ניצב מנשה ארביב חשוד בקבלת טובות הנאה מהרב פינטו

שידור חי מאולפן "וואלה" ■ חשדות חמורים נגד מפקד לה"ב 433 ■ צו איסור הפרסום תקף עדיין, למשך חודש נוסף, ביחס למהות טובות ההנאה ■ אין חשד נגד מפקד יאח"ה אפרים ברכה ■ המידע שנמסר לוינשטיין כולל קציני משטרה נוספים

המידע שהועבר ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין - ושבעטיו הורה למחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים (מח"ש) לפתוח בחקירה בנוגע לטובות הנאה לכאורה שקיבלו קציני משטרה בכירים מהרב יאשיהו פינטו וממקורביו - כולל גם קציני משטרה נוספים מלבד ניצב מנשה ארביב ותת-ניצב אפרים ברכה.

זאת, אף שהודעת משרד המשפטים מציינת כי מח"ש מקיימת בדיקה בעניינו של ארביב בלבד, ואף שמשטרת ישראל הורתה לתקשורת שלא לציין את שמו של תת-ניצב ברכה בפרסומים בעניין חקירת מח"ש.

ארביב הודיע היום (ה') כי הוא "יוצא לחופשה" במהלך התנהלות הבדיקה על-ידי מח"ש.

אמש (ד') בחצות הוסר צו איסור הפרסום מעל רוב פרטי הפרשה, בהוראת שופטת בית משפט השלום בירושלים אנה שניידר.

על-פי המידע המותר בפרסום, מח"ש בודקת חשדות כנגד ניצב ארביב, מפקד יחידת החקירות הארצית, לה"ב 433, שלפיו קיבלו ארביב ובני ביתו טובות הנאה מגורמים המקורבים לרב פינטו.

משרד המשפטים הודיע כי אין כל חשד כנגד תנ"צ ברכה, מפקד יאח"ה, שמסר לראשונה את המידע על ניסיון כביכול מצד פינטו לשחד אותו, ובכך הביא לפתיחת החקירה כנגד הרב.

על-פי הודעת משרד המשפטים, במח"ש נערכת זה שבועות אחדים בדיקה בעניינו של ניצב ארביב, וזאת בעקבות מידע שנמסר לפני שבועות אחדים ליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ולפרקליט המדינה, שי ניצן, המייחס כאמור לארביב ולבאי ביתו קבלה של טובות הנאה מגורמים המקורבים לפינטו.

בשלב זה פינטו טרם נחקר. לא נמסר מדוע מכונה ההליך שעורכת מח"ש "בדיקה" ולא חקירה פלילית מלאה.

צו איסור הפרסום תקף עדיין, למשך חודש נוסף, ביחס למהות החשד לגבי טובות ההנאה ופרטי אותן טובות הנאה.

עוד נמסר ממשרד המשפטים כי כל הפרסומים שלפיהם תיק החקירה נגד הרב פינטו נגנז, והוחלט שלא להעמידו לדין - אינם נכונים.

ככל הידוע, ההחלטה בשאלת העמדתו לדין של פינטו הוקפאה על-ידי וינשטיין, עד לבירור החשדות שראיות בעניינן הועברו ליועץ המשפטי ולפרקליט המדינה.

משרד המשפטים מצא להבהיר עוד כי "בחקירת פרשת הרב פינטו לא נמצא בעבר בסיס לחשד לעבירות פליליות מצד תת-ניצב ברכה, ובעניין זה לא חל כל שינוי".

פרקליטיו של הרב פינטו, עורכי הדין אלי זהר, רועי בלכר ומשה מזור, מסרו בתגובה לפרשה: "יש עניינים שהשתיקה יפה להם. זהו אחד מעניינים מאלה. לא נוכל להגיב לפרטים המפורסמים בכלי התקשורת. יש להניח לרשויות האכיפה לעשות מלאכתן. אנו מניחים כי בימים הקרובים תתבהר התמונה".

כאמור, ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי ליועץ וינשטיין הועברו ראיות הנוגעות לכמה וכמה קציני משטרה, ובהם ארביב, ברכה וכן קציני משטרה נוספים, שזכו כולם לקבל, על-פי המידע הזה, טובות הנאה לכאורה מידי הרב פינטו ומקורביו. המידע שהועבר לוינשטיין מגובה לכאורה גם בראיות, ובהן גם בדיקת פוליגרף שעבר פינטו, לדבריו תחת פיקוח ה-FBI בארה"ב.

בין היתר נשאל פינטו בבדיקת הפוליגרף,האם העניק לברכה במהלך השנים האחרונות כסף, מתנות וטובות הנאה אישיות מתוך קשרי ידידות, והשיב בחיוב; האם הוא משקר בכך שהוא טוען כי דיווח בזמן אמת לקצין בכיר שנתן כסף לתנ"צ ברכה כצדקה, והשיב בשלילה; האם הוא משקר בכך שביקש מברכה לדווח לממונים עליו, ובהם ניצב יואב סגלוביץ, על היחסים האישיים ביניהם, והשיב בשלילה; האם נתן לברכה כסף כדי שיתערב לטובתו בחקירה נגדו בפרשת "חזון ישעיה", והשיב בשלילה; והאם דרש לקבל מידע חסוי בנוגע לחקירת המשטרה נגדו, והשיב בשלילה. מסקנת הבדיקה הייתה כי הוא איננו משקר וכי התשובות אינן מעידות על רמייה.

ואילו דובר משטרת ישראל שיגר היום הודעה חריגה נוספת לכלי התקשורת, בזו הלשון: "אנו דורשים מכלל כלי התקשורת, כתבים, פרשנים, מרואיינים ועורכי צילומים, להימנע מלהזכיר את שמו של תת-ניצב אפרים ברכה או להציג את דמותו בצילום, בהקשר החשדות הנבדקים כעת.

"אנו מזכירים כי משרד המשפטים הודיע רשמית כי בחקירת פרשת הרב פינטו לא נמצא בסיס לחשד לעבירות פליליות מצד תנ"צ ברכה. תנ"צ ברכה מעורב בפרשת פינטו כגורם מוביל בחקירה ולא כחשוד, ואנו דורשים לא לטשטש את הגבולות בין שתי החקירות השונות וליצור הכללה שכולה הוצאת דיבה".

איכות השלטון ואומ"ץ פנו למבקר

התנועה לאיכות השלטון פנתה היום למבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בבקשה שזה יבדוק את התנהלות המשטרה בפרשה, ובעיקר מדוע לא הועבר מרכז הכובד של החקירה למח"ש, למרות מעורבותם של קציני משטרה בכירים בעניין - עובדה שהייתה ידועה לכל הגורמים הרלוונטיים.

עוד מתבקש מבקר המדינה להסביר מדוע לא בדק את הדיווחים על מהימנותם של כמה קציני משטרה שקודמו בחודשים האחרונים לתפקידים בכירים, ושמידע בעניינם הועבר למבקר.

"נבקש כי כבודו יבדוק את התנהלות המשטרה והפרקליטות בעניין זה, ואת השאלה מדוע זה הוכנסה המחלקה לחקירות שוטרים מאוחר כל כך בסוד העניינים - וזאת על אף חומרת ההאשמות, לכאורה, הנחקרות בפרשה זו", כתבה התנועה לאיכות השלטון לשפירא. "ייתכן כי בדיקה זו, לו הייתה נערכת ויורדת לשורשי העניין, הייתה יכולה למזער את ממדיה של הפרשה החמורה שנחשפה היום, ולצמצם את היקף הפגיעה הקשה שספגה תדמיתה הציבורית של משטרת ישראל לאור הגילויים האחרונים. כן חשובה הבדיקה גם בשלב זה, במבט פני עתיד".

גם תנועת אומ"ץ פנתה היום למבקר, וציינה כי פנתה לפני כחצי שנה לשר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', בבקשה "לבדוק היטב בציציותיו של ניצב מנשה ארביב לפני מינויו כמפקד להב, בעקבות מידע שהגיע אלינו. למרבה הצער לא נערכה בדיקה יסודית, והמשרד לביטחון פנים הסתפק בתעודת הכשר שניתנה לארביב על-ידי מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו. בעקבות זאת הודיע לנו ראש המטה של השר לביטחון פנים כי לא נמצא רבב בניצב ארביב".

ניצב מנשה ארביב: קצין נערץ ואהוד שהרחיק את עצמו מאחיו העבריין

המבוכה במשטרת ישראל נוכח פרסום החשדות כי ניצב מנשה ארביב קיבל טובות הנאה מהרב פינטו היא כה גדולה לאור בכירותו של ארביב, ובעיקר לאור העובדה כי ארביב, שחשוד בשחיתות ציבורית, עמד עד אתמול בראש יחידת להב 433, שתפקידה להילחם בתופעות של שחיתות ציבורית.

אתמול בשעות הלילה נפגש ארביב עם מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יוחנן דנינו, ובתום הפגישה הוחלט כי ארביב ייצא לחופשה עד לבירור החשדות נגדו, שנבדקים במחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש).

בצאתו מהפגישה הכחיש ארביב את החשדות שלפיהם הוא וקרובי משפחתו קיבלו טובות הנאה מפינטו, וטען כי מדובר בעלילת-שווא נגדו. "אני מאמין כי הבדיקה תתבצע במהירות וביעילות, וכי בסופה, כאשר יגיעו לחקר האמת, ינוקה שמי באופן מוחלט". אמר ארביב.

ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, ניצב מני יצחקי, מונה כמחליפו של ארביב כמפקד יחידת להב 433, עד סיום החקירה.

במשטרה הבהירו היום כי אין כל קשר בין פרשת הרב פינטו ויחסיו עם ארביב ואחרים לבין תת-ניצב אפרים (אפי) ברכה. משרד המשפטים הודיע אמש: "בחקירת פרשת הרב פינטו לא נמצא בעבר בסיס לחשד לעבירות פליליות מצד תנ"צ אפי ברכה, ובעניין זה לא חל כל שינוי".

"הבדיקה הנוכחית הינה פרשה נקודתית המבררת את חלקו של גורם משטרתי בודד, ובגינה ייצא לחופשה ניצב מנשה ארביב עד לברור סופי של העניין", הבהירה המשטרה.

יחידת להב 433, שבראשה עמד ארביב, הוקמה בתחילת 2008 כדי להילחם בשחיתות ובפשע המאורגן, כמחלקה באגף המודיעין של המשטרה. לפי אתר משטרת ישראל, "חזון להב 433 הוא להוביל מאבק כלל מערכתי לצמצום תופעות הפשיעה החמורה הארצית, הבינלאומית והשחיתות הציבורית ומאבק נחוש בארגוני הפשיעהף במטרה להגן על שלום הציבור ועל ביטחונו".

ארביב נחשב עד היום למפקד נערץ ואהוד שהתקדם בסולם הדרגות בזכות ולא בחסד. כחטוטרת על גבו במסלול ההתקדמות הייתה תמיד העובדה שאחיו, דוד ארביב, הוא עבריין מוכר שהסתבך לא אחת בפלילים.

ב-2005, בעת שמנשה ארביב פיקד על מרחב השרון, נעצר אחיו עם העבריין יצחק (חישי) חדיף, שהוגדר בעבר ראש כנופיית פרדס-כץ, בחשד שניסו לסחוט את בעלי אולם השמחות "בין הכרמים" ליד רחובות. מנשה ארביב ניסה תמיד להרחיק את עצמו מאחיו, והדגיש פעם אחר פעם כי אין לו כל קשר איתו.

את השירות שלו התחיל מנשה ארביב כלוחם וקצין בימ"מ, יחידת העלית של משמר הגבול למלחמה בטרור. בהמשך פיקד על תחנת המשטרה בטייבה, וב-2000 מונה למפקד מרחב יפתח. בתקופת פיקודו על היחידה התמודד עם התפרעויות ערביי ישראל באירועי אוקטובר 2000 - המהומות הקשות ביותר באזור המרכז מאז קום המדינה.

ארביב כיהן בתפקיד עד 2002, תקופה שבה נרשמה עלייה חדה במעשי הרצח במרחב, עלייה במקרי השוד ועבירות הסמים לצד ירידה בעבירות הרכוש. בתפקידו הבא שירת כמפקד היחידה המרכזית של מחוז המרכז, בין השאר עמד בראש צוות החקירה שהביא לתפיסתו של רוצח השוטר אביב קרוזו.

בנובמבר 2004 קודם ארביב לדרגת תת-ניצב ומונה למפקד מרחב השרון. הוא שירת בתפקיד עד יולי 2007, כשמונה לראש מינהלת תיאום פעילות אכיפה דיני מקרקעין (מתפ"א) באגף המבצעים של המשטרה.

ב-2008 מונה לסגן מפקד מחוז תל-אביב, וב-2011 שימש כממלא-מקום מפקד המחוז עד לכניסתו לתפקיד של אהרן אקסול. במאי 2011 החליף את אורי בר-לב כנציג המשטרה בוושינגטון. לפי החשד, בעת שמילא את התפקיד בוושינגטון לקח שוחד מאנשיו של הרב פינטו.

במאי 2013 קודם ארביב לדרגת ניצב, ובספטמבר האחרון מונה למפקד יחידת להב 433.

הרב פינטו: הגורו החרדי שמייעץ לאנשי עסקים, פוליטיקאים ובדרנים

1. הרב פינטו (או בשמו המלא הרב יאשיהו יוסף פינטו) נולד לפני 40 שנה באשדוד, ודי קל לתאר אותו כבן לשתי שושלות מלוכה רבניות של יהדות מרוקו, לא פחות ולא יותר.

אביו, הרב חיים פינטו (במשך שנים רבות הרב הראשי הספרדי של אשדוד), הוא נצר לשושלת רבני משפחת פינטו (ויש לא מעט כאלה); ואילו אמו, זהרי, היא בתו של הרב מאיר אבוחצירא, בנו של הבאבא סאלי.

במילים אחרות, פינטו הוא הנין של הבאבא סאלי ונכד של אבוחצירא - אילן יוחסין שמקנה לו חלק ניכר מהפופולריות הגואה שלו.

את שמו הראשון, יאשיהו, "הוריש" לו הרב יאשיהו פינטו, בן המאה ה-16, בעל ביאור הרי"ף על העין יעקב, ואחד מאבות-אבותיו של אביו של פינטו.

פינטו ג'וניור הוא בוגר הישיבות הליטאיות "מעלות התורה" בירושלים וישיבת ירוחם. לאחר שהתחתן בגיל 20 עם רבקה דבורה בן-חמו, למד כאברך כולל בישיבת גרודנא באשדוד. לזוג יש 3 ילדים. אשתו היא הבת של הרב הראשי של ארגנטינה, הרב שלמה בן-חמו.

2. פינטו הוא המייסד של מוסדות "שובה ישראל" בישראל ובארה"ב, וזה כולל ישיבות ובתי תמחוי בארץ, בניו-יורק, בלוס אנג'לס, במיאמי ובפראג שבאירופה.

מי שרוצה ללמוד עוד על "שובה ישראל" יכול להיכנס לאתר של הרב פינטו, www.haravpinto.com, ולהבין ממנו עד כמה מחוברים הרב וחסידיו לעולם הווירטואלי. האתר עמוס סרטוני וידיאו, מאמרים, פוסטים של בלוגרים ומה לא. רק תיכנסו.

3. אולי בשל הייחוס המשפחתי, אולי בשל גילו הצעיר ואולי בגלל ג'קי בן-זקן, איש העסקים בן עירו - הרב פינטו הוא מעין "סלב", גרסת המגזר הדתי. לפני 5 שנים נבחר פינטו על-ידי "פורבס ישראל" לצעיר המשפיע ביותר בארץ, ותואר זה כנראה מינף את המוניטין שכבר היו לו. לא מעט אנשי עסקים, בארץ ומחוצה לה, מבקשים את עצתו, עולים אליו לרגל, ובדרך כנראה תורמים לחצרו כמה מעות.

המוכר שבהם הוא לא אחר מאשר אילן בן-דב, לשעבר בעל השליטה בפרטנר. נוחי דנקנר, לשעבר בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי, נמנה אף הוא עם חסידיו, בדומה ליצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק; איש העסקים הארגנטינאי ובעל השליטה החדש באי.די.בי אדוארדו אלשטיין; המיליארדר ג'ו שוטנשטיין, בעל השליטה ברשת האופנה אמריקן איגל; פוליטיקאים דוגמת השר סילבן שלום וח"כ שאול מופז; אנשי תקשורת, ספורט ובידור דוגמת דן מרגלית, ג. יפית, אלי יצפאן, חיים רביבו והזמרת שרית חדד.

4. הפופולריות הגואה של הרב פינטו באה לידי ביטוי בשווי ההון של חצרו. לפי דירוג "פורבס ישראל", נכון לאוקטובר 2012 שווי ההון של החצר של פינטו עמד על 75 מיליון שקל, והקנה לו את המקום השביעי בדירוג הרבנים העשירים בישראל.

5. פינטו נותר מאז היוולדו נאמן למדי לאשדוד, שבה נולד וגדל. למרות שחלק ניכר מזמנו הוא מעביר מחוץ לגבולות ישראל, יש לו בארץ בית ממש לא קטן. לפני יותר מ-3 שנים, אנשי עסקים רכשו בעבורו בית פרטי באשדוד, ברובע י"א היוקרתי של העיר, הממוקם דרומית למרינה. תמורת הבית שולמו 10 מיליון שקל - סכום שאז הפך את הבית ליקר ביותר באשדוד, ולא נתפלא ערכו רק עלה מאז על רקע העלייה המתמדת במחירי הדיור.

ביתו של פינטו ממוקם ממש על קו המים ומאפשר לבני משפחתו "לקפוץ לים" מתי שיחפצו. הבית בנוי על שטח קרקע של דונם, כולל 8 חדרים, ותוכנן על-ידי האדריכל דוד קנאפו.

כשנמכר הבית, צוטט איש נדל"ן אשדודי באומרו: "זהו הבית היקר ביותר בהיסטוריית העיר. כשנודעה, העסקה זיעזעה את כל אשדוד". לפי הידוע, בעל השליטה באמריקן איגל, ג'ו שוטנשטיין, נמנה עם מממני רכישת הבית.

6. כמו רבנים אחרים, פינטו מקפיד לכתוב ספרים המשמשים את קהל חסידיו. חלק ניכר מהם נקראים - איך לא - על שמו, והנה כמה דוגמאות: פניני דברי יאשיהו (מורכב מ-5 כרכים); חזון יאשיהו, תורת יאשיהו, עצות דברי יאשיהו, סגולות דברי יאשיהו, ולצורך הגיוון, זוכר הברית, נטפי חיים, מחשבת היהדות, על השמות, ואחרון חביב: עין טובה - ענייני עין הרע.

7. הרב פינטו מעביר את זמנו על הקו שבין אשדוד לניו-יורק, שבה הוא מחזיק בית ברובע מנהטן היוקרתי. לפי כתבה שפורסמה עליו ב"מעריב", מדי שבוע הוא נוחת בארץ, נותן שיעור ארוך במרכז התורני המפואר שלו ברובע י"ב באשדוד - מרכז שמוציא אלפי ארוחות למשפחות נזקקות מדי יום - ובאותו הלילה ממריא לניו-יורק, שממנה הוא מנהל את "שובה ישראל".

לפי "מעריב", במשרדו של פינטו יש מסך וידיאו שמפוצל לשמונה, המיידע אותו בנעשה במרכזי הקהילות שבנה ברחבי העולם. "הטכנולוגיה המודרנית מאפשרת לו להתגבר על עומס הפניות", נכתב.

אבישי בן-חיים, בעבר כתב "מעריב" וכיום כתב ופרשן לענייני חרדים של חדשות ערוץ 10, תיאר את האיש כ"אחד שמסרב לשחק את המשחק עד הסוף. הוא לא מחלק קמעות, לא משקה במים קדושים ולא טוען לכוחות על טבעיים".

בן-חיים תיאר את פינטו כאיש צנוע, לפחות באופן מלבושו. "לבושו כשל אברך פשוט, בלי מעיל רבני מסוג פראק ובלי שטריימל של אדמו"ר חסידי".

8. השונות היחסית של פינטו מרבנים אחרים בני גילו באה לידי ביטוי אפילו בהתבטאויותיו בנושאי דת ומדינה, ובהתייחסותו לפעילי שמאל.

כך למשל, לפי "מעריב", כשטומי לפיד נפטר, הדהים פינטו את חסידיו כשדרש לקיים לילה של לימוד תורה לעילוי נשמתו, והסביר: "היהודי הזה עומד עכשיו למשפט בבית דין של מעלה, ומי יעמוד לימינו? שלפחות יהיו לו כמה זכויות".

אם לא די בכך, בראיון נדיר שנתן לפני יותר משנתיים לערוץ 2, טען פינטו: "אסור שהדת תהיה חלק מהמדינה. כשהדת מופרדת, יש לה את כבודה ואת הערכים שלה".

דברים אלה של פינטו נאמרו במסגרת נסיעתו השנתית לקבר רבי פאפו ("הפלא יועץ") בסיליסטרה שבבולגריה. הרבי פאפו נפטר ב-1828, ולפני מותו אמר כי כל מי שיפקוד את קברו "ייפקד בדבר ישועה ורחמים". מדי שנה נוסע פינטו לבולגריה, ונסיעה זו נהפכה למסע של אנשי בידור ואנשי עסקים שמתלווים אליו.

בספטמבר 2012 התלווה לנסיעה כתב של "גלובס", וזה תיאר כיצד הרב לא דורש לבצע הפרדה בין נשים לגברים במטוס העמוס. פינטו תיאר ל"גלובס" את משנתו הכלכלית וטען: "המצב הכלכלי הוא תמיד תולדה של ענף הנדל"ן... זו טעות להוריד את מחירי הדירות בישראל".

פינטו, למרות כל מה שנכתב עליו, טוען כי אינו נותן עצות. "אני נותן ברכות", אמר.