פרופר: "לעכב ביומיים עסקאות מט"ח ביותר מ-20 מיליון ד'"

יו"ר המועצה המינהלית של בנק ישראל ויו"ר אסם דן פרופר מציע לנקוט צעדים אדמיניסטרטיביים מול השקל המתחזק: "המטבע חזק מדי וזו בעיה" ■ שר האוצר ופקידי משרדו מגבשים בימים אלו "חבילת צעדים" לתמיכה ביצוא

יו"ר המועצה המינהלית של בנק ישראל, דן פרופר, מותח ביקורת בסוגיית שער הדולר. "המטבע חזק מדי וזו בעיה", אומר מי שמכהן זה עשרות שנים כיו"ר אסם, ענקית המזון הישראלית שמייצאת לחו"ל ב-200 מיליון שקל בשנה, בשיחה עם "גלובס".

פרופר הציג השבוע לוועדת הכספים של הכנסת את תקציב בנק ישראל, שטיפס ל-939 מיליון שקל (לא כולל הרשאות להתחייב בסך עוד כ-600 מיליון שקל) ומבקש להבהיר כי אין לו כל השפעה על המדיניות המוניטארית של הבנק, אלא רק על הצעדים הניהוליים של הבנק - לרבות שכר ותקציב. נזכיר כי הוועדה המוניטארית היא זו שמחליטה על המדיניות המוניטארית - ולא המועצה המינהלית, שאותה מנהל פרופר.

"ממש נצח"

"אני נגד קביעת שער רצפה, אבל אני בעד נקיטת צעדים אדמיניסטרטיביים", אומר פרופר. "אני חושב שיש לעכב כל עסקת המרה של יותר מ-20 מיליון דולר ביומיים. אני אומר לך שליצואן אין שום בעיה עם הדבר הזה, אך לספקולנט מטבע, 48 שעות זה ממש נצח".

בסמכות בנק ישראל להטיל מגבלות ביורוקרטיות שיעכבו את פעילות המט"ח. נזכיר כי בנק ישראל כבר ביצע פעולות כאלו בינואר 2011, כאשר הטיל "חובת דיווח" על תושבי ישראל ועל תושבי חוץ שביצעו עסקות החלף שקל-מט"ח ועסקאות עתידיות במט"ח בסכומים של 10 מיליון דולר ויותר ביום אחד. יום למחרת, הטיל בנק ישראל "חובת נזילות" על התאגידים הבנקאים בעסקאות בנגזרי מט"ח של תושבי חוץ. צעדים אלו עדיין בתוקף.

אתמול (ד') נחשף באתר "גלובס" כי שר האוצר יאיר לפיד ופקידי משרדו מגבשים בימים אלו "חבילת צעדים" לתמיכה ביצוא שתוצג בימים הקרובים. בישיבה מיוחדת שקיימו עם נציגי היצואנים, האחרונים הסבירו כי שער הדולר נמוך למדי ויש צורך בתרופות לטווח המיידי, ובהקשר זה להעלות את שער הדולר לרמה של 3.8 שקלים.

עם זאת, גורמים המעורבים בתהליך הביעו פסימיות מסוימת מיכולת הממשלה, ובעיקר מרצונה, לבצע צעדים דרסטיים לכיוון היצואנים. יתרה מזו, גם בבנק ישראל אין נכונות לבצע צעדים דרמטיים. בתחילת השבוע הגיעו נציגי בנק ישראל - מנהל חטיבת המחקר פרופ' נתן זוסמן, ומנהל חטיבת השווקים אנדרו אביר - לפגישת עבודה באוצר, שם הצהירו כי אין בכוונתם לשנות את המדיניות הקיימת. לפני שלושה ימים הייתה זו הנגידה עצמה שסירבה להתייחס לסוגיית קביעת רצפה לדולר, ואף טענה כי הרגישות של היצוא לשער החליפין איננה גבוהה.