוק לפני שנה, אמנם דאגה לתקשר החוצה את תהליך הקמתה, אך שמרה על אופי וסוג הפעילות עצמה מאחורי הקלעים. זאת, על אף ההתעניינות שנוצרה, בין היתר לאור העובדה שאחד השותפים שהצטרף לחברה מעט לאחר ההקמה הוא איש הטלוויזיה והרדיו טל ברמן. עכשיו החברה נחשפת לראשונה יחד עם הלקוח הראשון שלה - התוכנית ,אקס פקטור" של זכיינית רשת בערוץ 2.

באמצעות DEX פיתחה החברה את אפליקציית "אקס פקטור לייב", שמאפשרת לצופים לקחת חלק פעיל בתוכני הריאליטי המוזיקלי. החברה פיתחה פאנל ניהול שמאפשר ליוצרי התוכנית לייצר בזמן אמת שאלות שונות ומגוונות, כשקהל המשתמשים צריך לענות עליהן.

"יכולות להיות שאלות 'בנאליות' כמו אם מתמודד מסוים יעבור או לא, אבל גם לרדת לרזולוציות נמוכות יותר כמו אם הזמרת תשיר בעברית או באנגלית, האם בר רפאלי תלבש שמלה אדומה או לבנה ועוד", אומר נוני.

לדבריו, מי שכבר התנסה בתוכנת הניהול יכול לייצר בזמן אמת שאלה תוך שניות ספורות. "כך יש אפקט חזק יותר של שידור חי. אם שירי מימון מחזיקה את הפנים בהתרגשות, אפשר להקפיץ שאלה אם היא תתחיל לבכות או לא".

משתמשי האפליקציה יכולים לנהל צ'אטים דרכה באמצעות קבוצות ייעודיות ולהתחרות על הנקודות שניתנו לעונים נכונה על השאלות שקופצות באפליקציה, כשבסוף הדרך יש אפילו פרסים. בנוסף, האפליקציה מאפשרת להצביע למתמודדים האהובים, כשהיא מפנה לשליחת הודעת SMS.

הרעיון הוא לענות נכונה על כמה שיותר שאלות ולהתקדם בדרך לפרס. נוני מסביר כי בדרך לשם ניתן לצבור מטבעות שבאמצעותם ניתן לקנות פיצ'רים של Stop או טורבו. כך, אפשר להפעיל את הסטופ על חבר, וגם אם הוא ענה נכונה, הוא לא יוכל להתקדם. הטורבו עובד הפוך, והמשתמש יכול להפעיל אותו על עצמו כדי להתקדם.

פיצ'ר נוסף שהחברה מציעה, אך לא משולב באפליקציית "אקס פקטור", הוא היכולת של הקהל להפוך ליועץ לשופט. כך, אם שני שופטים הצביעו נגד ואחד בעד, אז השופט הרביעי יכול להתלבט עם הקהל מה כדאי להצביע.

נוני מסביר כי הפלטפורמה של DEX מתאימה לתוכניות ריאליטי, משחקי ספורט ובכלל שידורים חיים למיניהם, כמו למשל טקס מלכת היופי. "אפשר לשלב את זה אפילו במהדורת חדשות ולענות על שאלה מה יהיה מזג-האוויר מחר", הוא אומר.

מוצר הדגל של Funordie הוא DEX, אבל באמתחתה של החברה שני פרויקטים נוספים בתחום המסך השני, אך היא עדיין לא חושפת פרטים בנושא.

השאלה הגדולה היא מה זה נותן לרשתות השידור. "זה מעניק חדשות ומעצים את חוויית הצפייה בבית ומעמיק את הקשר עם הצופים", מסביר נוני. "בנוסף, אתה מקבל אינדיקציה בזמן אמת על דעת הקהל".

- מה המודל העסקי?

"חלוקת רווחים על דברים שקורים בתוך האפליקציה - רכישת פיצ'רים, פרסום, שימוש במנגנוני הצבעות ועוד".

- מה משמעות השם?

"פשוטו כמשמעו - באנו לעשות כיף או למות כחברה. לגבי DEX, זה על שם הכלב שלי דקסטר".

Fundordie
שנת הקמה: 2012
תחום פעילות: פלטפורמה של מסך שני לשידורי טלוויזיה
מייסדים: תומר נוני, יריב מהטוב, דיוויד לונדקוויסט, ג'ספר סקרובה, אורי אילן
היקף גיוס: מאות אלפי דולרים
משקיעים: רוזליו לביוף, שוורץ גרופ (שאול שני) ומשקיעים נוספים