מבקר המדינה על פרשת הרב פינטו: "חשש לפגיעה בטוהר המידות"

המבקר יוסף שפירא: "עובד ציבור אינו אדם פרטי; אני כשופט לא הלכתי לכל מיני אירועים כשלא חשבתי שאני צריך להיות שם" ■ אתמול פורסם כי מח"ש בודקת חשדות כנגד ניצב ארביב, לפיהן קיבל טובות הנאה מגורמים המקורבים לרב פינטו

"עובד ציבור, ובוודאי זה המופקד על אכיפת החוק, אינו אדם פרטי. אני כשופט לא הלכתי לכל מיני אירועים כשלא חשבתי שאני צריך להיות שם" - כך אמר היום (ו') מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, בהתייחסו לפרשת הרב פינטו.

שפירא השתתף היום בפורום למשפט וחברה של המכללה האקדמית נתניה, שם התייחס לפרשת הרב פינטו ואמר כי "לא ניתן שלא להתייחס לפרשות שיש בהן חשש לפגיעה בטוהר המידות. יחסים אלה הם דוגמה ליחסים שאינם אסורים על-פי החוק אבל יש בהם חשש לטוהר המידות של איש ציבור".

עם זאת, המבקר העיר כי אין זה עניין לחוק, אלא "זה עניין אישי ומידתי, איך אדם רואה את אורח חייו. האתיקה לא עוסקת במה שאסור או מותר אלא קובעת מה הוגן ובלתי הוגן, מה ראוי ומה לא ראוי לעשות. החוק הוא סף ההתנהגות המקובל, והאתיקה היא רף ההתנהגות המקובל. המבקר לא צריך להתערב רק במקרה של כשל מנהלי מובהק או עבירה על החוק, אלא להיות עמוד האש של הנורמה הציבורית".

כשהתבקש לפרט בנוגע לפרשה ולמינוי ניצב מנשה ארביב, אמר שפירא: "כשיש מידע אז יש מידע, וגם במשטרה כיום אומרים שאין מידע. אני לא יכול לדעת יותר מהמשטרה, שמכירה את בעל התפקיד לפני ולפנים, והתיק שלו פתוח בפניה. לא התבקשתי לעשות איזושהי בדיקה בעקבות איזשהו מידע שלא היה.

"במינוי של ניצב ארביב היה מידע כללי של עיתונאית שלא נתמך בשום ראיה, והוא הגיע יום לפני המינוי, כך שגם אם הייתי עושה את עבודתי בזריזות הטובה ביותר, לא הייתי מגיע לתוצאות אלא לאחר המינוי. אם הנושא ישוב לשולחני, אני אבדוק זאת".

על-פי המידע המותר בפרסום בפרשה, מח"ש בודקת חשדות כנגד ניצב ארביב, מפקד יחידת החקירות הארצית, לה"ב 433, שלפיו קיבלו ארביב ובני ביתו טובות הנאה מגורמים המקורבים לרב פינטו.