חורף חם באילת: מבחר קונצרטים בפסטיבל "קלאסי בים האדום"

פסטיבל "קלאסי בים האדום", שיתקיים בינואר הקרוב, יציג מבחר מרתק של קונצרטים בניצוחו של המנצח הגדול ואלרי גרגייב וכן תוכנית קאמרית ברמה מצוינת ■ החדשות הפחות טובות הן האולמות שבהם ייערכו הקונצרטים

בינואר הקרוב, יחזור לאילת פסטיבל "קלאסי בים האדום", בניהולו האמנותי של המנצח ואלרי גרגייב (Gergiev). הפסטיבל יתקיים בסוף השבוע שבין ה-16 ל-18 בינואר, ומדי ערב תבוצע במסגרתו יצירה אופראית או סימפונית אחרת. כולן יבוצעו בניצוחו של ואלרי גרגייב, שחוגג השנה יום הולדת 60. כתמיד, יגיע גרגייב לאילת עם בית האופרה שלו, ה"מארינסקי" מסנט. פטרסבורג, בהרכב מלא. זה אומר תזמורת סימפונית גדולה, מקהלת בית האופרה, וכ-20 סולנים של בית האופרה. ניסיון העבר בפסטיבל מלמד שבדרך-כלל אלו סולנים שאינם מוכרים מחוץ למולדתם, אבל רמתם בינלאומית בכל קנה מידה. בנוסף מציע הפסטיבל תוכנית קאמרית עשירה במהלך שעות היום, שאותה יבצעו בין היתר חברי ההרכב המצוין "הפרויקט הקאמרי הישראלי".

גם בתוכנית הפעם דבק גרגייב בקו אמנותי מעורר הערכה: מתוך שלוש היצירות הגדולות שיעלו בפסטיבל, יש שתיים שלא בוצעו בארץ מעולם. אלו הן האופרות "יולנטה" של צ'ייקובסקי ו"דון קישוט" של מאסנה, שמלחיניהן אמנם מוכרים אך הן עצמן - לא. גרגייב לוקח פה הימור מושכל, כיוון שצ'ייקובסקי ומאסנה הם מלחינים אהובים ולקהל יש עניין לשמוע גם יצירות פחות מבוצעות שלהם. עוד תבוצע הסימפוניה התשיעית של מהלר, המוכרת בהרבה, אשר בביצוע טוב יכולה לספק חוויה רגשית עמוקה.

רמה קאמרית גבוהה

גרגייב הוא אחד מהמנצחים הגדולים בעולם, ולוח הזמנים שלו ידוע, בדרך-כלל, שנים מראש. הפעם, ההודעה על קיום הפסטיבל נעשתה ברגע האחרון - כשלושה חודשים לפני האירוע עצמו. אינני יודע מדוע התקבלה ההחלטה על קיום הפסטיבל במועד כה מאוחר, אבל מה שכן אפשר להניח הוא שאמני בית האופרה מסנט פטרסבורג קיבלו אותה בשמחה רבה. מניסיון העבר, המוזיקאים הרוסים נראים מאושרים מאוד לבלות סוף שבוע בשמש האילתית במקום בעיר מגוריהם הקפואה.

בשורה נוספת לבאי הפסטיבל נוגעת לתוכנית הקאמרית שלו. שילוב תוכנית קאמרית בפסטיבלים קלאסיים באילת אינה חדשה: מרבית אורחי הפסטיבל הם מבוגרים חובבי מוזיקה, והיצע קונצרטים גדול לאורך היום מעניין אותם יותר מאשר סתם לרבוץ על החוף. מה שמיוחד ב"פסטיבל הים האדום" הוא שרמת המבצעים בקונצרטים הקאמריים גבוהה מאוד. ההרכבים הקאמריים שנבחרו להשתתף בפסטיבל הם "הפרויקט הקאמרי הישראלי", רביעיית כרמל ושלישיית ירושלים, כולם מהטובים ביותר שיש לישראל להציע כיום.

החדשות הפחות טובות נוגעות לאולמות שבהם ייערך הפסטיבל. באילת, כידוע, אין אולם קונצרטים, ועובדה זו מחייבת פתרונות יצירתיים. וכך, גם השנה ייערכו הקונצרטים הסימפוניים הגדולים בהאנגר 6 בנמל אילת. ההאנגר הזה מסוגל אמנם לאכלס כ-2,400 איש, אבל אולם קונצרטים הוא לא. הלובי צפוף, הכסאות לא הכי נוחים, והשירותים הם מהסוג הנייד והלא מפנק במיוחד. הבעיה העיקרית היא של מזג האוויר: אם חם מספיק אז הכול בסדר, אבל אם קר - אז מדליקים חימום ואז יש למוזיקה מעט רעש לוואי.

גם הקונצרטים הקאמריים אינם מתקיימים בתנאים אידאליים, אלא באולמות של בתי המלון השונים. בשנים האחרונות, עולה כל פעם סוגיית הקמת אולם קונצרטים באילת, ועקב הפעילות המוזיקלית הרבה בעיר זה ממש מתבקש. אבל בינתיים התכנונים עדיין על הנייר, וחווית הצפייה וההאזנה רחוקה מלהיות מושלמת.

על היצירות

את הפסטיבל תפתח האופרה "יולנטה" מאת צ'ייקובסקי, בביצוע בכורה בארץ. כתמיד באילת, היצירה תעלה בביצוע קונצרטנטי (כלומר ללא בימוי, תפאורה או כל אלמנט ויזואלי אחר. פשוט עומדים ושרים).

"יולנטה" היא האופרה האחרונה של צ'ייקובסקי, ומוכרת הרבה פחות מלהיטים כמו "יבגני אונייגין" או "פיק דאם". היא מספרת את סיפורה של הנסיכה יולנטה, עיוורת מלידה, שבסופו של דבר מנצחת את עיוורונה בזכות האהבה. האופרה קצרה למדי (כשעה וחצי), ומאופיינת בשפה מוזיקלית עשירה ומלאת רגש במיטב מסורת הרומנטיקה הרוסית. יש בה רגעים סנטימנטליים יפהפיים שבהם צ'ייקובסקי נמצא בשיאו, הן בכתיבה לתזמורת והן באריות ובדואטים.

למחרת, שישי בערב (17 בינואר), תבוצע בפסטיבל האופרה "דון קישוט" מאת המלחין הצרפתי ז'ול מאסנה. גם כאן מדובר בביצוע קונצרטנטי, וגם כאן בבכורה בישראל.

הפעם האופרה ארוכה מעט יותר (כשעתיים וחצי), וכוללת חמש מערכות.

האופרה, שחוברה בשנת 1910, מוגדרת כ"קומדיה הרואית". היא מציגה עיבוד חופשי ל"דון קיחוטה", הרומן המפורסם של מיגל סרוונטס. במידה מסוימת, מזכירה האופרה "דון קישוט" את "כרמן" של ביזה: אופרה של מלחין צרפתי וגם מושרת בצרפתית, אך עלילתה מתרחשת בספרד והיא כוללת מאפיינים מוזיקליים "ספרדיים" רבים. עם זאת, אופייה של "דון קישוט" קליל הרבה יותר, ובמידה מסוימת היא מזכירה אפילו את הסגנון של אופנבאך. ביצוע הבכורה של "דון קישוט" ב"מרינסקי" נערך לפני פחות משנה, וזכה לביקורות נלהבות. כעת מגיעה האופרה גם לארץ.

את הפסטיבל יחתום ביצוע של תזמורת בית האופרה מרינסקי לסימפוניה מספר 9 של מהלר, הסימפוניה האחרונה של המלחין. זוהי אחת הסימפוניות המרגשות ביותר של מהלר, שסבל ממחלת לב וידע שחייו מתקרבים לסופם. בפרק האחרון והיפהפה של הסימפוניה, נפרד מהלר מהעולם, עם צלילים חרישיים שנמוגים אל האין לאורך תיבות ארוכות (שבת 18 בינואר בשעה 16:00).

התוכנית הקאמרית של הפסטיבל תכלול חמישה קונצרטים, שיתקיימו כאמור במספר מלונות באילת החל בשישי בבוקר. את תוכנית הקונצרטים המלאה ניתן למצוא באתר הפסטיבל: www.redsea-classic.com.

פסטיבל "קלאסי בים האדום", אילת, 18-16 בינואר. מחיר כרטיס לקונצרטים הגדולים: 540-450 שקל. מחיר למופעים הקאמריים: 90 שקל