האוצר: רוצים לגשת מכרז לדיור להשכרה? שלמו 5,000 שקל

האם במשרד האוצר מנסים למקסם את הרווחים גם על מכירת חוברות מכרז, ולא רק על מכירת קרקעות? ■ במכרזים קודמים הסכום עמד על 250-500 שקל מכרז

כבר תקופה ארוכה נטען שבמשרד האוצר מנסים למקסם את ההכנסות ממכירת והחכרת קרקע במכרזי מדינה. האם במשרד האוצר מנסים למקסם את הרווחים גם על מכירת חוברות מכרז?

מכרזי השכירות הראשונים שפרסם משרד האוצר, בשיתוף עם רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד הבינוי והשיכון, לבניית דירות להשכרה לטווח ארוך ברמת השרון ובהרצליה מציבים רף חדש לרכישת מסמכי המכרז. מעיון בהודעות פרסום המכרזים עולה כי כדי להשתתף במכרז יצטרכו מגישי ההצעות לשלם לא פחות מ-5,000 שקל.

מדובר בסכום גבוה מאוד יחסית לדרישה דומה של רמ"י במכרזים אחרים. כך למשל, במכרזים שפרסמה לאחרונה רמ"י בקרית גת, בכפר יונה ובירוחם עומד הסכום על 250 שקל בלבד, במכרז שפורסם באפרתה עומד הסכום על 500 שקל וכך גם במכרזים שפורסמו לאחרונה באריאל, באילת, בנהריה ובמקומות נוספים. כל המכרזים האמורים הם לבנייה רוויה למגורים.

גם אם נניח לרגע שמכרז העוסק בשכירות ארוכת טווח אולי דורש הכנה מאסיבית יותר שמצדיקה את המחיר, בדיקה מהירה במכרזי שכירות שכבר פורסמו בעבר על ידי רמ"י ומשרד השיכון מעלים תמונה שונה. כך למשל, עלות המכרז לשכירות ארוכת טווח ברעננה שפורסם בשלהי 2012, עמד על 500 שקל בלבד.

אם בכוונת האוצר לדרבן גופים לגשת למכרזים לשכירות, גביית אלפי שקלים נוספים רק על זכות ההשתתפות לעומת מכרזים רגילים איננה ברורה ועשויה דווקא להוביל לתוצאה ההפוכה.

עיכוב בפרסום

חוברות המכרז, שהיו אמורות להתפרסם כבר בשבוע שעבר, טרם פורסמו. המכרזים הללו אמורים להיות הסנונית הראשונה של תוכנית הבנייה לשכירות רחבת ההיקף של משרד האוצר, לבניית 215 דירות להשכרה בהרצליה ו-246 דירות להשכרה ברמת השרון. הסיבה לעיכוב פרסום חוברות המכרז היא טכנית, כך על פי משרד האוצר, וזאת בשל העובדה שהחלטות מועצת מקרקעי ישראל הרלוונטיות למכרזים אלו נחתמו רק בשבוע שעבר. כל עוד לא מתפרסמות חוברות המכרזים, המכרז למעשה אינו נפתח, וקבלנים, יזמים וגם גופים מוסדיים אינם יכולים לעיין בפרטיו.