פלאפון, סלקום וגולן שכרו את שירותיו של משרד סוארי

המטרה היא לשכנע את רשות ההגבלים שהיתרונות באישור להקמת רשתות סלולריות משותפות יהיה טוב יותר לתחרות בטווח הארוך

חברות הסלולר פלאפון, סלקום וגולן טלקום שכרו את משרד הייעוץ סוארי, על מנת שילווה אותם במסגרת הדיונים הכלכליים מול משרד התקשורת ורשות ההגבלים העסקיים בבקשה לאשר להם להקים רשת סלולרית משותפת בדור הרביעי. מי שיטפל בתיק הוא ככל הנראה רועי רוזנברג ששימש כסגן כלכלן ראשי ברשות ההגבלים.

הקמת רשת משותפת לדור הרביעי על-ידי 3 החברות ושיתוף-פעולה נרחב בין פלאפון וסלקום בדור השלישי היא סוגייה מורכבת מאד, ויש המעריכים שאף יותר מורכבת בהרבה מאשר הרשת המשותפת שמתכוונים להקים פרטנר והוט מובייל.

בעסקה בין פלאפון, סלקום וגולן טלקום מדובר על חיבור של שני מפעילים ותיקים פלוס גולן והדבר יוביל בהכרח לכך שבישראל יהיו שתי רשתות סלולריות בלבד. במצב שבו לא יהיה מיזוג בין שלושתם מה שיקרה הוא שגולן תצטרף ככל הנראה לסלקום או לפלאפון ואז יהיו 3 רשתות סלולריות.

הבעיה היא שלא בטוח שיהיו מספיק תדרים ל-3 רשתות סלולריות בדור הרביעי, ואז יש ספק עד כמה ההקצאה תהיה יעילה. במקרה של שתי רשתות צפוי שיהיו מספיק תדרים, אבל אז הסיכון התחרותי הוא גדול יותר. ככל שיש יותר רשתות, מרוויחים תחרות ביניהן על קדמה טכנולוגית ויותר שירותים.

החברות מתכוונות לשכנע את הרשות בכך ששתי רשתות עדיפות, משום שאז הקצאת התדרים תהיה מספיק טובה ומנגד המשק ירוויח מכך שכל השחקנים ייהנו מתשתית דור רביעי מתקדמת ויוכלו להתחרות ביניהן בצורה אפקטיבית יותר מאשר היום, שכן ברור שגולן טלקום והוט מובייל לא יוכלו לעמוד במחויבות שלקחו על עצמם להשלים פריסת הרשת בדור השלישי פלוס להקים רשת בדור הרביעי.

הסוגייה הזו יוצרת השלכות ארוכות-טווח לא רק על שוק הסלולר אלא על שוק התקשורת בכללו משום שהחלטה בתחום הסלולר תשפיע במקביל על השוק הקווי, שכן החברות נדרשות להיכנס להשקעות בשני התחומים במקביל. פלאפון סלקום וגולן הציעו מנגנון פיקוח שיאפשר ביקורת על שיתוף-הפעולה ביניהן בדמות ניהול עצמאי על-ידי גורם חיצוני של המיזם, כך ששיתוף-הפעולה יהיה רק ברמת ההנדסה.