לאומי רוצה להגדיל את האשראי לחברות ההיי-טק קטנות

הקים את חברת לאומי טק בראשות, שתגדיל את השירותים והפעילות בתחום ותתחרה בעיקר בבנקים הזרים שעובדים מול החברות הישראליות ■ כך, סך האשראי אליהן יגיע לכ-2 מיליארד שקל תוך 3 שנים מכמה מאות מיליוני שקלים כיום

בנק לאומי הקים חברה-בת - לאומי טק, שתרכז את הפעילות של הבנק מול מגזר ההיי-טק. מטרת החברה להעמיק את הפעילות של הבנק מול חברות הטכנולוגיה הקטנות-בינוניות (עם מכירות של 10 מיליון דולר לכל היותר), כך שסך האשראי אליהן יגיע לכ-2 מיליארד שקל תוך 3 שנים. כיום האשראי של לאומי בפלח הזה של המגזר מוערך בכמה מאות מיליוני שקלים בלבד.

לפני כחודש פורסם ב"גלובס" כי יפעת אורון, שהייתה שותפה בקרן ההון סיכון ורטקס (vertex), תצטרף לבנק לאומי ותרכז את פעילות הבנק במגזר. כעת נודע כי אורון מונתה למנכ"לית לאומי טק, והחלה כבר בפגישות עם חברות היי-טק, כדי להרחיב את פעילות הבנק בתחום. לפי הערכות, במחצית הראשונה של השנה יבצע לאומי השקה רשמית של הפעילות.

מי שעוד פעילים בלאומי טק הם חיים שני, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל נייס, ומשה ליכטמן, לשעבר נשיא מיקרוסופט ישראל, המשמשים יועצים לבנק, ולא מן הנמנע כי בעתיד גם ימונו לתפקיד רשמי בלאומי טק. נזכיר כי בנק לאומי הוא גם אחד ממשקיעי העוגן בקרן שגייסו השניים, ושמשקיעה בתחום ההיי-טק.

מנוע צמיחה

כאשר שני וליכטמן החלו בתהליך גיוס הקרן והגיעו למנכ"לית הבנק רקפת רוסק עמינח, היא החליטה לנצל את ההזדמנות ולא להסתפק בהשקעה פאסיבית בקרן, אלא להרחיב את הפעילות של בנק לאומי בתחום ההיי-טק. בבנק הבינו שמדובר במנוע צמיחה מרכזי של המשק, אך החשיפה של לאומי ובכלל של ענף הבנקאות אליו נמוכה יחסית, בשל הרמה המקצועית וההתמחות הכרוכה בפעילות בתחום. לאחר בחינת העניין במשך חודשים רבים, הוחלט לבסוף להקים את לאומי טק.

לכאורה קיים ניגוד עניינים בין פעילות הקרן ללאומי טק, ואולם גורמים בבנק דווקא רואים בכך סינרגיה ולא ניגוד עניינים - שכן הקרן היא קרן הון סיכון, ואילו לאומי טק פועלת בתחום האשראי בלבד בחברות בשלות יותר, ולכן דווקא ניתן להעביר לקוחות בין שני הגופים בהתאם לצרכים שלהם.

נציין כי ללאומי יש כיום אחיזה בתחום: לבנק יש בעשרה מסניפיו הממוקמים באזורי ההיי-טק צוותים ייעודיים העובדים מול המגזר. עם זאת, יש חלק גדול מהשירותים הבנקאיים שלאומי וגם בנקים אחרים בישראל לא מספקים לאותן החברות, מה שיצר ואקום שאליו נכנסו הבנקים הזרים המתמחים בתחום, כמו סיליקון ואלי בנק.

ישנם כמה חסמים שמנעו את התפתחות הפעילות של הבנק במגזר, כגון היכולת לתת אשראי אל מול ניכיון של תשלומים עתידיים של לקוחות הנמצאים בחו"ל. חסם נוסף שהרתיע את הבנק במתן אשראי הוא הידע המקצועי בניתוח הסיכונים של חברות ההיי-טק, שהוא שונה מענפים אחרים. כך לדוגמה, בניגוד לענפים אחרים במשק, ניתוח דוחות כספיים הרבה פחות רלוונטי לעומת התחזיות. כמו כן ענף ההיי-טק דינמי מאוד ומשתנה, והידע המקצועי במגמות בענף קריטי בהחלטות במתן האשראי. לאומי טק ואורון אמורים להסיר את אותם החסמים.

בלאומי לא מתכוונים לבצע שינוי ארגוני; צוותי ההיי-טק וקציני האשראי יישארו בחטיבה המסחרית, אך אורון והצוות שלה ייעצו להם וישתתפו בקבלת ההחלטות. בנוסף לכך אורון תצטרך לגייס לקוחות חדשים לבנק, ולבנות תמהיל של מוצרים ושירותים המתאימים למגזר, כאשר עומד בפניה יעד מאתגר לשלש את תיק האשראי של הבנק בתחום בתוך כ-3 שנים.