אין רגולטור בשוק המט"ח

חייבים גוף שיפקח על מניפולציות בשווקים, בישראל אין אחד כזה

תארו לעצמכם חברה המציגה ביצועים טובים, וצפוי לה צבר הזמנות חיובי והמשך צמיחה גם בעתיד. עכשיו הוסיפו לזה מספר בתי השקעות גדולים המתאמים ביניהם עמדות ושולטים על היקפי מסחר גדולים. הם מחליטים לנצל את המצב ולהריץ את המניה . אליהם מצטרפים כמובן יותר ויותר סוחרים שרואים מה קורה.

היחידים שמוכרים מדי פעם הם בעלי החברה אולם אין במכירותיהם כדי לשנות את המגמה. ערך המניות רק עולה ועולה הרבה מעבר לקשר לביצועים הטובים. מתי הרשות לני"ע ערך תתערב? אחרי סיפור ויסות מניות הבנקים בשנות השמונים כנראה שמהר מאד. עכשיו רק תקראו למניה בשם- שקל ישראלי.

ביום שישי האחרון פורסם כי HSBC וסיטי בנק השעו ארבעה סוחרי מט"ח על רקע חקירה חוצת גבולות שמנהלים רגולטורים בנוגע למניפולציות בשוקי המט"ח הגלובליים. הם מצטרפים לסוחרים נוספים שהושעו השבוע בדויטשה בנק, ג'יי פי מורגן צ'ייס UBS ובנק ברקליס. בסך הכול הושעו כבר לפחות 17 סוחרים בחשד למניפולציות ותיאום שערי מטבע של 10 מדינות .

החקירה החלה כבר בחודש אפריל 2012 על ידי רגולטור המגזר הפיננסי בבריטניה אליו הצטרפו הרגולטורים בארה"ב,גרמניה,שוויץ והונג קונג. לאט לאט מבין העולם כי מדובר כאן באחת הפרשיות החמורות ביותר בשוק המט"ח העולמי שמגלגל מחזורים של מעל 5.3 טריליון דולר מדי יום.

אתם בודאי שואלים את עצמכם בנקודה זו היכן הרגולטור הישראלי שיבדוק האם גם השקל שלנו עובר מניפולציה דומה. התשובה נחלקת לשתיים והיא מאוד ברורה.

ראשית אין כאן בכלל שאלה. השקל,למרות ניסיונות לעטוף את הנושא בתירוצים כגון כלכלה טובה, גז,עודף בחשבון השוטף ואחרים, נמצא תחת מתקפה ספקולטיבית הכוללת מניפולציות חוזרות ונשנות בשערי המטבע. גם כאן יש שיתוף פעולה פורה בין סוחרים,בנקים להשקעות, קרנות גידור,פלטפורמות מסחר ועוד גורמים אינטרסנטים זרים ומקומיים כאחד שלכולם מטרה משותפת אחת.

לחזק את השקל ולהרוויח כמה שיותר מכך.הם מפרסמים אנליזות מוזמנות ומתוזמנות היטב,מפעילים מערך משומן של מכירות ויחסי ציבור ומנסים לגייס כמה שיותר שחקנים למשחק בכיוון אחד-שקל חזק. גם הבנקים המקומיים שותפים בעל כורחם למשחק ובצדק. לא שהם חלילה חלק מהמניפולציה אולם הם ערים היטב לתופעה ותראו לי מנהל פוזיציה אחד שילך נגד המגמה כל עוד בנק ישראל והאוצר מתנהלים כפי שהם מתנהלים.

אני קורא לעיתים ניתוחים של כלכלנים בכירים ומוערכים הטוענים שאין כאן מתקפה ספקולטיבית או מניפולציה ושהתחזקות השקל נובעת מהעודף בחשבון השוטף. בכל פעם אני שואל את עצמי בעצב מתי בפעם האחרונה, אם בכלל, הם ביקרו בחדרי העסקות.

די אם תסתכלו מה קרה בסוף השבוע האחרון על מנת להבין את התמונה האמיתית. הדולר התחזק משמעותית מול רוב המטבעות בעולם.השליטה במערכות המסחר והציטוטים ,יחד עם העובדה שביום שישי בערב אין בישראל מסחר ועקב כך המחזורים אפסיים, מאפשרת למניפולטורים לשלוט על הציטוטים ולא לאפשר לדולר להתחזק מול השקל בהתאמה להתחזקותו מול יתר המטבעות. כתוצאה מכך ממשיך הדולר להיסחר תמורת 3.49 שקל לדולר ואילו האירו למשל מתרסק ל 4.72 שקל לאירו. מניפולציה זו ואחרות מתרחשות כל יום, כל הזמן.

תוך פחות מחודש התחזק הדולר לעומת האירו ביותר משני אחוזים. אין לכך שום ביטוי בשערו לעומת השקל. כמובן שמדובר בכרטיס לכיוון אחד. כשהדולר נחלש בעולם,נותנים לאוטומט לעבוד וחולשתו מקבלת ביטוי מדויק גם לעומת השקל. מניפולציה נוספת בשערו של השקל לעומת הדולר מתרחשת בשעות הערב והלילה, שוב בחסות מסחר דליל ,לעיתים במחזור 0.

הסוחרים שאחראים על הציטוטים מנצלים את היעדר הקונים ופשוט משנים אט אט את שערי הציטוט. התוצאה-השקל מתחזק ללא כל מחזור. 30 נקודות, חצי אגורה ואפילו אגורה. כך, במקום להתעמת ישירות מול בנק ישראל והאוצר, משילים השחקנים אגורות רבות משערו של הדולר לעומת השקל ללא כל מאמץ, לעיתים אף מבלי להמיר דולר שחוק אחד.יכול להיות,ואני מתנסח בזהירות רבה, שהעודף בחשבון השוטף וההשקעות הריאליות בישראל היו צריכות לייצר תיסוף מסוים של השקל ביחס למטבעות הסל.

אני מדגיש יכול להיות, מכיוון שרכישות בנק ישראל ופעולות האוצר קיזזו למעשה את כל העודפים שנוצרו. גם אם נגזים ונאמר שתיסוף מסוים היה מוצדק זה לבטח רחוק מ 12%- התיסוף בפועל מאז מבצע עמוד ענן לפני קצת יותר משנה או 18% מאז הגל הגדול של אפריל 2009.

איפה הרגולטור אתם שואלים? אז זהו שלמרבה ההפתעה אין בישראל פונקציה כזו. שוק המט"ח הישראלי פרוץ ולמרות מהלכים ותקנות, בעיקר נגד חברות פורקס, אין עדיין רגולציה בתחום. יש בנק ישראל, יש מפקח על הבנקים ויש רשות ני"ע. את האחריות לחקור את הנושא כמובן שכל אחד יטיל על השני ודי בצדק כי אין כאן רגולטור. לכאורה אמורה לטפל בעניין הרשות לני"ע.

על מנת לעשות את החיים קלים קבע מישהו בעבר שעל תחום המט"ח יחול חוק ני"ע ערך. אחת הקביעות האבסורדיות שנקבעו כאן אי פעם. זוכרים את מניות הבנקים? עכשיו תקראו למניה הזאת שקל. בפועל יגידו לכם ברשות כי השקל הוא מטבע ולא נייר ערך ולכן הם לא מתעסקים בנושא. אז אולי כדאי שמישהו שם למעלה יתעורר ויתחיל לפעול נגד מה שכל רגולטור במדינה מתוקנת היה פועל כבר מזמן? עד מתי ישמשו המשק הישראלי, היצוא והתעשייה המקומית קורבן לאוזלת ידם של הרשויות?

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי