כמה רשתות סלולריות בדור הרביעי יהיו בישראל?

זו הסוגיה שבה מתמקדת ועדת המכרזים לדור הרביעי ■ לאחר מכן ייקבע כיצד יחולקו התדרים בין החברות ■ זו הסיבה שהמדינה לא יודעת עדיין מה יהיו סכומי המינימום שייגבו בהקצאה, או שייערך מכרז למרבה במחיר

ועדת המכרזים לנושא הדור הרביעי המשותפת למשרד התקשורת ולחשב הכללי במשרד האוצר, החליטה להתמקד בשאלה המרכזית - כמה רשתות סלולריות יהיו בישראל, ורק לאחר מכן להחליט על אופן הקצאת התדרים לדור הרביעי, וזאת לאור בקשות איחוד הרשתות של פרטנר והוט מובייל וסלקום-פלאפון-גולן טלקום.

לפיכך, הדיונים בוועדת המכרזים לובשים צורה אחרת ומתמקדים בשיתוף הפעולה עם רשות ההגבלים על מנת למנוע מצב של החלטה לא מתואמת. בינתיים נודע שהרשות ביקשה ארכה לאישור בקשת מיזוג הרשתות של פרטנר והוט מובייל, מה שאומר גם שהבקשה להסדר כובל בין פלאפון-סלקום וגולן טלקום תתעכב וככל הנראה מדובר על התכנסות להחלטה באמצע פברואר.

השאלה כמה רשתות סלולריות יהיו בסופו של דבר בישראל, משליכה באופן טבעי על אופן הקצאת התדרים ולכן הוחלט להתמקד בה לפני שדנים בשאלה איך לגבות את התמורה בעד התדרים.

כידוע, לחלק מהחברות הסלולריות יש כבר תדרים בתחום ה-1,800 מגה הרץ (פרטנר וסלקום) שהוא התחום המיועד לחלוקה, ולכן לא בטוח שההקצאה תהיה שווה לכולם, וייתכן שאלו שיש להם יקבלו פחות.

כאמור, לאחר שיוחלט כמה רשתות יהיו, יתקיים דיון על אופן המכרז - כלומר אם יש מחיר מינימום לתדרים בהינתן הקצאת תדרים כזו או אחרת, או שייערך מכרז למרבה במחיר. כל הסוגיות הללו קשורות כאמור לשאלה כמה רשתות יהיו בישראל.

כפי שכבר פורסם ב"גלובס", מרבית הערכות בשוק מדברות על כך שמשרד התקשורת ישאף ל-3 רשתות בדור הרביעי, ויעודד שיתוף פעולה בין החברות בדור השלישי בין פלאפון וסלקום ברמת הברזלים בלבד. יחד עם זאת, ישנם מי שסבורים שדווקא יש ללכת למצב של 2 רשתות סלולריות, כיוון שאז יהיה אפשר לתת לחברות הסלולריות אופק טכנולוגי וודאות שיהיו מספיק תדרים בדור הבא שיבוא לאחר השקת הדור הרביעי ושנקרא LTE Advance.