המדינה מציעה: פיצול תחנות הכוח בחברת החשמל

לפי ההצעה שעלתה בוועדת יוגב ותוצג מחר למזכירות הארצית של ועד עובדי חברת חשמל, אחת הקבוצות תאוגד בחברה-בת חדשה ותתחרה ביצרנים הפרטיים

תחנות הכוח של חברת החשמל יפוצלו לשתי קבוצות, ואחת מהן תאוגד בחברה בת חדשה ותתחרה ביצרני החשמל הפרטיים. זו ההצעה שנדונה כיום במו"מ שמנהלת ועדת יוגב לרפורמה בחברת החשמל ובמשק החשמל עם ההסתדרות ועד העובדים.

נוסף על כך, מבקשת המדינה להוציא מחברת החשמל את ה"שאלטר" המאפשר ניתוק ומיתוג של קווי ההולכה העיקריים ולהעבירו לידי חברת ניהול המערכת החדשה שתהיה בבעלות ממשלתית.

עיקרי ההצעה, המפורסמים כאן לראשונה, יעוגנו בהסכם ל-10 שנים, שיבטיח כי חברת החשמל תמשיך לשלוט בכ-60% מההספק המותקן לייצור החשמל במשק. ואולם כיוון שרוב תחנות הכוח של חברת החשמל לא יעבדו בתפוקה מלאה, צפויים היצרנים הפרטיים לספק כ-60% מתצרוכת החשמל במשק בעוד שחברת החשמל תספק רק 40%.

ההצעה שעלתה בוועדת יוגב תוצג מחר (ג') למזכירות הארצית של ועד עובדי חברת החשמל. ההצעה מתייחסת לפרק הראשון ברפורמה בחברת החשמל, העוסק בשינוי המבני בחברה ובמשק החשמל כולו.הצעתה הסופית והמלאה של ועדת יוגב אמורה להיות מוגשת ב-23 בפברואר השנה.

ההצעה הראשונית שתוצג מחר מתבססת על מתווה שכבר סוכם בעבר בין העובדים למדינה בסטטוס בלתי מחייב של Non-Paper. באותו מעמד הסכימו העובדים להוצאת יחידת ניהול המערכת מחברת החשמל, להפרטה מלאה של תחנות כוח בהספק של כ-1,250 מגוואט ברמת חובב, למכירת קרקע להקמת תחנת כוח בגז (360 מגוואט) באלון תבור ולמכירת 51% מהבעלות על D - התחנה הפחמית העתידית שאמורה להיבנות בסמיכות לתחנת הכוח רוטנברג באשקלון.

עם זאת, בהצעה הנוכחית של המדינה יש כמה שינויים מהותיים: המדינה נסוגה בה מהכוונה למכור את השליטה ב-D למשקיעים פרטיים והיא מציעה להשאיר את התחנה בבעלותה המלאה של חברת החשמל.

כדי לשמור על חלוקת השוק בין יזמים פרטיים לחברה הממשלתית, מציעה המדינה שבתמורה להשארת מלוא הבעלות על D בידי חברת החשמל יתאפשר ליזמים הפרטיים להקים תחנת כוח חדישה, בסמוך לתחנת הכוח אשכול באשדוד. מדובר בתחנה שתהיה מונעת בגז טבעי ובהספק של כ-600 מגוואט, שהקרבה לים תעניק לה יתרון תחרותי חשוב מול תחנות אחרות.

מודל התחרות

השינוי המשמעותי ביותר בהצעה החדשה של ועדת יוגב נוגע לפיצול תחנות הכוח של חברת החשמל. ההיגיון שמאחורי ההצעה הוא שתחרות אמיתית יכולה להתקיים רק בין תחנות כוח בעלות רמת יעילות דומה. התחנות שמקימים היצרנים הפרטיים הן ברובן ברמת היעילות הגבוהה ביותר של תחנות חברת החשמל. יתר התחנות מיושנות מדי וחלקן חשובות למשק משיקולי ביטחון אנרגטי, משום שהן יכולות לפעול גם בפחם ואינן תלויות רק בגז הטבעי.

רשימת התחנות הלא-יעילות כוללת את התחנות הפחמיות הגדולות אורות רבין בחדרה ורוטנברג באשקלון וכן טורבינות גז מיושנות מדגם E, בעלות שיעור נצילות אנרגטי של 40%-50% וטורבינות סילוניות קטנות. לרשימה לא נכנסו תחנות הכוח הישנות של חברת החשמל רדינג בתל אביב, והתחנות הוותיקות באשדוד ובחיפה - משום שהן צפויות להיסגר עד סוף העשור הנוכחי.

חברת החשמל מעוניינת להקים במקום תחנות אלה, תחנות כוח חדישות ויעילות במסגרת מה שמכונה "שחלופים". אם יתממשו תוכניות החברה. יגדל ההספק של תחנות הכוח החדישות שלה מכ-3,800 מגה וואט כיום לכ-7,000 מגה וואט עד 2025. יש לציין כי יצרני החשמל הפרטיים מתנגדים בנחרצות לכך שחברת החמשל תבצע בעצמה את השחלופים וטוענים כי הדבר יוביל לבזבוז כספים בהיקף ניכר.

במקביל תקים חברת החשמל חברה בת שתתחרה ביצרני החשמל הפרטיים ותישאר בבעלות מלאה של חברת החשמל לפחות עד 2025. אל החברה הבת החדשה יועברו כל תחנות הכוח החדישות ביותר של חברת החשמל.

■ הניתוח המלא של המלצות ועדת יוגב - הערב בעיתון "גלובס".

הצעה למבנה משק החשמל ב- 2020
 הצעה למבנה משק החשמל ב- 2020