בדיקת "גלובס": כמה עולה לטוס לניו-יורק במחלקת עסקים?

‎הטיסה לניו-יורק במחלקת עסקים עדיין עולה פי 3 ויותר מכרטיס במחלקת תיירים, אבל מתברר שגם כאן מתרחשת ירידת מחירים ■ "גלובס" בודק מה קרה למחירים בשנתיים האחרונות, ובכמה תוזיל טיסה לא ישירה את ההוצאה

בשעה שעיקר השיח בענף התעופה נע סביב טיסות לואו קוסט ומחירים מוזלים (בעיקר לאירופה), מתרחשים כמה תהליכים מעניינים במחלקת העסקים: ראשית, צמצום של מושבים במחלקות היוקרה בטיסות לאירופה בשל ירידה בביקוש למחלקות אלה בטיסות קצרות; ומנגד, הגברת התחרות על הנוסע העסקי ביעדים טראנס-אטלנטיים (ארה"ב והמזרח), כשיותר חברות תעופה מציעות לנוסע הישראלי טיסות דרך יעדי המשך גם במחלקת העסקים - תחרות שמובילה למלחמת מחירים.

גם כאן מוזכרת טורקיש איירליינס כמי שנוגסת בפעילות של חברות התעופה הסדירות בכל הנוגע לטיסות המשך ליעדים שונים בעולם, גם במחלקת עסקים.

מחיר הטיסה במחלקת עסקים עומד על פי שלושה ויותר ממחיר הטיסה במחלקת התיירים, כך שטיסה לניו-יורק במקרה הזול תעלה 2,000 דולר כולל עצירה בדרך, ומ-3,600 דולר בטיסה ישירה.

מה מקבלים בפרמיה של מאות ואלפי דולרים במחלקת העסקים?

מתחילים בתור נפרד בשדה התעופה, לאחר מכן קיימת אפשרות להמתין עד להמראה בטרקלין עסקים בו מוגש מזון ושתייה. הנוסעים העסקיים עולים ראשונים למטוס ויורדים ממנו לפני כולם, ובמהלך הטיסה הם זוכים למושב מרווח עם זווית הטיה מרבית (בחלק מהחברות עד לשכיבה מלאה כמיטה).

המגשים הפשוטים של המזון במחלקת תיירים מוחלפים בארוחות גורמה המוגשות בכלי אוכל רגילים, לצד שמפניה. המטבח נשאר פתוח לכל צורך במהלך כל הטיסה, מאלכוהול ועד פינוקים אחרים.

דיילי השירות במחלקות הפרימיום הם "מומחי פינוק", והיחס המספרי הוא כמובן קטן ביחס למחלקת התיירים. כל נוסע מקבל ערכת טיפוח, שירותי בידור ואינטרנט ואת האפשרות להגדיל את מספר המזוודות.

בשנים האחרונות, אגב, חברות רבות מצמצמות את היצע השירותים המיוחדים במחלקות הפרימיום במטרה לצמצם עלויות: מהורדת זית שחור אחד בכל סעודה, כפי שעשתה אמריקן איירליינס וחסכה 40,000 דולר בשנה, ועד מסך משותף לכמה מושבים במחלקה.

מה קרה למחירים?

התחרות מתמקדת בטיסות ההמשך דרך יעדים באירופה, אלא שמעניין לבחון מה קרה למחירים של הטיסות הישירות לניו-יורק.

בהשוואה למחירים שפורסמו בכתבה במדור זה לפני שנתיים, עולה כי מחירי הטיסות הישירות של אל-על ירדו, גם הודות לשער הדולר הנמוך כיום (3.5 לעומת 3.9), וטיסה ישירה תעלה היום 14,000 שקל, לעומת 16,300 שקל לפני שנתיים.

במחלקת העסקים של דלתא הטיסה התייקרה במחיר הדולרי ב-350 דולר, אולם בהמרה לשקלים לפי השער כיום, המחיר ירד מעט - מ-15,500 שקל ל-15,000.

ביונייטד המחיר למושב במחלקת עסקים בטיסה ישירה לניו-יורק זינק בכמעט 500 דולר, שבהמרה לשקלים מייקירם את הטיסה ב-2014 לעומת ב-2012 ב-300 שקל (נכון להיום).

הביקוש חזר לעלות

האם התחרות במחלקות התיירות הביאה ירידת מחירים במחלקות העסקיות?

"המחירים ירדו מעט, אבל לא בהשפעת מחלקות התיירות, אלא בגלל משחק של ביקוש והיצע גם במחלקות הגבוהות", אומר סמנכ"ל המסחר וקשרים תעופתיים באל-על, דוד מימון.

לדבריו, מחיר המושב העסקי מושפע מכמה אלמנטים, בהם יום הטיסה ומשך השהות. "בימים ראשון, חמישי ומוצ"ש, הביקוש לטיסות עסקיות הוא גבוה והמחירים בהתאם", הוא מסביר.

בדומה למחלקת תיירים, גם במחלקת העסקים יש מספר מחלקות וירטואליות הקובעות מחירים שונים, כך שהמקדימים להזמין ישלמו פחות.

בעבר החלק היקר של נסיעות עסקיות היה רכיב הטיסה, ואילו היום עלות שירותי הקרקע (מלון, רכב) מאזנים את ההוצאה. הסיבה לכך היא שלאורך השנים מחירי הטיסות בכל המחלקות ירדו: ולא רק התחרות משפיעה אלא גם ירידה גלובלית בהיקף הטיסות העסקיות, כשחברות מוצאות פתרונות טכנולוגיים כתחליף לנסיעות לחו"ל למשל באמצעות שיחות ועידה מצולמות.

לדברי מנהלת בריטיש איירווייס ואיבריה בישראל, יעל קטן, מהפך המחירים במחלקות התיירים לא משפיע על מחלקות העסקים. "מדובר בשני מוצרים שונים לגמרי. ולראיה - אנו חווים עלייה גדולה בביקוש למחלקות הפרימיום במחלקת העסקים ובמחלקת הביניים, ומכאן גם הצורך בהחזרת הבואינג 777 לקו מתל-אביב והכפלת מספר המושבים העסקיים בכל טיסה".

לדבריה, מרבית הנוסעים במחלקות העסקים מתל-אביב בבריטיש איירווייס ממשיכים לארה"ב עם 24 יעדי המשך שמציעה החברה: "במהלך המשבר הכלכלי בארה"ב ב-2009 הייתה ירידה בביקוש למחלקת העסקים שהשפיעה על המחיר, בעקבות שינוי במדיניות של חברות רבות באותה תקופה. מאז המצב השתפר, ואנחנו חווים עלייה בביקוש. שכיח למצוא חברות שמעדיפות שהעובד הנוסע מטעמן יטוס במחלקת עסקים, וכך יוכל לתפקד כראוי מיד לאחר הטיסה".

לא נרתעים מעצירת ביניים

"יש יותר היצע של מושבים עסקיים לנוסעים מתל-אביב בגלל תקנת "החופש השישי" (The Sixth Freedom)", אומר מימון. "מדובר בתקנה שמאפשרת לחברות תעופה זרות להוביל נוסעים ממדינה אחת, שאינה מדינת האם שלהן, למדינה שלישית.

"המתחרים שלנו היום, בקו לניו-יורק שהוא החזק ביותר שלנו, הן חברות תעופה אירופאיות וטורקיש איירליינס. 90% מהנוסעים לאיסטנבול ממשיכים לטיסות טראנס אטלנטיות, גם לניו-יורק. אני מעריך ש-25% מהנוסעים מאיסטנבול לניו-יורק הם ישראלים. לתייר הישראלי גם במחלקת עסקים יש היום יותר היצע, ומכאן שהמחיר מושפע".

החופש השישי מאפשר לשלב טיסה עם שתי חברות תעופה המציעות גם לנוסע הישראלי טיסה לניו-יורק במחלקת עסקים עם שתי חברות: לדוגמה איבריה עד מדריד ואמריקן איירליינס עד ארה"ב, או למשל אל-על עד מדריד ואיבריה ממדריד לניו-יורק (שעתיים המתנה בין הטיסות) - הכול במחלקת עסקים (2,300 דולר למשל לטיסה בחודש פברואר).

האם בהשוואת הטיסות, הנוסעים לא נרתעים מעצירת הביניים? מסתבר שפחות ופחות. לטיסה ישירה יש פרמיה שרבים עדיין מוכנים לשלם, אך היות ונוסעים רבים לארה"ב לא עוצרים בניו-יורק אלא ממשיכים בטיסות המשך ליעדים שונים, בעיקר סן פרנסיסקו, רבים מעדיפים קונקשן דרך אירופה ולטוס למשל מלונדון או ברלין ישירות לסן פרנסיסקו, וכך לא להיגרר בנמלי התעופה בארה"ב.

היות שסן פרסיסקו היא אכן יעד מבוקש בקרב הנוסעים העסקיים מישראל, בימים אלה יצאה קריאה לאל-על להפעיל טיסה ישירה ליעד הזה.

בכל הנוגע לטיסות קצרות, קרי ליעדים באירופה, ברוב החברות, היצע המושבים במחלקות העסקיות מצטמצם. בחלקן, דוגמת לופטהנזה (שמפעילה כיום מטוסים קטנים יותר) או אליטליה, המחלקה העסקית מסתכמת במושב רגיל הממוקם בשורה של 3 מושבים שהאמצעי בהם נותר ריק, בווילון הפרדה ממחלקת התיירים, בערכת טיפוח, במזון מעט משודרג ובכניסה לטרקלינים, כך שהפרמיה לכרטיס במחלקות העסקים בטיסה לאירופה, בהרבה מקרים, לא עומדת ביחס ישיר לתמורה - כשהיא בקלות מכפילה את המחיר.

יש יעדים אליהם המחלקות העסקיות נמחקו ממפת המושבים במטוס: עם השקת המותג UP של אל-על בוטלו מושבים עסקיים לקייב ולברלין.

"הלכנו לכיוון הלואו קוסט מתוך כוונה להיאבק בתחרות. אני מניח שחלק קטן מהנוסעים העסקיים שלנו מאוכזבים, אבל הכול נעשה מתוך חשיבה לנעשה אצל המתחרים", מנמק מימון.

מניו-יורק עד הונג-קונג

35% מסך הנסיעות של ישראלים לחו"ל נעשות במסגרת עסקים. לדברי איריס כהן-תורג'מן, מנהלת השיווק של סיגנל טורס, ההוצאה הממוצעת עבור כרטיס טיסה בנסיעה עסקית לחו"ל (במחלקת עסקים ותיירים) עמדה ב-2013 על 1,600 דולר - ירידה של 1.5% לעומת 2012.

לדבריה, למרות העלייה בהיקף נסיעות העסקים בכל המחלקות, קיימת מודעות לחיסכון בעלויות, במסגרתה חברות בוחנות מחדש את מדיניות הנסיעות שלהן, כולל בדיקת פרמטרים המשפיעים על מחירי הטיסה כמו הזמנה מראש.

האם אנשי העסקים זולגים לכיוון הלואו קוסט? "הנוסעים העסקיים ימשיכו להעדיף את הטיסות הסדירות, הן בשל גמישות חוקי הכרטיס בנוגע לשינויים ולביטולים והן בשל הנוחות, המהווה פקטור מכריע בקבלת ההחלטה לגבי בחירת הטיסה ליעד, בעיקר בטיסות ארוכות-טווח".

לאן טסו אנשי עסקים ב-2013? מסקר שערכה סינגל טורס בקרב 700 חברות עולה כי שלושת היעדים המובילים הם ניו-יורק, סן פרנסיסקו ולונדון. בין יעדי המזרח הרחוק מככבים בנגקוק והונג-קונג (שאליה השיקה השבוע אל-על טיסה שבועית שישית).

5 דברים שכדאי לדעת על טיסה במחלקת עסקים

1. מבצעים: גם במחלקות הפרימיום יש מבצעים: בימים אלה בריטיש מציעה טיסה ללוס אנג'לס במחלקת עסקים ב-2,700 דולר במקום ב-3,900 דולר. סוויס במבצע לזוג כרטיסים במחלקת העסקים: לציריך, מחיר הכרטיס הראשון עומד על כ-1,600 דולר והשני מ-334 דולר ולטוקיו, הכרטיס הראשון מ-3,673 והשני מ-970 דולר (בשני המקרים מדובר בטיסות היוצאות עד סוף מארס).

2. ביקוש לפי ימים: מחירי המושבים מושפעים מהביקוש גם בימי הטיסה: טיסות ביום שלישי למשל תהיינה זולות יותר. הזזה של יום הטיסה קדימה או אחורה יכולה לחסוך 1,000 דולר ממחיר הכרטיס.

3. גמישות מוגבלת: לא כל הכרטיסים במחלקת עסקים הם גמישים מבחינת שינויים או ביטולים: פרמיית גמישות עלולה לעלות מאות דולרים.

4. הזמינו מראש וחיסכו ברוב המקרים, ככל שמזמינים את הטיסה זמן רב מראש - משלמים פחות.

5. אין אחידות בין החברות: כל חברה מציעה תנאים אחרים במחלקות היוקרה - זווית הטיית המושב, מרווח בין השורות, רוחב המושב וכדומה - כדאי לבדוק את החבילה הכוללת במסגרת השוואת התנאים הטובים ביותר.

היעדים המובילים
 היעדים המובילים

כמה עולה
 כמה עולה

מה קרה למחירי הכרטיסים
 מה קרה למחירי הכרטיסים