בעלי עניין ישראלים בוול סטריט מכרו מניות ב-1.2 מיליארד ד'

סך מימושי בעלי עניין בחברות הישראליות שנסחרות בוול סטריט מתחילת השנה הגיע לשיא של 11 שנה

שימו לב לנתון הבא שהדהים אפילו אותנו: בעלי עניין בחברות הישראליות שנסחרות בשוק ההון האמריקאי מימשו מתחילת השנה מניות בשווי עתק של 1.2 מיליארד דולר - שיא של 11 שנה במונחים דולריים. 11 שנה, בעוד השיא של הנתון המקביל בשוק ההון המקומי (ראו סיקור נפרד) הוא "רק" של 4 שנים. השנה היחידה במהלך תקופה זו בה עמד סך המימוש על יותר ממיליארד דולר היא 2005 - 1,002.1 מיליון דולר ליתר דיוק.

כן, הגאות הבלתי נפסקת בשוק ההון של ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות דחפה הרבה יותר בעלי עניין לשחרר פקודות מכירה, והרבה יותר חברות לבצע הצעות מכר כבדות משקל - וזוהי נקודה די מהותית בכל הקשור לשנה שחלפה.

חלק לא מבוטל מסך מימוש זה בוצע דרך הצעות מכר מסודרות שביצעו חלק מהחברות - מסגרת שמאפשרת למכור חבילות מאוד גדולות של מניות. כך קרה שקבוצת דלק של יצחק תשובה מימשה מניות של דלק US, זרוע פעילות האנרגיה של תשובה בארה"ב, בשווי כולל של 461.5 מיליון דולר (הרוב דרך הצעת מכר אחת ויחידה, והיתר דרך מכירה במסגרת המסחר השוטף). מימוש זה לבדו אחראי לבערך 40% מסך המימוש השנתי.

וכך קרה שההצלחה המסחררת של אבן קיסר, החברה והמניה, דחפה את קרן טנא, בעלת מניות מיעוט ביצרנית הקוורץ הקיבוצית, לממש כמעט את כל החזקותיה בחברה תמורת 178 מיליון דולר (שוב, הרוב דרך הצעת מכר). דרך אגב, הצעת מכר זו התבצעה לפי מחיר מניה של 23.25 דולר בעוד אבן קיסר נסחרת כעת לפי מחיר של 48.27 דולר - יותר מפי שניים מאז אותה הנפקה משנית. השווי הנוכחי של אבן קיסר הוא 1.7 מיליארד דולר - תשואה של 339% מאז ההנפקה הראשונית שבוצעה במארס 2012.

דלק US ואבן קיסר המובילות בין החברות

בדומה לשנים עברו, גם השנה החלטנו לבדוק את מימושי בעלי העניין בחברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקאי פר חברה, ולא רק פר בעל עניין, וכך לנסות להבין באיזו חברה יש יותר בעלי עניין מממשים. במילים אחרות, מה מספר המתעשרים (בעיקר מנהלים שכירים) הממוצע בכל חברה.

במקרה של 2013, אבן קיסר , יחסית חברה חדשה במועדון הישראליות בוול סטריט, היא זו שהנפיקה את המספר הגדול ביותר של מממשים (13), בדומה לזה של נייס , שהיא הרבה יותר ותיקה ממנה אך הגאות בשוקי ההון דחפה לא מעט ממנהליה הבכירים להמיר מניות במזומן.

פריון , שמיזגה לתוכה חלק מהפעילות של העמיתה הישראלית קונדואיט ונסקה לרמות שיא, הנפיקה 10 מממשים, ואילו המצטרפת החדשה לרשימה זו (ולרשימת החברות הישראליות הציבוריות בכלל), היא וויקס (Wix), הצלחת האינטרנט הנוכחית, שביצעה רק באחרונה הנפקה ראשונית שכללה הצער מכר של 11 איש, אך רק הזהות של 9 מהם ידועה. וויקס, נזכיר, כבר שווה כמיליארד דולר - תשואה של 71% מההנפקה.