"בנק ישראל זרק מגבת לבנה לזירת מלחמת המטבעות העולמית"

אלדד תמיר, מנכ"ל תמיר פישמן, טוען בתגובה להחלטת הריבית של בנק ישראל כי "השקל החזק ממשיך לפגוע בכלכלה הישראלית, פגיעה שלטעמי היא הרת-אסון" ■ אורי גרינפלד: "בנק ישראל מושך זמן ומקווה לשינוי מגמה בשוק המט"ח"

"הריביות בעולם נותרו אפסיות, ואין כרגע סימנים מקומיים ללחצים אינפלציוניים" - כך אומר הערב (ב') אלדד תמיר, מנכ"ל ובעלים בית ההשקעות תמיר פישמן, בתגובה להחלטת בנק ישראל להותיר את הריבית לחודש פברואר על כנה, ברמה של 1%.

תמיר הוסיף ואמר כי "אני מניח שהורדת ריבית נשקלה בכובד-ראש על מנת להפחית את השקל החזק אך צעד זה הוכח בעבר כלא יעיל וכממריץ את לקיחת המשכנתאות. עושה רושם שבנק ישראל זרק מגבת לבנה לזירת המלחמה העולמית על החלשת המטבעות המקומיות של כל מדינה . חבל, השקל החזק ממשיך לפגוע בכלכלה הישראלית פגיעה שלטעמי היא הרת-אסון".

יוסי פרנק, מכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים, סבור כי "ידיו של בנק ישראל כבולות בנושא הריבית, וברור לו כמו לכל השחקנים בשוק שאין בהפחתת ריבית כמו גם ברכישות המט"ח שהוא מבצע אפילו ברגעים אלו כדי לשנות את מגמת התחזקות השקל. מגמה זו מובלת על ידי שחקנים גדולים ,זרים ומקומיים וצודק הבכיר שטען היום כי בנק ישראל לבדו ללא תמיכת האוצר אינו יכול לנהל את המערכה. הגיע הזמן שבאוצר יבינו את הרמז העבה, ישלימו עם העובדה שהשקל אינו מתחזק כתוצאה מהפנדמנטלס ואם לא יתעוררו ישלם המשק מחיר כבד מאד".

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות חוזר על הערכותיו הקודמות ומציין כי "בנק ישראל מבזבז תחמושת במלחמה לריסון התחזקות השקל, כאשר הוא נמנע מלהפחית את שער ריבית השקל. הפחתת שער ריבית השקל הייתה יכולה לפגוע בפעילות הספקולטיבית, להוזיל עלויות מימון ליצואנים ולעודד פעילות כלכלית במשק".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מעריכים כי במידה והכלכלה הגלובלית תחלש והפד יעכב את המשך ה-tapering, יש סיכוי סביר להורדת ריבית בחודשים הקרובים, גם על רקע ההתמתנות משמעותית באינפלציה בחודשיים הקרובים.

גם אורי גרינפלד מפסגות שותף לדעה כי בנק ישראל עשוי להוריד את הריבית בחודשים הקרובים אך מציין באותה נשימה כי בינתיים "הצפי לשיפור בכלכלה העולמית ולתהליך צמצום של רכישות האג"ח בארה"ב מאפשרות לבנק ישראל למשוך זמן ולקוות לשינוי מגמה בשוק המט"ח".

אילן ארצי, מנהל השקעות ראשי בבית ההשקעות הלמן אלדובי, מציין בתגובה להחלטת הריבית שייתכן ובנק ישראל ממתין להחלטה של הפד בנוגע לצמצום רכישות האג"ח. "השאלה שממשיכה לרחף באוויר היא עד כמה הורדת ריבית נוספת תשפיע על תנועות ההון לישראל, שכן אם השפעה זו שולית הרי שאין טעם בהורדת ריבית נוספת, ופער הריביות כבר היום נמוך יחסית לעבר", דברי ארצי.

רו"ח אהוד רצאבי, נשיא להב - לשכת ארגוני העצמאים והעסקים הקטנים, טוען כי "החלטת בנק ישראל להותיר את הריבית על כנה מצביעה על יציבותו של המשק, וממחישה שוב כי זו העת הנכונה למדיניות אקטיבית ולכן על הממשלה לנקוט בצעדים לעידוד המגזר העסקי".

"בנק ישראל חושש כנראה כי הורדת ריבית נוספת עתה לא תאפשר מרווח תמרון מספיק למקרה שיהיה צורך והמשק המקומי יכנס לצרה אמתית", לטענת שמואל בן אריה, מנהל מחקר שוק מקומי בפיוניר תכנון פיננסי. "עם זאת נראה כרגע שבנק ישראל ממתין לצרה ולא עושה דבר על מנת למנוע אותה".