גילה: "אני לא מוסמך להביא פתרון של פיצול 'לוויתן'"

הממונה על ההגבלים העסקיים בוועדת הכלכלה: "גם אני הייתי מעדיף שדלק ונובל ייצאו מ'לוויתן'.... לכן בחרנו פתרון של הכנסת מתחרה בטווח הקצר עם 70 BCM"

"הוצאת קבוצת דלק ונובל ממאגר 'לוויתן' היא הפתרון הטוב ביותר בטווח הקצר". כך אמר הבוקר (ה') הממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה. גילה הוסיף כי "אחרי שנכנסתי לתפקיד יזמנו מהלך שמבוסס על העובדה שכאשר הם (דלק ונובל, ע' ב') נכנסו ל'לווייתן' הם לא ביקשו אישור מראש מהרשות להגבלים עסקיים. אם לא היינו יוזמים את המהלך הזה כנראה שלא הייתה מתפתחת תחרות אי-פעם בשוק הגז.

"גם אני הייתי מעדיף שדלק ונובל ייצאו מ'לוויתן' ואז הייתה מתפתחת תחרות אבל אין לי סמכות להוציא אותם פיזית מתוך 'לוויתן' אלא להכריז שהייתה הפרה ואז רק בית המשפט יכול להוציא צו שיכריח אותם פיזית לצאת מ'לוויתן' ואז צפויה התדיינות משפטית מאד ארוכה.. לכן בחרנו פתרון של הכנסת מתחרה בטווח הקצר עם 70 BCM. אנחנו רוצים לייצר שחקן שיתחרה בתנאים כמה שיותר טובים בדלק ונובל ובשותפים האחרים. הכמות הזו היא פי שלושה ממה שהיה במאגר של ים תטיס שסיפק את כל צריכת הגז של המשק במשך שנים".

גילה הוסיף כי "אני לא מוסמך להביא פתרון של פיצול - פתרון כזה אפשר להשיג רק בחקיקה. אני רק רוצה להדגיש שחקיקה מהסוג הזה יכולה לפעול במקום הליך שאנחנו מנהלים עכשיו ואפשר לחשוב על חקיקה שמשלימה את ההליך. יש לפנינו שלוש חלופות. מבחינה תחרותית אין ספק שהחלופה הכי טובה היא ליצור תחרות בין 'תמר' ל'לוויתן' - אבל כאמור היא לא בסמכות שלנו אפשר ליצור אותה רק בחקיקה. האפשרות השניה היא להכניס שחקן נוסף שיתחרה עם 70 BCM ואפשרות למצוא 27 BCM נוספים - שחקן כזה יוכל לספק 50% מהשוק למשך 16 שנה וזו האפשרות שאנחנו מעדיפים. החלופה השלישית היא להלחם בבתי המשפט על הוצאה של דלק ונובל מ'לוויתן' ואז השחקן החדש יתחרה עם השותפות ב'תמר'. אנחנו מעדיפים את החלופה השניה כי בחישוב שלנו עד שנצליח להוציא את דלק ונובל מ'לוויתן' - 'תמר' כבר תמכור את רוב הגז שלה ללקוחות ויישארו בה רק 53 BCM, כך שבטוח הארוך תהיה תחרות בין מאגר גדול של מי שייכנס במקום דלק ונובל ל'לוויתן' לבין קבוצת מאגרים קטנים".

הדיון נערך לבקשת יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ אבישי ברוורמן, שביקש לשמוע מגילה את פרטי ההסכם המתגבש בין הרשות להגבלים עסקיים לבין קבוצת דלק ונובל אנרג'י.

יו"ר הוועדה, אבישי ברוורמן, אמר כי "אין ספק שהכי נכון היה להפריד בין 'תמר' ל'לוויתן' כי אלה השחקנים המרכזיים בשוק הגז הטבעי אבל אנחנו בעולם מאד מורכב ואם ניכנס לליטיגציות מורכבות יכול להיות שלא יהיה לנו יצוא. בעולם בלי התדיינות משפטית בלי שום צרות צריך לפצל בין 'תמר' ל'לוויתן' ולפצל בתוך 'לוויתן' עצמו אבל אם הדבר המרכזי בתיזה של הרשות הוא התדיינות משפטית ארוכה יכולה לסחוב אותנו שנים. השאלה אם ככה היא איך בכל זאת נבטיח תחרות אם זה הכיוון. האם יש דרך לקיים בבית הדין להגבלים העסקיים הליך מהיר. האם קיימת אופציה נוספת שתקבע שלממונה תהיה אופציה להביא לפיצול 'לוויתן' אם בתוך נניח 36 חודשים לא תיווצר תחרות. מה שחשוב לנו שיהיה גז ושהגז יזרום".

ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה בדיון את ההסדר שהציעה רשות ההגבלים העסקיים וטענה כי מדובר בהסדר שביקש יצחק תשובה. בפנותה לגילה אמרה יחימוביץ': "כל מה שאתה צריך לעשות גילה זה להכריז על הסדר כובל ב'לוויתן'. התפקיד שלך הוא להלחם בשביל הציבור ויש מעט מאד אנשים שההיסטוריה שמה אותם בנקודה כל-כך דרמטית ואני לא מגזימה. אם הפיקוח על השמנת 38% חסך לציבור 20 מיליון שקל אז פיקוח על מחיר הגז יכול לחסוך לציבור 200 מיליארד שקל. הציפיות ממך מאד גבוהות ועד עכשיו אתה לא עומד בציפיות האלה ,עד עכשיו אתה לא קשוב לרחשי ליבו של הציבור. הכל קורה בחדרי חדרים, סמוי מן העין".