סטנלי פישר הלא ליברלי

מה מגלה עברו של פישר אצלנו על עתידו כסגן ראש הפדרל רזרב

מהו הבסיס הרעיוני להתנהלות הליברלית בכלכלה? הוא נמצא, כמובן, באמונה שהאיזון בין הביקוש, וההיצע, עבור כל מוצר, נכס פיננסי, או שרות, מהווה את קנה המידה הטוב ביותר לקביעת מחירו של אותו מוצר-נכס-שרות. או במילים אחרות, שהתחרות, או אי התחרות, עבור בעלות קבועה, או זמנית, על אותו מוצר-נכס-שרות, יגרמו למגמה בתנועת מחירו.

אין באמרה זו הסכמה, או דחייה, של עקרון זה, אלא רק קביעת נקודת התחלה להבנה של מה שעומד בלב תפיסת עולמם של קובעי המדיניות הדוגלים של המציאות הכלכלית. אין ספק שראשי המשק הישראלי, וביניהם, סטנלי פישר, נמנו עם אלו שזוהו, ומזוהים עד היום, עם אידיאולוגיה זו.

למרות זאת, נודעת מלחמתו של אותו סטנלי פישר בספקולנטים בשוק המט"ח. אלו, אמנם פעלו, ועדיין פועלים, ממש על פי כללי המשחק של השוק, דהיינו כללי הביקוש וההיצע, אבל בעיני נגיד הבנק שלנו לשעבר, הם הזיקו לאלמנט חשוב של המשק הישראלי, דהיינו סקטור הייצוא. וזו הייתה סיבה מוצדקת עבור אותו נגיד, בגיבוי פוליטי מלא, לעשות פסק זמן אידיאולוגי, ולהוות כוח נגדי מאסיבי, לאותם כוחות שוק לגיטימיים.

משה שלום יתרות מטבע החוץ בבנק ישראל
 משה שלום יתרות מטבע החוץ בבנק ישראל

טבלת גידול רזרבות מטבע החוץ (המגיעה מבנק ישראל) מוכיחה שאותו נגיד לשעבר, וממשיכתו הנוכחית, אכן מוכנים לעשות מעשה כאשר הם רואים זאת כחובתם כ"מנהלי מדיניות" ולא כ"שומרי הסף של כללי המשחק" בלבד.

והנה, אותו סטנלי פישר ימונה לסגן ראשת הפדרל רזרב האמריקאי (זה עדיין לא כל כך סגור עקב התנגדות של כמה דמוקרטים חשובים). לא רק זאת, אלא שהמנטור של בן ברננקי, ושל מריו דרגי, ב-MIT, צריך לעזור לג'נט יילן, לעשות את הדבר הקשה מכל: להוריד את המינון של ה"סם הכספי" שהוזרם, עד כה, בורידיהם של השווקים הפיננסיים.

85 מיליארד דולר אמריקאיים, וכ-200 מיליארד דולר גלובלית, היו צריכים למצוא מקום לחניה, כל חודש, עד שבתחילת דצמבר, הנגיד הנוכחי, בן שלום ברננקי, החליט לשים קצת ברקסים, בדמות צמצום של כ-10 מיליארד פחות. אגב, עכשיו יש רק קצת מעל 190... מיפן, סין, בריטניה, ועוד מדינות.

מה אנו יכולים ללמוד מעברו של סטלני פישר אצלנו לגבי העתיד שלו כסגן ראש הפדרל רזרב?

תחילה: הוא אכן מוכן להתנגד לכוחות השוק על מנת לקבע את דעתו באג'נדה הכלכלית, ובדפי ההיסטוריה. נכון שהוא ימונה לסגן בלבד, אבל סגן בעל השפעה גדולה, בעל יוקרה עצומה, ובמוסד הפיננסי החשוב בעולם.

כמו כן, הוא מוכן לנקוט בצעדים לא אורתודוקסים (ראינו זאת במגבלות האדמיניסטרטיביות על לוקחי המשכנתאות), על מנת לקיים את מדיניותו.

שלישית הוא כנראה דאג היטב לגיבוי פוליטי מאסיבי. אין ספק שהוא חכם מספיק על מנת להגן על עצמו מפני אפשרות כישלון שתנבע מהחלטותיו. במיוחד כאשר הוא הסגן, ולא הדמות העיקרית העומדת מול הציבור, והמחוקקים.

לבסוף מלחמתו לקבלת תפקיד ראש הקרן הבינלאומית (IMF) הראתה את שאפתנותו הפוליטית, והכוחנית. וזאת כאשר סיכוייו מול קריסטין לאגארד היו אפסיים ממש. לכן, רצונו להצליח בתפקיד, ועל ידי כך לשאוף להיות ראש הפד הבא, מהווה מנוע לא קטן בכל מה שיעשה בתפקיד.

טיפולו המוצלח, לכל הדעות, בצונאמי הקשה של 2008 בישראל מהווה עבורו, עכשיו, פור לא קטן בסולם ההערכה כלפיו, אך המשימה שלפניו איומה ונוראה. הוא, והבוסית שלו, צריכים למצוא דרך לשמור על מסלול הצמיחה האיטית (ויש האומרים: המינימאלית), למרות מסלול הצמצום המוצהר בהרחבה הכמותית.

יש להבין שהפסקה וחזרה אחורה מאותו מסלול צמצום ייראה כשלב הראשון של חוסר אמינות קטסטרופלית עבור הפד. סכנה של הורדת המערכת הפיננסית לספיראלה של ירידות, ועל ידי כך לשבירת אפקט העושר החשוב כל כך, בהחלט יכולים בהחלט להחזיר מן השאול מספרים של 10% באבטלה הרשמית, וצמיחה סביב ה-0 או אף שלילית.

מכל האמור ניתן להסיק מסקנה פשוטה ברורה: סטנלי פישר, בתור סגנה של ג'נט יילן, יהיה אקטיבי, יצירתי, ובהכרח לא כל כך ליברלי.

הצלחתו, והצלחתה, ימדדו על ידי המשך קיום אמינותו של הפד בעיני השווקים הפיננסיים, וזאת על ידי עלייה מדורגת, ומסודרת (בניגוד למהירה, ופרועה), של תשואות האג"ח הממשלתי ארוכת הטווח. כך ייבנה מסלול הירושה לתפקיד ראש הפד.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).
ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com. מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.