ריסון השר"פ בהדסה: ניתוחים פרטיים רק אחה"צ

משרד האוצר ומנכ"ל הדסה אביגדור קפלן מתכננים לשנות מהיסוד את המודל של השר"פ ■ שינוי נוסף שצפוי לעורר התנגדות עזה בקרב הרופאים: הגדלת הנתח של בית החולים מהכנסות השר"פ על חשבון ההכנסות של הרופאים

משרד האוצר ומנכ"ל בית החולים הדסה אביגדור קפלן, מתכננים לרסן משמעותית את פעילות שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) בבית החולים ולשנות מהיסוד את המודל שלו - בעיקר לרעת הכיס של הרופאים.

ל"גלובס" נודע כי במסגרת הדיונים על תוכנית הבראה להדסה, קפלן ואנשי האוצר כבר הגיעו להסכמה עקרונית ולפיה השר"פ יפעל בעתיד רק בשעות אחר הצהריים, אלא במקרים של ניתוחים מורכבים בלבד האורכים שעות ארוכות. בכך יחדל להתקיים המודל הנוכחי שאפשר לרופאי בית החולים לנתח מטופלים באופן פרטי בשעות הבוקר, וליהנות משתי משכורות באותן שעות עבודה. שינוי נוסף שהוסכם עליו צפוי גם הוא לעורר התנגדות עזה בקרב הרופאים: הגדלת הנתח של בית החולים מהכנסות השר"פ על חשבון ההכנסות של הרופאים. הסכם העבודה המקורי עם הרופאים קבע כי 27% מהכנסות השר"פ יועברו לבית החולים והיתר לרופא, ואולם עם השנים, לפחות בפרקטיקה, הנתח של בית החולים צומצם לכדי 10%-20% לכל היותר.

קפלן, כך נודע, מעוניין ליישם את ההסכם המקורי בדבר נתח של 27% ברוטו מהכנסות השר"פ לטובת ביה"ח, ואולם במשרד האוצר דורשים יותר: לפחות 30% נטו. בצד המחלוקת על המספרים, על דבר אחד אין מחלוקת בין האוצר להנהלת הדסה: מודל השר"פ במתכונתו הנוכחית מעשיר את כיסי הרופאים הכוכבים, ומותיר את בית החולים עם אותו גירעון עתק שהצטבר לכדי 1.3 מיליארד שקל.

אף על פי שהשר"פ הוא הנושא החם ביותר והמורכב ביותר לפחות בכל הקשור למאבק הצפוי מול הרופאים, הבראה כלכלית של בית החולים מחייבת שינוי עמוק בעיקר בהיבט התקצוב של המוסד - עיקרון שמוסכם גם על ידי משרד האוצר. למעשה, הדסה מוציא בכל שנה 2 מיליארד שקל, ומכניס לקופתו 1.7 מיליון שקל - קרי גירעון מובנה של 300 מיליון שקל בשנה. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא היקף ההנחות העצום שהעניק הדסה לקופות החולים, בשיעור של 20%-40% מהתעריפים הקבועים. ההנחות הגבוהות ניתנו בעיקר בשל כוח המיקוח הרב של קופות החולים במחוז ירושלים, שם פועלים למעשה רק שני בתי חולים - הדסה ושערי צדק (ביקור חולים עבר לידי שערי צדק). אם זה לא מספיק, הרי שמשרד הבריאות וקופות החולים חתמו לאחרונה על הסכם שמחייב את בתי החולים להאריך בפועל את הסכמי ההתקשרות עם הקופות עד שנת 2016 - מה שלא מאפשר לכאורה בשורה של ממש להדסה, וזאת בלשון המעטה. במשרד האוצר מודים כי לא יהיה מנוס מהזרמת כספים להדסה לפחות בטווח הקצר, אולם זאת בכפוף להתייעלות שתביא לצמצום ההוצאות.

הדבר כולל בין היתר פיטורים וצמצום תקנים, בעיקר של עובדי מנהל ומשק. אלה האחרונים נמצאים כבר בעיצומו של קמפיין אישי ואגרסיבי נגד קפלן, ותוקפים את העובדה כי הוא מרוויח 100 אלף שקל בחודש בזמן שהם נדרשים לקצץ בשכרם ובדמי ההבראה שלהם. בינתיים, גם בהנהלה וגם בקרב העובדים מתבוננים על מגדל האשפוז הגרנדיוזי שהוקם רק לאחרונה, ומבינים שאת ההוצאה הזו כבר אי אפשר לחתוך.