יבואן סוזוקי: "מחירי הרכב יירדו ב-20%? שר התחבורה סתם מחלק הצהרות, יש לו סטיגמה עלינו"

הצצה ראשונה למגזין G ■ צבי נטע מדבר בפתיחות על הרווחיות, ואומר: "אם קנית אצלי אוטו יפני ב-100 אלף שקל, יותר מ-50 אלף שקל הם מס" ■ "במשרד של השר כ"ץ הכינו את כל התקנות ליבוא מקביל, ואף אחד לא בא"

צבי נטע לא נראה כמתאבל במיוחד על הפרידה מהצעצוע הכי גברי בסל מותגי הרכב שלו. 16 שנה הוא ייבא ארצה את פורשה וכיום, לאחר שנפרד מהפירמה הנוצצת, הוא מרשה לעצמו לומר ממשרדיו הצנועים שמעל אולם התצוגה של חברת מכשירי תנועה שבבעלותו, שבעצם לא כל-כך אהב את הלקוחות העשירים וחובבי השואו, "למרות שבגילי אני כבר לא שופט אף אחד".

בימים האחרונים של דצמבר האחרון חתמה חברת מכוניות ספורט ישראל של נטע ושל שותפיו לייבוא פורשה, משפחת הר שלום, על מזכר הבנות להעברת הזיכיון לצ'מפיון מוטורס, יבואנית פולקסווגן והחברות בנות שלה - אודי, סקודה וסיאט. פרטי העסקה אינם ידועים, ונטע, שמייבא ארצה את סוזוקי ואת קרייזלר, אומר שכיוון שהעסקה נמצאת בהליך אישור אצל הממונה על ההגבלים העסקיים, לא רק שאינו יכול לחשוף פרטים אלא שאינו יכול אפילו לשוחח עם הצד השני. "נורא משונה", הוא מתלונן. "מה זה מפריע שאנחנו נתכונן לעשות את ההעברה, ואם לא יאשרו - לא נעשה?".

- בוא נתחיל מפורשה. מדוע בעצם מכרת? קיבלת רמז מפולקסווגן שהם ירצו יבואן אחד?

"לא קיבלתי רמז ולא נאלצתי למכור. אבל היה תהליך בחו"ל שאין לי עליו השפעה (הכוונה להשתלטות) ומצד שני, היבואן של פולקסווגן רצה את הסוכנות. וכשיש אחד שרוצה ומוכן לשלם, השני עושה חשבון אם כדאי לו למכור עכשיו, או להמשיך, ושבסופו של דבר הסוכנות שלו תאוחד".

- אתה לא נוסע על פורשה?

"זה לא באופי שלי. אני נוסע על רנגלר של חברת ג'יפ (חברה-בת של קרייזלר), כי אנחנו בתעשיות רכב מייצרים ומרכיבים ג'יפים של קרייזלר בארץ. סופה 2 היה מוצר ישראלי ממש, שפיתוחו נעשה בכסף של קרייזלר; אני, מהנדס המפעל והמנכ"ל עשינו אותו. סופה 3 הוא אמנם מוצר שקרייזלר עושה ואנחנו רק מרכיבים, אבל הוא תולדה של סופה 2. להגיד לך שהרווחנו על זה? על מה שמוכרים למשרד הביטחון לא מרוויחים. אבל אני יותר מזדהה עם ג'יפ, ואם יש משהו שסנטימנטלית לא הייתי רוצה להיפרד ממנו, זה קרייזלר. מצד שני, אם אקבל הצעה רצינית...".

בקרוב: סוזוקי בליסינג

עם כל הסנטימנטים לקרייזלר ולג'יפים של תעשיות רכב נצרת, הבסיס הכלכלי האיתן של מכשירי תנועה הוא ללא ספק הזיכיון לייבוא סוזוקי. אולם בעוד סוזוקי חזקה מאוד בתחום המכוניות הקטנות (ראו מסגרת בעמוד הבא), הרי שהיא סובלת מחוסר מתמשך של משפחתית, שהיא עוגן מרכזי בתחום הרכב ובעיקר בתחום הליסינג. נטע סבור שכיום יש לו תשובה לכך. "ההצלחה הכי גדולה של סוזוקי בשנות ה-90", הוא משחזר, "היו חמש-שש שנים שבהן היא ייצרה מכונית משפחתית - סוזוקי בלנו. היא הייתה המשפחתית הכי נמכרת בישראל. היה לה המחיר הכי טוב והמפרט הכי טוב. זה קורה פעם במאה שנה. אחרי הבלנו, סוזוקי לא המשיכה לייצר את מה שמכונה בישראל 'אוטו משפחתי'. אבל באוקטובר השנה, אחרי הרבה מאוד שנים, השקנו את הסוזוקי קרוסאובר".

- זה לא בדיוק משפחתית, זה מעין ג'יפון, לא?

"השם מטעה, סוזוקי לא יודעים כל-כך לשווק. זו מכונית משפחתית שקראו לה קרוסאובר, ובגלל השם אנשים מתבלבלים".

- ואיך זה משנה את התמונה עבורכם?

"כבר השנה, סוזוקי הוא היצרן היפני מספר 2 במכירות בישראל. בשנה שנגמרה בשבוע שעבר מכרנו יותר מכוניות מכל יפני אחר (כמעט 11 אלף מכוניות, ש' ל'), למעט טויוטה. במכוניות קטנות אנחנו מוכרים את האוטו הכי זול בשוק, שהוא גם מספר 1 בצריכת דלק. לגבי העתיד, אני מוכן להתערב איתך שבינואר הקרוסאובר תהיה אחת משלוש המכוניות הכי נמכרות בארץ. אנחנו צופים שנה הבאה מאוד טובה, אולי הכי טובה בהיסטוריה שלנו ובמיקומה של סוזוקי בישראל, ובשנה אחרי זה נרד קצת, כי אין לנו אוטו מנהלים שישלים את ההיצע".

- ומה התוכניות שלכם לגבי חברת הליסינג שלכם, כספא, שכרגע היא די קטנה?

"יש תופעה שמתפשטת בשקט-בשקט, שיבואני הרכב עצמם הופכים למחכירים. שלמה סיקסט היא חברת ליסינג שהפכה ליבואן (אופל); למאיר (הונדה, וולוו יגואר) יש את הרץ; קרסו יבואנית רנו קנתה חברת ליסינג (אמפא ליס, היום פסיפיק), כך שיבואני הרכב מתחילים לעשות את הליסינג בתוך הבית. שיעור הרווח הוא נמוך, 1.5%, אבל למה שאני לא ארוויח את זה? ובנוסף, בסיטואציה הנוכחית חברת הליסינג הרי לא נאמנה לי.

"ליסינג בתוך הבית פותר בעיה מאוד גדולה של היבואן. ההנחות. פעם היו הנחות של 35% על מחיר המחירון, שזה בעצם פיקציה: מעלים את המחירון כדי לתת הנחה, ואז מאבדים את השוק הפרטי. אגב, זה מה שפגע מאוד ב-UMI (יבואנית ג'נרל מוטורס למעט אופל, ש' ל').

"לי לא הייתה מדיניות לא לעבוד עם ליסינג. פשוט היצרן לא נתן לי הנחה בהיקף שיכולתי לתת הנחות כאלה לליסינג. אנחנו משתפים פעולה עם חברות ליסינג כאשר חסר להן אוטו קטן, אבל אני מתנה את זה שלא ימכרו את המכוניות בשוק לכל מאן דבעי, במחיר נמוך ממה שאני מוכר.

"כאשר אני מוכר לכספא, ההנחות קטנות בהרבה - 10% על הנייר - ואני נותן אותן לעצמי (כלומר מכשירי תנועה נותנת את ההנחה לכספא, ש' ל'). אבל עד עכשיו לא הייתה לי בכספא מכונית משפחתית, שמהווה 70% משוק הליסינג, ועכשיו יש לי. השנה גם יש כמה מכרזים חדשים של גופים גדולים מאוד, כמו מוטורולה ובזק, שבעבר לא יכולתי לגשת אליהם".

- השר כ"ץ גם מקדם יבוא מקביל של מכוניות וחלפים ואומר שזה ייטיב עם מעמד הביניים כיוון שהמחירים ירדו.

"המיסוי על רכב כולל המע"מ מגיע ל-132% (אם מדובר על רכב מאסיה שעליו משלמים גם 7% מכס). כך שאם קנית אצלי אוטו יפני ב-100 אלף שקל, יותר מ-50 אלף הם מס. כלומר, המרווח שיש ליבואן הוא בין 6%-4% על המחיר בלי המס. חברות ציבוריות של יבוא רכב מדווחות על רווח נקי של 4%, שזה יפה, לי אין רווח כזה.

"כך שנגיד שהיבואן המקביל יצליח להשיג רכב במחיר שאנחנו משיגים - וזה לא פשוט כיוון שהוא קונה אותו מסוכן, שקנה מהיבואן באותה מדינה, שבתורו קנה מהיצרן. אז גם אם נגיד שהיבואן המקביל יוותר לגמרי על הרווח שלו, נגיע לרכב הזול ב-4% מזה שקונים אצלי. כך שאני לא מבין איך שר התחבורה מצהיר שהוא יוריד את מחיר הרכב ב-20%".

- אז למה הוא אומר זאת?

"אין לי מושג. אני חושב שישראל כ"ץ סתם מחלק הצהרות. במשרד שלו הכינו את כל התקנות לייבוא מקביל, ואף אחד לא בא. עוד לא קם האדם שיחליט שזה כדאי לו".

- אז לא צריך להילחם נגד זה? הרי יבואני הרכב נלחמים, מפעילים לובינג.

"אל תספרי לחבריי באיגוד יבואני הרכב, אבל איזה לובי? מה לובי? על מי יש להם שם השפעה? בזמנו עוד שיתפו את היבואנים בדיונים בכנסת ובמשרד התחבורה, היום לא מזמינים אותם אפילו לשם".

*** הידיעה המלאה במוסף G של "גלובס"