כוח קנייה: כשהפרמיירליג שוב השתלטה על שוק ההעברות

חלון ההעברות של ינואר 2014 ננעל עם נקודת ציון חדשה לפרמיירליג: הוצאות שיא בעונה בודדת על רכישת שחקנים חדשים - והתודות לטלוויזיה

286 מיליון אירו. זה הסכום המוערך שהוציאו בחמש הליגות הבכירות באירופה (אנגליה, ספרד, גרמניה, איטליה וצרפת) במהלך חלון ההעברות החורפי של 2014, שנסגר בלילה שבין שישי לשבת, עבור רכישת שחקנים חדשים. כך עולה מנתונים של אתר transfermarkt. מדובר בירידה של 22% לעומת ינואר 2013, ורחוק משוק השיא שנרשם ב-2011, אז הסתכם חשבון הקניות בליגות הגדולות בכ-501 מיליון אירו.

מי שבכל זאת התבלטה מעל כולם, כרגיל יש לציין - היא הפרמיירליג. גם הפעם הוציאו בליגה העליונה באנגליה יותר כסף מבכל מקום אחר, עם סך רכישות בשווי כולל של 152.4 מיליון אירו.

העסקה של חואן מאטה, שנמכר מצ'לסי למנצ'סטר יונייטד תמורת 44.7 מיליון אירו, הפכה ליקרה ביותר שנרשמה באירופה במהלך החלון של ינואר 2014. בעוד "השדים האדומים", המדשדשים על המגרש, הסתפקו אך ורק ברכישתו של הספרדי - בקבוצה של רומן אברמוביץ' השתמשו בכסף שהתקבל תמורתו (וגם תמורת קווין דה ברוין, הבלגי הצעיר שנמכר לוולפסבורג הגרמנית תמורת 17 מיליון אירו) - על מנת להתחזק בשלושה שחקנים משמעותיים: נמניה מאטיץ' הסרבי שהגיע מבנפיקה עבור 25 מיליון אירו; קורט זומה הצרפתי (סט. אטיין, 14.6 מיליון אירו); מוחמד סלאח המצרי (פ.צ באזל, 13.2 מיליון). עסקה בולטת נוספת באנגליה כללה את החלוץ היווני קונסטנטינס מיטרוגלו, שנקנה מאולימפיאקוס על-ידי פולהאם הלונדונית בתמורה ל-15.2 מיליון אירו.

בסך הכל, סוגרת הפרמיירליג את עונת 2013/14 עם הוצאות כוללות של 913.7 מיליון אירו על רכישות - בתחשיב הכולל גם את השחקנים שנקנו בחלון ההעברות הקייצי. לא מדובר על שיא חדש, שכן בעונת 2007/08 נרשמו באנגליה סך הוצאות של 934.7 מיליון אירו. עם זאת, ההוצאה "נטו" העונה (סך הרכישות, בקיזוז כספים שהתקבלו ממכירות שחקנים אחרים) מסתכמת ב-528.1 מיליון אירו, לעומת 458.2 מיליון ב-2007/08. ההסבר לתופעה הזאת הוא די פשוט: החל מהעונה הנוכחית, נכנסו לתוקפם הסכמי זכויות השידור החדשים והמשודרגים של הפרמיירליג, שצפויים להזרים לליגה סך של 5.5 מיליארד ליש"ט (כ-6.7 מיליארד אירו) בשלוש בשנים. מדובר בסכום הגדול בכ-60% ביחס להסכמי הזכויות הקודמים של הפרמיירליג, שהמשמעות שלו היא תמלוגים שנתיים בגובה של בין 63 ל-100 מיליון ליש"ט (77-122 מיליון אירו) לכל קבוצה, לעומת סכום מקסימלי של 61 מיליון ליש"ט (74 מיליון אירו) "בלבד" שכל מועדון יכול היה להשיג תחת ההסכם הקודם.

במילים אחרות: כוח הקנייה של האנגליות הגיע העונה לשיאים חדשים, וזה בא לידי ביטוי בנפח הפעילות המאסיבי ושובר השיאים שלהן בשוק ההעברות.

חלון העברות
 חלון העברות

***

בעוד בספרד, איטליה וגרמניה רשמו חורף רגוע במיוחד, שחקנית בולטת אחרת בחלון של חורף 2014 היתה הליגה הצרפתית, שקבוצותיה הוציאו 54.1 מיליון אירו על רכש (מקום שני בהוצאות רכש מבין הליגות הגדולות). מי שהיתה אחראית על 46% מהסכום הזה היא, כצפוי, אימפריית הנפט הקטארית שהתגבשה לה בפריז סן-ז'רמן בשנים האחרונות: האלופה בזבזה 25 מיליון אירו על רכישת יוהאן קבאיי, הקשר הצרפתי של ניוקאסל. גם א.ס מונאקו של האוליגרך דמיטרי ריבולולב לא שקטה על השמרים, כשהוציאה 1.5 מיליון אירו על שחקן הגנה ניגרי (אלדרסון, שנרכש מבראגה הפורטוגלית), ועוד 10 מיליון אירו על החלוץ מחוף השנהב לאסינה טראורה. את האחרון השאילה מונאקו כמעט מיד לאברטון האנגלית - ולכן התחליף שלה לרדמאל פלקאו, הכוכב הקולומביאני הענק שגמר את העונה בעקבות פציעה קשה - יהיה דימיטאר ברבאטוב, הבולגרי של פולהאם, אותו ישאיל המועדון מהנסיכות העשירה עד לסוף העונה.