לקנות כל הדרך אל הבנק: תערוכת מכירה של בנק לאומי מוקדשת לעיר ת"א

תערוכת האמנות הסודית של בנק לאומי מוקדשת השנה לעיר תל-אביב ■ בנק לאומי מקיים את תערוכת המכירה כחלק מפעילותו לתמיכה בקהילה ובתרבות

תערוכה השנתית של בנק לאומי "אמנות סודית" תיפתח בשבוע הבא, ותתמקד הפעם בעיר תל-אביב. בתערוכה, המתקיימת השנה בפעם השביעית, יוצגו 150 יצירות לא חתומות, של אמנים בראשית דרכם לצד אמנים ותיקים ומוכרים. בנק לאומי מקיים את תערוכת המכירה כחלק מפעילותו לתמיכה בקהילה ובתרבות. ההכנסות מהמכירה מועברות במלואן לאמנים.

המטרה המקורית של הצגת יצירות בעילום שם נועדה לטשטש את "סמלי הסטטוס" שמתלווים לשמות אמנים ידועים, וליצור הזדמנות שווה לאמנים בלתי מוכרים. בפועל התוצאה היא קניית אמנות כשעשוע משולב במשחק ניחושים. אווירת ההפנינג האופפת את המכירה, בעיקר בערב הפתיחה, היא חלק מהתמריץ.

האוצרים, אסתי דרורי ודורון פולק, סבורים שהתבוננות ביצירות ללא זיהוי האמן מזמנת לצופים "חוויה של התבוננות המעמידה את היצירה במרכז". כך או כך, אמנים רבים שמחים לקחת חלק בפרויקט המשמש פלטפורמה טובה למכירת עבודות לקהל שלא בהכרח מגיע לגלריות ולתערוכות אחרות.

בין האמנים, הוותיקים והצעירים, שמציגים השנה: ז'אק ז'אנו, יאיר גרבוז, דניאל לנדאו, ניר אדוני, שחר מרקוס, אברהם אילת, גלעד אופיר, דוד ריב ועוד.

לצד תערוכת המכירה מוצג מיצב מקורי של קבוצת "הוועדה" הכוללת שמונה אמנים צעירים. תחת הכותרת "שדרת נחלת בנימין - בוגרשוב", הם בונים "שדרה מתמשכת" עשויה שאריות. חברי "הוועדה" הם אמנדה מל, אמן סודי, ג'ולי פיליפינקו, דפנה טלמון, מיה לנדמן, עירית בר אל וקרן בן סימון. "בין סוחרי הבדים למוכרי הטפטים, צומחים להם עצים עשויים משרידי התרבות שלנו: נייר, פלסטיק ובד, ניזונים ויוצרים ג'ונגל אורבני בזעיר אנפין", כך הם מתארים את המיצב.

מחווה להיסטוריה של הבנק

התערוכה תכלול עבודות מגוונות, בתחומי הציור, הצילום, הפיסול והווידיאו ארט. היצירות נמכרות לכל המרבה במחיר לפי מפתח של ארבעה מחירי מינימום: 2,000 שקל, 4,000 שקל, 6,000 שקל ו-8,000 שקל. ההכנסות יועברו ישירות אל האמנים.

ההחלטה להתמקד בעיר תל-אביב, באנשיה, רחובותיה ומראותיה, היא מחווה להיסטוריה של בנק לאומי. בבית מני, המבנה ההיסטורי הסמוך לבניין הנהלת לאומי, מתקיימת במקביל תערוכה לרגל 90 שנה לסניף המרכזי של לאומי בתל-אביב, אשר הוקם באחד הבתים הראשונים של "אחוזת בית", בפינת הרחובות הרצל ויהודה הלוי. לא רחוק ממיקומו הנוכחי. הבנק רואה בסניפו הראשון חלק חשוב בתרומה להקמת העיר תל-אביב ולפיתוח מפעלים ציוניים ופרויקטים מסחריים ותעשייתיים במדינה שהייתה בראשית דרכה. מיקומו של הסניף היה חלק מצמיחת המרכז הפיננסי של תל-אביב באזור זה של העיר.

15-24 בינואר, בית מני, הנהלת בנק לאומי, יהודה הלוי 34, תל-אביב