הדולר היציג נותר יציב; "בנק ישראל מנסה ליצור הרתעה"

האירו היציג נקבע על 4.759 שקלים ■ הבנק המרכזי הטורקי הקפיץ את הריבית בכ-5%, הלירה מזנקת ■ האירוע המרכזי היום: החלטת הפד בנוגע לצמצום התמריצים המוניטאריים

המסחר במט"ח מתנהל היום (ד') במגמה מעורבת של השקל מול המטבעות המרכזיים. הדולר היציג נותר יציב ברמה של 3.49 שקלים. האירו היציג נקבע על 4.759 שקלים. בעולם האירו/דולר נסחר בירידה סביב 1.361 דולרים לאירו.

המסחר בבורסות אסיה נסגר בעליות שערים בעקבות התאוששות במטבעות של מספר מדינות בשווקים המתעוררים, ביניהן טורקיה שהחליטה להקפיץ את שיעור הריבית לרמה של 12% במטרה לחזק את שער הלירה הטורקית, שצנח בכ-30% בשנה החולפת. החוזים העתידיים בוול סטריט מאותתים על פתיחה חיובית.

אורן אלדד, מנכ"ל A TRADE מציין בהקשר זה כי: "הבנק המרכזי בטורקיה פועל לפי הספר - והקפיץ את הריבית בכ- 5%. כפי שטענו בעבר, השפעת כלי הריבית הינה מינורית וקצרת טווח - כמו שראינו בארץ. לאחר פיחות של למעלה מ- 30% בשנה, לא נותר לבנק המרכזי אלא להקפיץ את הריבית הגבוהה בלאו הכי, המהלך גרם לתנודה קלה בערך המטבע המקומי ולדעתנו אנו נחזה בחזרתו לירידות תוך זמן קצר. הסיבות בגינן ערך הלירה הטורקית ירד הינן מוצדקות ותקפות וכל עוד לא יטופלו על ידי הממשלה, לא יעזרו ניסיונות הצלה מסוג זה".

המשקיעים נושאים עיניהם לעבר הפד, שצפוי להחליט הערב האם להמשיך ולצמצם את התמריצים המוניטאריים בעוד 10 מיליארד דולר בחודש לרמה של כ-65 מיליארד דולר. לפני כחודש הפד צמצם את רכישות האג"ח החודשיות ב-10 מיליארד דולר לרמה של 75 מיליארד דולר. ישנם אנליסטים הסבורים כי הפד יחליט לדחות את ההחלטה לצמצםאת הרכישות לאור התנודיות בשווקים בימים האחרונים.

לפי הערכות אתמול בנק ישראל רכש עשרות מיליוני דולרים במטרה להחליש את השקל, שאומנם התחזק קלות אך עדיין נותר מתחת ל-3.5 שקלים.

במחלקת המחקר של FXCM ציינו הבוקר: "בנק ישראל מנסה לייצר הרתעה פסיכולוגית למול השוק והספקולנטים, אבל רק התמדה לאורך זמן בתכנית הרכישות ורטוריקה נוקשה יותר עשויות להשיג את המטרה. ואולם, יהיה זה מוגזם לצפות שבנק ישראל לבדו יוכל לשנות את המגמה של הדולר-שקל. בסופו של דבר, על פי ההערכות ואיתותי הבנק הריבית אמורה לעלות במחצית השנייה של השנה, ובכך יתרחב פער התשואה בין הדולר לבין השקל, שהרי כאמור הבנק הפדרלי אמור להותיר את הריבית ללא שינוי גם השנה. זהו גורם אשר יתרום לתיסוף השקל בטווח הארוך יותר".