איך עיריות כמו ת"א וירושלים כמעט נעדרות מדוח המבקר?

‎‎מבקר המדינה מפרסם היום דוח ביקורת על השלטון המקומי, והעיריות הגדולות כמעט נעדרות ממנו ‏‎‎‏■ הליקויים הבולטים: חגיגת היועצים בראשל"צ, הסכם התיירות עם מפיק המופע של מדונה והנגשת מוסדות חינוך לתלמידים עם מוגבלויות

‎‎האם שמעתם על המועצה האזורית אל-בטוף? סביר להניח שרובכם לא מכירים את הרשות הזאת, אך בדוח הביקורת שמפרסם היום (ד') מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף שפירא, על הליקויים בשלטון המקומי בשנת 2013, מוקדש פרק שלם לבחינת המבנה הארגוני, תשלומי הארנונה ותשלומי החובה באל-בטוף (שמאגדת בתוכה את הכפרים ואדי אל-חמאם, אל-עוזיר, רומאנה ורומת אל-היב).

‏הדוח מתפרסם לאחר ביקורת מקיפה ב-85 רשויות מקומיות (מתוכן 48 ערים), וכולל פרקי ביקורת על נושאים מערכתיים, ובהם נטילת הלוואות על-ידי רשויות מקומיות, העסקת יועצים חיצוניים ללא מכרז וכן הסדרי החניה בערים מרכזיות; ועל נושאים ממוקדים - תכנון ובנייה, הטיפול בבני-נוער ללא מסגרת והחגיגות והאירועים הבזבזניים ברשויות המקומיות.

‏בין היתר התקיימה ביקורת ברשויות בפריפריה וברשויות קטנות יחסית, שבהן המועצות המקומיות ג'דידה-מכר, כפר ורדים ומועצה האזורית שדות נגב; אך גם ערים מרכזיות בוקרו, ובהן אשדוד, פתח-תקווה, בני-ברק, כפר-סבא, רמלה, רמת-השרון, גבעת-שמואל, הוד-השרון, קריית אונו, רחובות, ראשון-לציון, בת-ים, נתניה, כפר-סבא, רחובות וחיפה. ‏

ברבות מהרשויות הללו נבחנו ליקויים במגוון נושאים ושירותים הניתנים לציבור, ואולם דווקא בנוגע לשתי הערים המרכזיות ביותר בישראל - הבירה ירושלים והעיר תל-אביב - שאפשר היה להניח שיספקו לא מעט נושאים לביקורת, הייתה הביקורת ממוקדת מאוד ועסקה בנושאים ספציפיים מאוד.

‏בירושלים, למשל, נבחנו שני עניינים בלבד - הטיפול במזיקים תברואיים והסדרי החניה בעיר. בתל-אביב נבחנו רק הסדרי החניה, אך גם באופן מצומצם יחסית להיבטים ספציפיים של הטיפול בנושא, ובהם הצבת תמרורים שלא כדין ואי-גביית דוחות חניה מתיירים.

‏מדי שנה, טרם עריכת הביקורת ברשויות המקומיות, מבצעים במשרד מבקר המדינה סקרים הבוחנים באילו רשויות עלולות להימצא הבעיות האקוטיות המחייבות בחינה דקדקנית - ולשם מגיעים נציגי מבקר המדינה לעריכת הביקורת. העיריות הגדולות בארץ, שנבדקות בתדירות גבוהה, אינן נמצאות השנה במוקד הביקורת.

האם העובדה שתל-אביב אינה מככבת בדוח מעידה כי העירייה מתנהלת באופן ראוי? האם עיריית ירושלים היא מודל לחיקוי לכל העיריות האחרות? רוב הסיכויים הם שהתשובות לשאלות הללו שליליות.

‏מדוע בשנים האחרונות לא פורסמו דוחות מיוחדים הבוחנים מהיסוד את התנהלותן של הרשויות המרכזיות בארץ? מדוע מוקדשים להן עמודים ספורים בדוח השנה? ייתכן שמדובר בשאלה של הקצאת כוח-אדם של המבקר לבדיקה, ואולי הן אינן מדורגות במיקום גבוה בקביעת סדרי העבודה וחשיבות הביקורת במשרד המבקר. אולי. למבקר הפתרונים, ולא שלא שאלנו.