במקרה של חרם בינלאומי

התסריט האפוקליפטי שבו גם שוק האג"ח כבר לא יהיה "סולידי"

דן חלוץ למד במלחמת לבנון האחרונה, בדרך הקשה, ששוק ההון בת"א לא ממש מתרגש מפוליטיקה מקומית ואפילו לא מאירועים צבאיים, אבל כלל לא בטוח שכדאי לנו ללמוד מהניסיון שלו.

בבואם לבנות תיק השקעות, רוב המשקיעים בארץ נותנים משקל קטן עד אפסי לתרחיש בו שוק ההון יגיב בחדות לארוע פוליטי, מדיני או צבאי. למרות זאת, עושה רושם שיהיה זה חסר אחריות לפעול כאילו כך יהיה גם בעתיד.

גם אם משקיע בוחר להיות קשוב ולהתייחס בכובד ראש לכותרות המתרבות על סנקציות כלכליות של חברות רב לאומיות, זו משימה לא פשוטה. מספר התרחישים האפשריים בשנה הקרובה, שלא לדבר על הטווח הרחוק יותר, גדול מאוד.

החל מהתסריט ששיחות קרי יצליחו ויחתם הסכם היסטורי של הפסקת הסכסוך ועד כשלון נחרץ של השיחות ואינתיפדה שלישית. החל מזרם השקעות משמעותיות של האמריקאים והאירופאים שיופנה לשדרוג כלכלת המדינה הפלשתינית החדשה ולישראל כפרס על התנהגות טובה, פתיחת הדלתות לסחר עם מדינות ערב המתונות ועד לחרם כלכלי רחב היקף מניו זילנד ועד הוואי (שלא דרך האוקיאנוס השקט) בדומה לזה שעבד במקרה של אירן ודרום אפריקה. (אל דאגה מיקרונזיה תמשיך לתמוך בישראל בכל מצב).

מה שעוד יותר מקשה על בניית אסטרטגיית השקעה זה שרובנו נתקשה להעריך הסתברויות אובייקטיביות להתממשות התסריטים השונים, כאלו שאינן מבטאות את התרחיש לו אנו מיחלים או שממנו אנו הכי פוחדים.

ייתכן שהדרך השקולה היא לנסות לנתח את השפעתם של אירועי הקיצון על השקעות ספציפיות ולשקול את שילובם בתיק ההשקעות בדרך הנותנת ביטוי למגוון תרחישים. לדוגמא, אפשר לחפש השקעות שיגיבו בחיוב לתסריט של צמיחה כלכלית אבל ירדו פחות בתסריט של חרם, או תמהיל של מניות שיגיבו בחיוב לתסריט של שלום עם הסטה של מרבית ההשקעות האחרות לחו"ל או למניות שההשפעה עליהן תהיה בהסתברות גבוהה יותר שולית אם השיחות יכשלו כך לדוגמא:

השוק הסולידי, שוק אגרות החוב. בעוד שבתסריט של צמיחה כלכלית קשה לראות את מחירי האג"ח מזנקים הרי שבתסריט האפוקלפיטי של חרם וחוסר אמון בממשלת ישראל כנראה שאי אפשר יהיה לקרוא לשוק האג"ח - סולידי. הריצה לחוף מבטחים לא תהיה לאג"ח של ממשלת ישראל אלא לחו"ל. במקרה כזה החשיפה הנמוכה למט"ח של משקיעים רבים עשויה אף להעצים את הבעיה.

הבנקים וחברות הביטוח עשויים להיות דוגמא הפוכה. במקרה של הסכם יש מקום להניח שהמניות יטוסו ואילו במרבית תרחישי הביניים יש סיכוי סביר שהתמסורת תהיה איטית. יחד עם זאת בתסריט האפוקליפטי שהעולם מכריז על חרם, מניות הבנקים וחברות הביטוח לא יהוו חוף מבטחים. מעבר להשפעה הכלכלית הברורה בתסריט זה חברות הביטוח חשופות עקב תלותן במבטחי משנה גלובליים, ומניות הבנקים חשופות למשקיעים זרים והלכי רוחם.

כשמדובר בתיק ההשקעות ובנכסי הפנסיה לא ממש משנה מה נקודת המבט הפוליטית שלנו, למי הצבענו ואיזה תרחיש הינו רוצים שיתממש. אם אנחנו רוצים למקסם את החיסכון שלנו ואת הערך של כספנו חשוב להכיר בכך שההסתברות שמה שהיה הוא שיהיה נמוכה וכדאי להיערך לכך מראש. עושה רושם שמחיר הטעות של לא להערך ולגלות שהשוק הגיב בחדות לאירועים גבוה לאין שעור ממחיר הטעות של להערך ולבסוף לגלות שהשוק נשאר אדיש.

הכותבת הינה יו"ר IBI ניהול תיקים