הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל ב-2014 - 3.6 מיליארד דולר

חלק מחוק התקציב בסך 1.1 טריליון דולר שאישרו השבוע שני בתי הקונגרס ושהנשיא צפוי לחתום עליו היום ■ החבילה הישראלית מורכבת מהסיוע השנתי השוטף, בסך 3.1 מיליארד דולר וסיוע נפרד לרכש סוללות כיפת ברזל בסך 235.3 מיליון דולר

בית-הנבחרים והסנט של ארה"ב אישרו השבוע את חוק התקציב לשנת הכספים 2014 בסך 1.1 טריליון דולר והנשיא צפוי לחתום עליו היום (ו'). החוק ימנע השבתות פוטנציאליות של הממשל, או התנצחויות דרמטיות בין דמוקרטים לרפובליקאים שעלולות להסתיים בהשבתה כזו, כפי שאירע בשנים קודמות, אך הוא לא יוכל למנוע עימות קשה על הרמתה של תקרת החוב הפדרלי, במועד כלשהו בפברואר.

חלק זעיר מהתקציב הוא חבילת הסיוע הצבאי לישראל, שמסתכם ב-3.6 מיליארד דולר. הסכום מורכב מהסיוע הצבאי השנתי בסך 3.1 מיליארד דולר, לפי מזכר ההבנה בין שתי המדינות; סיוע בסך 268.7 מיליון דולר לתכניות לפיתוח וייצור טילים נגד טילים בישראל, שמבוצעות בשת"פ עם ארה"ב; וסיוע נפרד בסך 235.3 לרכישת סוללות נוספות של "כיפת ברזל".

הסיוע לתכניות הטילים כולל את הסכומים הבאים: 74.4 מיליון דולר לפיתוח "חץ 3", לירוט טילים ברום גבוה (אקסו-אטמוספרי); 149.7 מיליון דולר לעבודות הפיתוח של "קלע דוד" ("שרביט קסמים") ליירוט טילים בטווח בינוני; ו-44.4 מיליון דולר לשדרוג "חץ 2".

לפי ניתוח של רויטרס, הקונגרס הגדיל את הסכומים שהיו כלולים בבקשת המימון המקורית של הממשל לפיתוח הטילים ב-173 מיליון דולר, לפי הפירוט הבא: תוספת של כמעט 34 מיליון דולר לשיפור "חץ 2"; תוספת בסך 117.2 מיליון דולר ל"קלע דוד"; תוספת של 22 מיליון דולר לעבודות על "חץ 3". הוספות כאלה הן מעשה שבשגרה כל שנה והן מעידות על הידידות החמה שרוחש הקונגרס לישראל.

חוק התקציב ל-2014 כולל כמה סעיפים שנועדו לתמוך במאמצים להשגת שלום בין ישראל לפלסטינים. אחד מהסעיפים קובע זיקה מפורשת בין המשך ההסתה של הפלסטינים נגד ישראל לבין קבלת הסיוע האמריקאי לפלסטינים, שמסתכם בכ-400 מיליון דולר. אם ההסתה תימשך - ייפסק הסיוע. סעיף אחר קובע, שהסיוע לא יינתן אם הרשות הפלסטינית תפנה קובלנה נגד ישראל, או תיזום חקירה נגדה, בבית-הדין הבינלאומי בהאג.