איך תיראה שנת 2014 בהוליווד? הנה טעימה ממה שמצופה לנו השנה בקולנוע

אחרי 2013, הוליווד מנסה לשחזר את ההצלחה גם ב-2014, עם סרטי המשך ללהיטים קיימים כמו "ספריידר מן", "ההוביט" ו"משחקי הרעב" ■ מבקרי הסרטים האמריקאים מבכים על הבחירות הבינוניות והממסוחרת אך המפיקים מעדיפים ללכת על בטוח

אם להתעלם מהיעדרם המתמשך של שיאים אמנותיים, ניתן לומר שבימים אלו של ראשית שנת 2014, תעשיית הסרטים ההוליוודית בשיאה. בכל זאת, בהתחשב בהכנסות ממכירת כרטיסים, 2013 הייתה השנה המוצלחת ביותר בתולדות הוליווד. כ-11 מיליארד דולר הכניסו הסרטים לקופות בתי הקולנוע, בארצות-הברית לבדה. אכן, מיליארדי סיבות לשמוח שם בקליפורניה. אלא שהשנה, על-פי קולות הבוקעים ממעמקי התעשייה, גרף ההכנסות לא צפוי לעלות, אלא להיפך. וכיוון שהצלחות, כמעט כמו כישלונות, קשה למדי לנבא, התקשורת האמריקנית מציגה פרשנות זהירה למה שעומד להתרחש הן בתורים לקופות בתי הקולנוע והן באולפנים עצמם בשנה הנוכחית ובזו העוקבת (2015). אם לשקלל את תחזיותיהם של אנליסטים ופרשנים בהוליווד, אזי דבר אחד בטוח: מפלה לא תתרחש. לא השנה, בכל אופן (וגם לא בזו שאחריה). מובן שישנם גורמים חיצוניים אשר עשויים לרוקן מן התוכן חלק ניכר מן התחזיות - כמו למשל, הרעה נוספת של המצב הכלכלי בארה"ב או עליית מחירים, במידה ותתרחש - אך אם האדמה לא תרעד, שנת 2014 עומדת במגמת ירידה מתונה בלבד בהכנסות.

העיתונאי ניל טוריץ, המסקר את הוליווד מנקודת המבט של פנים התעשייה, עבור המגזין "סטודיו סיסטם ניוז", סבור כי כוחו של אולפן הוליוודי נמדד ברצף הפקות מוצלח המתפרש על פני שנתיים. טוריץ מייחס הצלחה לא רק לאומדן ההכנסות בקופה, אלא גם ובעיקר למועמדויות לפרסי אוסקר. טוריץ: "סטודיו עם מספר רב של מועמדויות בשנה אחת, עלול למצוא את עצמו ללא כל מועמדות בשנה שאחריה. אותו דבר מבחינת הרווחים של הסטודיו - שנה אחת מצוינת, ושנה שאחריה חלשה. בעבר כל זה לא היה קורה, גם כיום זה לא קורה לעתים קרובות אלא ששני המקרים הללו קרו לאחרונה לאולפני פרמאונט".

על-פי העיקרון הזה, שנת 2014 לא הולכת להיות טובה עבור כמה מן האולפנים הבולטים ששגשגו השנה. אך יחד עם זאת, טוריץ מסייג ואומר כי לדעתו: "2014 עומדת להיות שנה חזקה".

יש מידה לא מבוטלת של אמת בדבריו של טוריץ, אלא שחסרה בדברים הסתכלות מערכתית רחבה יותר: העבודה על סרט אורכת בממוצע שנתיים. חלק מהסרטים שבפיתוח נפסלים, חלקם ממתינים עד שבמאי מסוים או שחקן מבוקש יהיו פנויים. חלקם מתעכבים, חורגים מהתקציב או מלוח הזמנים המקורי (ראו מקרה "מלחמת העולם Z", אשר על תחלואיו כתבנו בהרחבה בשנה החולפת), כך שלא הכול לינארי. מה גם, שלעתים קורה דבר הפוך - האצה של הפקת סרט המשך ללהיט מפתיע ("משחקי הרעב", ההוביט").

בנג'מין מוגיל, אנליסט מדיה פופולרי בארה"ב, מנבא ירידה של כ-4% בהשוואה ל-2013, וזאת על-פי ניתוח מספר שוברי קופות מובהקים (תלת ממד, סרטים לכל המשפחה), הנמוך בהשוואה לשנה הקודמת. לדידו, "הסרטים הגדולים ביותר השנה צפויים להיות סרטי המשך של 'ספיידרמן' ושל 'קפטן אמריקה', 'חייל החורף' ו'משחקי הרעב' הבאים, וכן סרטי ההמשך ל"ההוביט".

היצמדות למוכר

מוגיל מבטא את הדעה הרווחת בתעשייה ובוודאי את רחשי ליבם של רואי החשבון היושבים באולפנים. שכן בשנת 2014, אין סרט שבוודאות יאפיל על כל השאר מבחינת הכנסות. אפשר לומר, במילים אחרות, כי השנה אין סרט המשך ל"איירון מן", שמשך אליו 10% מכלל צופי הקולנוע בארצות-הברית.

דעה מעניינת אחרת הביע הכתב ג'ורדן סמית' מהמגזין "הוליווד", הצופה כי 2014, להבדיל מקודמתה, היא שנה רעה לז'אנר סרטי האימה. לדבריו, אף סרט - למעט Deliver us from evil, אינו כזה הנושא בשורה מסחרית, או המותיר את מבקרי הסרטים נפעמים.

מי שפחות אופטימי, ולא בשל סיבות כלכליות, הוא הבמאי טרי גיליאם (חבר ב"מונטי פייטון", ביים, בין היתר, את "פישר קינג", "האחים גרים" ו"פחד ותיעוב בלאס-וגאס"), המותח ביקורת קשה על העשייה ההוליוודית העכשווית. באורח אירוני, דווקא הביקורת שלו משתלבת היטב עם נתוני הקופות, ועוד יותר עם העתיד המוצלח העומד לפתחם של האולפנים. בערב ראיונות שבו השתתף בעת ביקור ברומניה, ושסוקר בהנאה רבה על-ידי המגזין המקוון לקולנוע עצמאי "אינדי ואייר", אמר גיליאם כי "לקולנוע, כמו לתקשורת, יש השפעה חינוכית רבת עוצמה, ואם אנחנו לא נחנך אנשים להיות אנשים חושבים, שמסתכלים על העולם בעיניים רעננות, אז מה בעצם אנחנו עושים? "המצב בהוליווד עגום. הסרטים צפויים מראש, והקהל התרגל לאהוב את זה. להוליווד יש קהלים שמאומנים בלצפות בסרטים ממוחזרים, סיפורים מפוברקים הידועים מראש.

"ככל שהחיים הולכים והופכים למורכבים יותר, ככל שהכלכלה שקועה בצרות, אנשים נצמדים למה שגורם להם לנינוחות, ולכן הם הולכים שוב ושוב כדי לראות את אותו סרט".

קשה שלא להסכים עם גיליאם, ככל שהדברים אמורים לגבי חלק גדול מהסרטים ההוליוודיים, שמטרתם העליונה היא להדפיס כסף. אך יחד עם זאת, נוצרים מדי שנה כמה עשרות סרטים משובחים, שמסחריותם אינה בעוכרם. הנה מקבץ ממה שמצופה לנו השנה בקולנוע.

הזאב מוול סטריט

בימוי: מרטין סקורסזה

עלייתו ונפילתו (ועלייתו שוב, מאז יצא הסרט) של ג'ורדן בלפורט, סוכן מניות מצליח מוול סטריט, שהתגלה כנוכל תאב בצע חסר מצפון וגבולות, אף יותר מהסטנדרט בוול סטריט עצמה.

שחקנים בולטים: לאונרדו דיקפריו, מתיו מקונהיי, וג'ונה היל החרוץ (זהו הסרט השישי שבו השתתף בשנה החולפת).

תקציב: 100 מיליון דולר.

מועד יציאה בארה"ב: 25.12.2013.

הכנסות בארה"ב ובעולם: 85 מיליון דולר. עדיין מציג.

מועד יציאה בישראל: כעת בבתי הקולנוע.

הרוג את יקיריך

ג'ון קרוקידס

בחזרה ל-1944. שלושה מהמובילים שבמשוררי הגל החדש האמריקני באותה תקופה - ג'ק קרואק, וויליאם בורוז ואלן גינזברג, נסחפים אחר גילוי מעשה רצח מזוויע שנחשף בתקשורת.

שחקנים בולטים: אליזבת אולסן הנהדרת, בן פוסטר, מייקל סי. הול, דניאל רדקליף.

תקציב: לא נמסר.

מועד יציאה בארה"ב: 19.9.2013.

הכנסות: 990 אלף דולר.

מועד יציאה בישראל: 16 בינואר.

Welcome to me

בימוי: שירה פיבן

לא להאמין: סרט הוליוודי עם מסר חברתי. הכוכבת העולה קריסטין ויג מגלמת בחורה בעלת הפרעת אישיות גבולית נרקיסיסטית, שחייה משתנים כשהיא זוכה בהגרלת לוטו בסכום שלעולם לא תוכל לבזבז.

היא משתמשת בכסף על מנת להגשים חלום: להיות מפורסמת, והיא מחליטה להפיק ולהעלות תוכנית אירוח בכבלים בהגשתה.

שחקנים בולטים: טים רובינס, ג'יימס מדסן, ווס בנטלי, ג'ניפר ג'ייסון לי, וכאמור קריסטין ויג.

תקציב: לא נמסר.

הכנסות: הסרט עוד לא יצא בארה"ב.

מועד יציאה בישראל: יוני 2014.

Jersey Boys

בימוי: קלינט איסטווד

קלינט איסטווד הגדול עושה זאת שוב. כלומר: הוא חוזר לביים, וחוזר להפתיע. הפעם ולראשונה הוא מביים סרט מוזיקאלי - על-פי הביוגרפיה של הרביעייה הווקאלית הגברית "ארבע העונות".

שחקניפ בולטים: כריסטופר ווקן.

תקציב: לא נמסר.

הכנסות: הסרט עוד לא יצא בארה"ב.

מועד יציאה בישראל: יוני 2014.

ציידי האוצרות

בימוי: ג'ורג' קלוני

הנה לכם מועמד ודאי לאוסקר הממשמש ובא, וביותר מאשר קטגוריה אחת (שהיא: השחקן הטוב ביותר- ג'ורג' קלוני, כי זה מה שצפון אמריקה רוצה). בתזמון שאין טוב ממנו, עלילת הסרט, המתרחשת במלחמת העולם השנייה, עוקבת אחר צוות חוקרים ואוצרי מוזיאונים המנסים להתחקות אחר יצירות אמנות נדירות וחשובות, רגע לפני שהנאצים יניחו את ידיהם עליהן.

שחקנים בולטים: ביל מוריי, ג'ון גודמן, ג'ורג' קלוני, קייט בלאנשט ומאט דיימון.

תקציב: לא נמסר.

הכנסות: הסרט עוד לא יצא בארה"ב.

מועד יציאה בישראל: נובמבר 2014.

מקומות אפלים

בימוי: גילס פאקוויט-סיקר

אישה צעירה, שבילדותה הייתה עדה לרצח משפחתה, ובאורח פלא ניצלה, מוצאת עצמה משחזרת את האירועים המצמררים בפני עובדת סוציאלית בעלת אובססיה למקרי רצח בלתי מפוענחים.

שחקנים בולטים: שרליז ת'רון

תקציב: לא נמסר.

הכנסות: הסרט עוד לא יצא בארה"ב.

יציאה בישראל: ספטמבר 2014.

נוח

בימוי: דארן ארונו פסקי

סרטו של הבימאי זוכה האוסקר דארן ארונו פסקי ("רקוויאם לחלום", "ברבור שחור"), שכעת, כשהוא בימאי הוליוודי כל יכול, הוא לוקח על עצמו סרט שאפתני עתיר תקציב, על לא פחות ולא יותר מאשר סיפור תיבת נוח.

שחקנים בולטים: ג'ניפר קונלי, אנתוני הופקינס, ראסל קרואו, אמה ווטסון.

תקציב: 250 מיליון דולר.

הכנסות: הסרט עוד לא יצא בארה"ב.

מועד יציאה בישראל: מרץ 2014.

12 שנים של עבדות

בימוי: סטיב מקווין

מבוסס על סיפור אמיתי, שהתרחש ערב מלחמת האזרחים בארצות הברית. סולומון נורתאפ, שנולד וגדל בצפון ארצות הברית, נחטף ונמכר לעבדות. מועמד וודאי לאוסקר.

שחקנים בולטים: בראד פיט, מייקל פאסבנדר, פול ג'יאמנטי.

תקציב: לא נמסר.

מועד יציאה בארה"ב: 8.11.2013.

הכנסות: 45.5 מיליון דולר.

מועד יציאה בישראל: 16 בינואר 2014.

להרוג את השליח

בימוי: מייקל קוסטרה

לסרט הזה חיכינו הרבה זמן. סיפורו האמיתי של העיתונאי האמריקני גארי ווב, שתיעד את המעורבות של ה-CIA בסחר הסמים העולמי, וכתוצאה מכך, כמו מרבית חושפי השחיתויות בעולמנו הלא מתוקן - מצא את עצמו רדוף וללא אופק מקצועי. אבל הוא לפחות כתב אוטוביוגרפיה שנמכרה להוליווד.

שחקנים בולטים: ג'רמי ראנר, ריי ליוטה, פז ווגה, רוזמרי דיווייט.

תקציב: לא נמסר.

הכנסות: הסרט עוד לא יצא בארה"ב.

מועד יציאה בישראל: מאי 2014.

סין סיטי: סיבה להרוג

בימוי: רוברט רודריגז

דרמת מתח חושנית בבימויו של הבמאי האקסצנטרי רוברט רודריגז. סרט המשך ללהיט השאוב מספרי קומיקס, על מערכת יחסים מסוכנת ואפלה בין בלש שנוי במחלוקת לבין צעירה פתיינית.

שחקנים בולטים: ג'וש ברולין, אווה גרין, ברוס וויליס, ג'סיקה אלבה, ג'וזף גורדון-לויט.

תקציב: 60 מיליון דולר.

הכנסות: הסרט עוד לא יצא בארה"ב.

מועד יציאה בישראל: אוגוסט 2014.

שני בתי קולנוע חדשים בישראל

השנה עומדים להיפתח בישראל שני בתי קולנוע חדשים. מדובר במתחם חדש של סינמה סיטי בירושלים, ובאולם קולנוע של רשת בתי הקולנוע "אורלנדו סינמה", של חברת הפצת הסרטים "אורלנדו", במוזיאון ארץ ישראל אשר ברמת אביב, שייפתח מחר (ו'). פתיחת הסינמה סיטי בירושלים מתעכבת בשל אישור שעוד לא ניתן על-ידי עיריית ירושלים להפעלת המתחם בשבתות, כך שמי שציפה שהמתחם ייפתח במועדו - יולי 2013, עשוי להמשיך להיות מאוכזב גם בחודשים הקרובים, שכן החלטה סופית על פתיחת המתחם, עם או בלי אישור סופי לגבי הפתיחה בשבתות, טרם ניתן, אך החלטה בעניין אמורה להתקבל בזמן הקרוב, ובמקרה הפחות טוב ייפתח זה בימי חול, ומצאת השבת.

מתחם הקולנוע של הסינמה סיטי בירושלים, כפי שפורסם בעבר ב"גלובס", יכלול, בנוסף על יותר מ-20 אולמות קולנוע, גם שני אולמות תיאטרון, מוזיאון הקולנוע היהודי-ישראלי, ומתחם בשם "עיר התנ"ך", ובו תיבת נוח אימתנית שנבנתה במיוחד. במידה מסוימת פתיחתו של אולם הקולנוע של אורלנדו, שזה לו בית הקולנוע השני (הראשון ממוקם בבית ציוני אמריקה בתל-אביב), משמחת אף יותר מפתיחת מתחם הסינמה סיטי בבירה, שכן אורלנדו מקרין סרטי איכות וסרטים עצמאיים - אלטרנטיבה לשפע אולמות התלת-ממד וקניוני הסרטים, המעלים סרטים אמריקניים מסחריים לרוב, בהם אין מקום לשוחרי סרטים שאינם סרטי אולפנים הוליוודיים. בשנים האחרונות, הלכו ונסגרו אולמות הקולנוע שבתוככי הערים, וכעת, עושה רושם, נוצרת תופעה הפוכה, שהינה בבחינת "להחזיר עטרה ליושנה".

הוליווד
 הוליווד