החלום האמריקאי: מיליון דולר ב-24 שעות ממשחקי פנטזי

תעשיית ה"פנטזי ספורט", שמגלגלת בארה"ב מיליארדי דולרים מדי שנה, צמחה לאחרונה בקצב מטאורי בזכות החדרת אלמנט קצר-טווח חדש

דרו דינקמאייר שימש במשך שבע שנים כאנליסט השקעות בכיר בטמפה, פלורידה, לפני שהחליט לעשות הסבת מקצוע ולעסוק בפנטזי ספורט לפרנסתו. דינקמאייר, 31, טוען שזה לא פגע ביכולת ההשתכרות שלו: הוא משתתף בתחרויות פנטזי ספורט "יומיות", וזה מייצר לו רווחים כמעט זהים לאלו שהוא הצליח לעשות לעצמו במחקר של קרנות הון סיכון ומניות מקומיות בסדר גודל בינוני-קטן, במסגרת עבודתו הקודמת בחברת הייעוץ הפיננסי CapTrust (שבה הכניס לפי הערכות כ-86 אלף דולר בשנה).

בכתבה נרחבת שמפרסמת סוכנות הידיעות "בלומברג" ועיקריה מובאים כאן, מתוארים נבכי תעשיית הפנטזי, תעשייה שמבדרת מדי יום עשרות מיליוני אמריקאים, ולמוכשרים שמביניהם היא אפילו מעניקה אפשרות להתפרנס או להשלים הכנסה.

***

תעשיית הפנטזי ספורט המסורתית, במסגרתה המשתתפים בוחרים מעין "נבחרת חלומות" פיקטיבית מתוך מלאי של שחקנים אמיתיים, איתה הם רצים במשך עונה שלמה, ומקבלים תשלום במידה והספורטאים שהאמינו ביכולותיהם רשמו ביצועים סטטיסטיים טובים מספיק - החלה להתרחב לאחרונה לכיוון קיצוני יותר, וכנראה גם הרבה יותר מרגש: משחקי פנטזי שנמשכים יום אחד בלבד. איך זה עובד? לדוגמה, על המשתתפים להרכיב נבחרת מתוך 10 קבוצות NFL שמקיימות מחזור משחקים בתוך יממה אחת. אחד המשתתפים בכל תחרות שכזאת עשוי להפוך למיליונר בתוך 24 שעות.

על-פי נתוני ארגון Fantasy Sports Trade Association, המאגד את תעשיית הפנטזי האמריקאית, בשנת 2012 הוציאו בארה"ב 3.38 מיליארד דולר על התחום הזה: מרכישת מוצרים, דרך שירותים שונים ועד לדמי השתתפות. "השוק ממש התפוצץ בשנתיים האחרונות", אומר פול צ'רציאן, נשיא הארגון. "התעשייה צומחת בקצב מטורף, ברמה כזאת שעד שאנחנו מקבלים תוצאות של מחקרים - המספרים שלהם כבר הופכים ללא רלוונטיים.

"ההשקעות בשנתיים האחרונות בחברות פנטזי חצו את ההשקעה הכוללת שנרשמה בתחום הזה בכל הזמנים", הוא מוסיף. ודוגמאות לאטרקטיביות הגואה לא חסרות: חברת DraftKings מבוסטון, שמארגנת משחקי פנטזי יומיים בבייסבול, פוטבול, הוקי קרח וכדורסל, השלימה בנובמבר האחרון סבב גיוסים בגובה של 24 מיליון דולר שאמור לסייע לה להתרחב. קומקאסט, חברת האם של רשת NBC, היתה חלק מקבוצה שבתחילת 2013 השקיעה 11 מיליון דולר בחברת FanDuel, שממוצע הפרסים השבועי שלה ללקוחות עומד על 6 מיליון דולר.

עושה רושם שהסיבה העיקרית לגדילה המטאורית והפתאומית של השוק היא ההצטרפות של הפנטזי ה"יומי" לתמונה.

***

ליגת פנטזי, יומית או שנתית, יכולה להיות מורכבת מ-3 משתתפים בלבד, 20 משתתפים, ולעיתים קרובות אלפים רבים של "פנטזיונרים". וככל שיש יותר מתחרים, גם הפרסים שעומדים על הפרק גבוהים יותר. ליגות פנטזי החלו לפעול לראשונה בשנות השמונים ואורגנו לרוב על-ידי מערכות העיתונים המודפסים, אך כיום עברו באופן מובהק לפלטפורמות האינטרנטיות. כ-33.5 מיליון אמריקאים השתתפו בליגת פנטזי כלשהי ב-2011, כשהרוב המוחלט מעדיפים את התחרויות שמבוססות על שחקני ליגת ה-NFL (ה-MLB במקום השני). כיום, ההערכות הן שכמות האמריקאים המשתתפים בפנטזי גבוהה הרבה יותר.

ג'ייסון רובינס, מנכ"ל DraftKings, טוען כי בשנה האחרונה הכנסות החברה הוכפלו פי 10. בחודש האחרון היא הציעה בתחרות היומית "פוטבול גראנד פיינל" פרס של מיליון דולר עגול למסיים במקום הראשון. דמי הכניסה לטורניר עמדו על 2 דולר בלבד - אך הדרך לשלביו המכריעים היתה ארוכה ומסובכת וכללה שלב מוקדם מתיש. לפני שלושה שבועות ערכה FanDuel ערב השקה חגיגי בלאס וגאס לליגת פוטבול פנטזי יומית חדשה שלה, וגם שם נגרפו מיליון דולר על-ידי משתתף מאושר אחד - טראביס ספית', מנהל מכירות ב-CBS, שהשקעתו הראשונית בכניסה לליגה עמדה על 10 דולר. טאצ'דאון דרמטי של דנבר ברונקוס ושער שדה של סן דייגו צ'ארג'רס סידרו לו קפיצה מהמקום השמיני בליגה היומית היישר למקום הראשון - ואת ההתעשרות המהירה. "זו היתה חוויה סוריאליסטית", אמר ספית', שהוסיף כי הוא משתתף בליגות פנטזי שנתיות כבר למעלה מ-15 שנה. "אני אוהב אותן, אבל מספיק ששחקן אחד בקבוצה שלך נפצע - והעונה שלך יכולה להיגמר. בליגות פנטזי יומיות יש הרבה יותר אסטרטגיה".

על-פי FanDuel, כ-57% מהלקוחות שלהם כיום הם אנשים בגילאים 21-35. בשנת 2013 סך הפרסים שחילקה החברה עמד על 150 מיליון דולר, לעומת 50 מיליון דולר ב-2012. "כשהקמנו את החברה ב-2009 לא ראינו שיש יותר מדי חדשנות בשוק הזה", אומר המנכ"ל נייג'ל אקלס. "עשינו סקרים ומצאנו שצעירים בשנות ה-20 לא משתתפים בפנטזי כי זה פרויקט 'ארוך מדי'. עונת בייסבול, למשל, נמתחת על-פני שבעה חודשים. כולם אומרים שהיום בו מתקיים הדראפט הוא המרגש ביותר בספורט, בכל הענפים. אז חשבנו, איך הופכים כל יום, כל השנה, ליום דראפט מיוחד בפני עצמו? זה בעצם המוצר של הפנטזי היומי".

***

אתרי הפנטזי היומי חוקיים, לטענת המפעילים שלהם, כיוון שהם מוגדרים כ"משחקי יכולת", ולא כ"משחקי מזל" שהם בלתי חוקיים ברוב המדינות בארה"ב. ההנחה שהפנטזי היומי אכן חוקי לחלוטין אותגרה כבר כמה פעמים משפטית, כמו למשל באוקטובר האחרון, אז דחה ביהמ"ש באילינוי תביעה בנושא נגד FanDuel. ביהמ"ש קבע שהחברה מפעילה אתר "משחקים" אונליין, ולא אתר הימורים. בכל אופן, אתרי הספורט הגדולים, כמו ESPN, יאהו! ו-CBSSports, שהם חלק מהשמות הגדולים שמפעילים את ליגות הפנטזי המסורתיות והארוכות - בינתיים נשארו מחוץ לשוק היומי.

דרו דינקמאייר, שאת תפקידו ב-CapTrust עזב סופית ביוני האחרון - טוען שקשה לו להסביר לאנשים את מהות העבודה שלו בפנטזי. "אני נפגש עם חברים לארוחות ערב, והשאלה הראשונה שהם שואלים אותי היא, 'אה, אז אתה בעצם מקצוען הימורים?'. אני מנסה להסביר להם את ההבדלים, בגלל שבתעשייה שלנו אנחנו מאד רגישים לעניין החוקיות של העסק, ולשוני שלו מפוקר אונליין למשל, שכיום לא חוקי ברוב ארה"ב.

"הפנטזי מאד דומה למסחר בשוק הפיננסי: יום אחד נתון יכול להיות רע מאד עבורך, אבל לאורך זמן, אם יש לך את המיומנות המתאימה ויכולת החקירה, אתה בדרך כלל תגרוף תשואות להשקעות שלך".