שופטי בג"ץ תוקפים את עמדת יעלון; "חובת גיוס מיידית"

שופטי בג"ץ מבקרים את המדינה על אי-גיוס תלמידי ישיבות ■ השופטת אסתר חיות: "כשיש לשר הביטחון סמכות לגייס, יש לו גם שיקול-דעת שלא לגייס - זו לא דחיית גיוס? מניין סמכותו של שר הביטחון לנהוג כפי שהוא נוהג?"

שופטי בג"ץ תוקפים בחריפות את עמדתו של היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, המגבה את החלטת שר הביטחון, משה יעלון, לדחות באופן גורף את גיוסם של תלמידי הישיבות עד להשלמת חוק הגיוס החדש.

החלטת יעלון באה הן בניגוד למצב המשפטי המחייב והן בניגוד לעמדה שהביע וינשטיין עצמו במכתב שכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יעלון בחודש אוגוסט האחרון.

‏כך התברר היום (ג') בדיון שקיים הרכב מורחב של 9 שופטי בג"ץ בעתירות התנועה לאיכות השלטון, תנועת חדו"ש ועו"ד יהודה רסלר, הדורשות מהמדינה לפעול מיידית לגיוס תלמידי הישיבות, נוכח פקיעתו של חוק טל לפני כשנה וחצי, באוגוסט 2012.

במכתבו של וינשטיין לנתניהו ויעלון נכתב, בין היתר, כי "מאז פקיעת חוק טל חלה חובת גיוס באופן מלא בהתאם לחוק. משמעות הדברים היא שנכון לעת הזו, חוק שירות ביטחון הוא הדין המחייב, וממנו נובעת חובת גיוס מיידית".

‏למרות זאת, הצהירה היום נציגת הפרקליטות, עו"ד דנה בריסקמן, כי שר הביטחון הורה לדחות את גיוסם של מחזורי הגיוס החרדיים, לפי שעה בצו זמני עד לחודש אפריל, וכי דחייה זו מוצדקת, נוכח הליכי החקיקה המתקדמים לחקיקת חוקי הגיוס.

"אנחנו לא מקלים ראש בכך שבמצב הנוכחי תלמידי ישיבות אינם מגויסים כלל, וזה מצב לא פשוט, מצב לא אופטימלי", אמרה עו"ד בריסקמן.

לדבריה, ההצבעות בכנסת על חוק שירות אזרחי כבר החלו, ובשבועות הקרובים יתחילו ההצבעות על חוק שירות הביטחון. "צריך להמתין כדי לאפשר לכנסת להשלים את המלאכה. הפעלת החוק הנוכחי באופן שיביא לגיוס של כלל בחורי הישיבות לאלתר זה דבר לא סביר במובנים רבים, שעלול להביא לרעידת אדמה חברתית ולפגוע בהיתכנות של תהליך החקיקה. אני מקווה שקצב החקיקה ימשיך להיות אינטנסיבי".

‏עמדתה של הפרקליטות, הנראית מנוגדת על פניה למכתבו של היועץ המשפטי, עוררה את מורת-רוחם של השופטים. "כשיש לשר הביטחון סמכות לגייס, יש לו גם שיקול-דעת שלא לגייס - זו לא דחיית גיוס? מניין סמכותו של שר הביטחון לנהוג כפי שהוא נוהג?", התעניינה השופטת אסתר חיות.

"היועמ"ש כתב לשר הביטחון שעמדה זו מנוגדת לפסיקה מפורשת, ולפיה אין די בקיומם של הליכי חקיקה, והוא מנחה את ראש הממשלה ושר הביטחון", אמר השופט חנן מלצר, "נראה שאתם חוזרים בכם מעמדה זו".

‏השופט אליקים רובינשטיין אמר: "אני מבין שהפרקליטות פה במצב קשה. השאלה היא איך יוצאים מזה"; ואילו השופט עוזי פוגלמן אמר כי "צריך להודות שהעמדות שלכם עכשיו זה פיתוח של מכתב היועץ. זה לא בדיוק אותו דבר".

‏נציג הפרקליטות, עו"ד יובל רויטמן, ציין כי בשלב הנוכחי תימשך הענקת התמיכות הכספיות מטעם המדינה לתלמידי הישיבות. זאת, מאחר שכל עוד לא הוצאו להם צווי גיוס, והם אינם מפרים חובת התייצבות לשירות צבאי - "אין עילה לשלול מהם את התמיכה".‏‎‎‏ (בגץ 5823/12).