"קיווינו ששוק העבודה פתח דף חדש. זה לא קרה"

אנליסטים בארה"ב מגיבים לנתוני התעסוקה החלשים: "אם הפד לא היה מצמצם את הרכישות בחודש שעבר, דוח התעסוקה הזה לא היה נותן לו לעשות כך עד מארס" ■ "יותר אמריקאים לא מאמינים להבטחה המרכזית של אובמה: תקווה"

"אנחנו חייבים להודות: קיווינו ששוק העבודה פתח דף חדש. הדוח הזה מראה שזה לא קרה", כך אומר היום (ו') ג'סטין וולפרס מאוניברסיטת מישיגן, בתגובה לנתוני התעסוקה שפורסמו היום והצביעו על יצירה של 74 אלף משרות חדשות בלבד, הרבה מתחת לציפיות.

גם שיעור ההשתתפות בעבודה, שירד לרמתו הנמוכה ביותר מאז 1978, מדאיג. דאג היי, סגן ראש הסגל של מנהיג הרוב בבית הנבחרים, אריק קנטור, אומר כי "הירידה בשיעור ההשתתפות בעבודה משמעה שיותר אמריקאים לא מאמינים להבטחה המרכזית של אובמה: תקווה".

אלן רוסקין מדויטשה בנק אומר כי "הנתונים יגרמו גם לקובעי המדיניות וגם לשוק לעצור ולהרהר", ודייויד אדר מ-CRT קפיטל מציין כי "אמנם שיעור האבטלה של 6.5% הוא המפתח להעלאת הריבית, אך ייתכן שמכיוון שהירידה באבטלה היא בשל השתתפות נמוכה בעבודה, הפד יכריז על יעד נמוך יותר".

"באופן כללי, השווקים לא יתייחסו ל'שיפור' בשיעור האבטלה וישפטו את הנתונים כחלשים, מה שיגרור את התשואה על האג"ח למטה ויוציא את הרוח מהמפרשים היום בשוק המניות", אומר אייברי שנפלד מ-CIBC.

ויש גם מי שמתייחס לצמצום רכישות האג"ח על ידי הפד, שהתבצע לאור השיפור כביכול בשוק העבודה. פיליפ סווגל מאוניברסיטת מרילנד אומר כי "אם הפד לא היה מצמצם את הרכישות בחודש שעבר, דוח התעסוקה הזה לא היה נותן לו לעשות כך עד מארס".

מנגד, קארל טננבאום מנורת'רן טראסט אומר: "אני לא חושב שהנתונים אומרים משהו מבחינת הפד. אני חושב שנראה בינואר צמצום של הרכישות ב-10 מיליארד דולר. אלה לא החדשות הכלכליות הכי משמחות, אבל זה לא אסון".