דלק ונובל ימכרו גם את רישיונות "כריש" ו"תנין"

מדובר בהרחבה של הסדר הפשרה בנוגע להסדר הכובל בלוויתן ■ הממונה על ההגבלים, בכנסת: "הוצאת דלק ונובל מלוויתן עלולה לייצר בטווח הארוך מונופול חדש במקום המונופול הקיים"

יורחב הסדר הפשרה בנוגע להסדר הכובל בלוויתן: ל"גלובס" נודע כי קבוצת דלק ונובל אנרג'י ימכרו את רישיונות החיפושים אלון A ואלון C שבהם נמצאים המאגרים תנין וכריש, ולא רק את המאגרים עצמם, כך סוכם בדיונים האחרונים בין הממונה על ההגבלים העסקיים לנובל ולדלק.

הדרישה המקורית של הממונה הייתה מכירת מאגרי הגז בלבד, באופן שיאפשר לדלק ולנובל לחפש בעתיד מאגרים נוספים בשטח הרישיונות, ובכלל זה מאגרי נפט. אולם הממונה על הנפט במשרד התשתיות, אלכסנדר (סשה) ורשבסקי, התנגד לסיכום, בנימוק שלא ניתן להפריד את מאגרי הגז מתוך אזורי הרישיונות שבשטחיהם הם נמצאים. לפיכך מסתמן כי דלק ונובל ימכרו את זכויותיהם בשני הרישיונות בשלמות, ובעתיד, אם יתגלו בשטחיהם מאגרים נוספים - יהיו זכאים לתמלוגים מהכנסות מכירות הנפט והגז באותם מאגרים.

יחימוביץ': "תנין וכריש הם סרדין"

יו"ר אבנר גדעון תדמור אמר היום בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת כי נובל ודלק השקיעו עד כה 700 מיליון שקל בגילויים של מאגרי "תנין" ו"כריש" המכילים ביחד כ-58 מיליארד מ"ק (BCM). בדיון, שעסק בהסדר המתגבש בעניין ההסדר הכובל בלוויתן, אמר הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דיוויד גילה כי "הוצאת קבוצת דלק ונובל ממאגר לוויתן היא הפתרון הטוב ביותר בטווח הקצר, אך בטווח הארוך היא עלולה לייצר מונופול חדש במקום המונופול הקיים". ח"כ שלי יחימוביץ' תקפה בדיון את גילה ואמרה לו כי הוא "אינו עומד בציפיות הציבור ממנו" וכי ההסדר שהוא מציע הוא "מה שיצחק תשובה הציע".

ההסכם, שפרטיו נחשפו ב"גלובס", אמור לסיים הליך שבו החל גילה לפני שנתיים כשהכריז על הסדר כובל לכאורה בעסקה מ-2007, שבה רכשו קבוצת דלק ונובל אנרג'י 85% מהזכויות בהיתר החיפושים שבו התגלה ב-2010 מאגר הגז לוויתן. במסגרת הסדר הפשרה ימכרו דלק ונובל את המאגרים תנין וכריש שבשליטתם בתוך שנתיים וכמות גז נוספת מלוויתן - בהיקף כולל של 70 מיליארד מ"ק (BCM).

גילה אמר בדיון כי העדיף חלופה זו על פני מלחמה בבתי המשפט על הוצאת דלק ונובל מלוויתן - שהייתה עלולה לעכב את פיתוח לוויתן בשנים. לדבריו ההסדר יאפשר לשחקן נוסף להיכנס לשוק עם כמות גז שתוכל לספק 50% מהצריכה של המשק למשך 16 שנה. בהתייחס לדברי ח"כ שלי יחימוביץ', שטענה כי המאגרים תנין וכריש הם בסך הכול "סרדין", אמר גילה כי בתמר נותרה למכירה כמות גז של 56 BCM בלבד. "אם תנין וכריש הם סרדין אז תמר הוא פלנקטון", אמר גילה והוסיף כי בטווח הארוך יש רק מאגר גדול אחד ומולו מאגרים קטנים - כך שמי שישלוט בלוויתן יהפוך למונופול.

ח"כ שלי יחימוביץ' טענה כי ההסדר שהציג גילה הוא "מה שיצחק תשובה רצה". בפנותה לגילה אמרה יחימוביץ': "כל מה שאתה צריך לעשות זה להכריז על הסדר כובל בלוויתן. התפקיד שלך הוא להילחם בשביל הציבור ויש מעט מאוד אנשים שההיסטוריה שמה אותם בנקודה כל כך דרמטית ואני לא מגזימה. אם הפיקוח על השמנת 38% חסך לציבור 20 מיליון שקל אז פיקוח על מחיר הגז יכול לחסוך לציבור 200 מיליארד שקל. מונופול הגז יכתיב את מחירי כל המוצרים במשק".

לעומת זאת הביעו נציגי התעשיינים ויצרני החשמל הפרטיים תמיכה בהצעת ההסדר של הרשות להגבלים עסקיים. פסח ברנט, מנכ"ל מפעל שניב תעשיות נייר מאופקים, שנאבק 6 שנים להתחבר לגז הטבעי, כינה את דברי יחימוביץ' "פופוליזם" וציין כי סירבה לעזור למפעל שלו לאורך כל תקופת המאבק. "מה שחשוב למפעלי התעשייה זה שלא יהיו עוד עיכובים בהגעת הגז. הניסיון לפגוע בפיתוח לוויתן פוגע קודם כול בצרכן ובעובדים, לא בתשובה", אמר ברנט.

עו"ד גלעד ברנע, משפטן שעבד ברשות להגבלים העסקיים, האשים את מנהלי דלק ונובל בביצוע עבירות פליליות של הסדר כובל ואת גילה בכך שלא ניצל את הסמכויות המוקנות לו בחוק לפתוח בהליכים פליליים נגד מנהלי דלק ונובל, תחת הקביעה של ההסדר הכובל. "יש עליך חובה לפעול", אמר ברנע לגילה, "ואם אתה לא מוכן לפעול היועץ המשפטי לממשלה צריך להנחות אותך לפעול".

יו"ר אבנר, גדעון תדמור, אמר: "נכנסנו ללווייתן בידיעת כל גורמים הממשלתיים ובאישורם. אם לא היינו נכנסים ללוויתן כל הדיון הזה לא היה מתקיים כי פשוט לא היה גז. חטאנו האחד היה שמצאנו גז. מבחינתנו, ההסדר שמציע הממונה הוא הוא קשה ובעייתי, אבל אנחנו מוכנים לו רק למען הסרת העננה מעל פיתוח לוויתן".

רשיונות
 רשיונות