170 הצעות הוגשו לשידרוג סמל הכנסת

הכנסת מחפשת לוגו ושפה עיצובית חדשה ■ בימים הקרובים תבחר ועדה ציבורית 5-10 עבודות שיעלו לפייסבוק ולאתר הכנסת באינטרנט ■ הציבור הרחב יוזמן להצביע

סטודנטים לעיצוב תקשורת חזותית הגישו 170 הצעות לתחרות לעיצוב הלוגו והשפה העיצובית לכנסת, עליה הכריז יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין. "אנחנו מחפשים מבט צעיר ורענן. הכנסת מתקשה להסביר את עצמה, להסביר במה היא מתעסקת, לבדל את עצמה מהממשלה, ובמיוחד לבדל את עצמה מאירועים שליליים שמתרחשים בה. שפה עיצובית חדשה יכולה ליצור עבורנו את הגשר הזה לציבור", אמר אדלשטיין.

סמל הכנסת כיום הוא סמל המדינה, ובו מנורת שבעה קנים בין ענפי זית, שעיצבו האחים גבריאל ומקסים שמיר ב-1949 הוא מלווה במילה "הכנסת", המופיעה מתחת למנורה.

התחרות לעיצוב לוגו ושפה גרפית לכנסת נפתחה לפני כחודשיים, כשסטודנטים לעיצוב תקשורת חזותית מבתי ספר שונים ברחבי הארץ הוזמנו לסייר במשכן הכנסת, למדו על מאפייניו ומסריו והאזינו לתדרוכים מפי דובר הכנסת, יותם יקיר, ומנכ"ל לשכת הפרסום הממשלתית, השותפה לפרוייקט, גדי מרגלית.

לדברי אדלשטיין, ההחלטה לפנות לסטודנטים נבעה מרצון לקדם חשיבה צעירה ועכשווית: "התלבטנו האם לפנות לשורה של מעצבים מהשורה הראשונה ולהזמין מהם הצעות", אמר אדלשטיין. "אט אט בשלה בנו ההכרה שאנחנו מחפשים דווקא את הסטודנטים לעיצוב גרפי. אנחנו רוצים מבט צעיר, חדש, עדכני על הכנסת כזירה פוליטית חברתית".

הפנייה לסטודנטים, נועזת ככל שתהיה, עשויה להתגלות גם כפחות מחייבת אם התהליך ייתקע. עבור הסטודנטים מדובר ב"תרגיל" אך עבור הכנסת מדובר בתהליך משמעותי ורב השפעה בהמשך, שעלול גם להיתקל בהתנגדויות אידאולוגיות ופוליטיות.

על פי הדרישות, כל הגשה צריכה לכלול הצעה ללוגו לכנסת, הצעה לשורת סיסמה (סלוגן) שתלווה את הלוגו, גריד למודעה בעיתון שתכלול את הלוגו, הצעה לניירת ולכרטיס ביקור, דף בית לאתר אינטרנט ולאפליקציה סלולרית. בהצעה התבקשו הסטודנטים לשלב את סמל המדינה הקיים - מנורה וענפי זית.

התאריך האחרון להגשות היה היום. בימים הקרובים תבחר ועדה ציבורית שזהות חבריה לא נמסרה 5-10 עבודות שיעלו לפייסבוק ולאתר הכנסת באינטרנט, שם יוזמן הציבור הרחב להצביע ובהמשך תכריע הוועדה הציבורית את ההצעה הזוכה מבין שלוש ההצעות שיגיעו למקומות הראשונים בהצבעת הציבור.