ועדת שרים לחקיקה אישרה את חוק התמלוגים ליוצרים

הממונה המליץ לשרים לכרוך בין חקיקה זו לבין הקמת בית לתמלוגים, שיוכל לאזן בין זכויות היוצרים לבין החשש לקביעת מחיר מונופוליסטי למשתמשים

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') את הצעת חוק התמלוגים שיזמו יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, ח"כ עמרם מצנע, וחברות הכנסת מרב מיכאלי וגילה גמליאל. בפני הוועדה הופיע הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ׳ דיויד גילה שהצהיר על תמיכתו בחקיקה שתגן על הבמאים והתסריטאים של סדרות, סרטים ותוכניות טלוויזיה. הממונה המליץ לשרים לכרוך בין חקיקה זו לבין הקמת בית לתמלוגים שיוכל לאזן בין זכויות היוצרים לבין החשש לקביעת מחיר מונופוליסטי למשתמשים.

ההצעה באה לעגן בחוק את זכותם של התסריטאים והבמאים החברים כיום בתל"י להמשיך לקבל תמלוגים על השימוש ביצירותיהם. בימים אלו מתנהל דיון בבית הדין להגבלים עסקיים באשר להמשך קיומה של תל"י. גילה חווה דעתו בעניין ואמר כי יש תל"י לא יכולה להתקיים במתכונת הנוכחית שלה.

ח"כ מרב מיכאלי אמרה כי "הממשלה אישרה את המובן מאליו - זכותן של יוצרות ויוצרים על יצירותיהם והגנה עליהן מפני גופים גדולים, דורסניים ונצלניים. מודות גם לשרת התרבות שהייתה הראשונה לזהות ולהצטרף, ולהיעמד לצד היצירה העברית ומי שמאפשרים אותה, ולא לצד בעלי ההון שמבקשים לרמוס אותה".

יו"ר ועדת החינוך, התרבות והספורט, עמרם מצנע, הוסיף: "אני שמח כי הצעת החוק עברה בוועדת השרים המכירים בחשיבות שלה ושל ההגנה על היוצרים הפועלים בקרבנו ומשרתים את ישראל גם מעבר לים. לא ייתכן שזכויותיהם של יוצרי הקולנוע בישראל, התסריטאים והבימאים, לא יהיו מוגנות בחוק ויספגו פגיעה קשה באין גוף שיסדיר את זכויות התמלוגים שלהם".

ח"כ גילה גמליאל מסרה כי "החוק חשוב על מנת לקדם את היצירה המקורית בישראל. ארגון תל"י יוודא שהיוצרים יקבלו תמלוגים הוגנים עבור עבודתם".

הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה שנכח בדיון ביקש לדחות את קיום ההצבעה על הצעת החוק בטענה שיש בה פגמים. בתגובה פנתה השרה לימור לבנת לממונה על ההגבלים העסקיים ואמרה: "לא אתן לדחות את הצעת החוק, אחרת כלום יקרה".

אבי שמש, מנכ"ל תל"י אמר כי "אנחנו שמחים מאד על כך שהצעת החוק עברה היום את המשוכה הראשונה והמשמעותית של ועדת השרים לענייני חקיקה. אני רוצה מאד להודות לחברי הכנסת עמרם מצנע, מרב מיכאלי וגילה גמליאל שיזמו את הצעת החוק וליו"ר ועדת השרים לענייני חקיקה השרה ציפי לבני. אני רוצה להביע גם תודה מיוחדת לשרת התרבות לימור לבנת על התמיכה הנחרצת שלה בהצעת החוק לחברות תמלוגים והובלת אישורה בועדת השרים. השרה לימור לבנת הוכיחה פעמים רבות בעבר וגם היום בישיבת ועדת השרים, כי המחוייבות שלה לציבורי יוצרים שונים היא עמוקה ואמיתית".

כמו כן הביע אבי שמש תודה והערכה לכל השרים אשר אישרו את ההצעה ובהם אורי אורבך, גלעד ארדן וגדעון סערתל"י הוקמה על ידי ציבור התסריטאים והבמאים בישראל וחברים בה כ-1,700 תסריטאים ובמאים. היא חתומה על הסכמי רישיון עם כל גופי השידור, חברות הסלולר, אתרי אינטרנט ועוד, גובה ומחלקת תמלוגים לתסריטאים ולבמאים על השימוש ביצירותיהם.

בהצעת החוק לניהול משותף של זכויות יוצרים שהוגשה לכנסת על ידי ח"כ עמרם מצנע, מרב מיכאלי וגילה גמליאל, נקבע כי היוצרים יוכלו להקים תאגיד כדי לגבות יחד את זכויות היוצרים שלהם מגופי השידור. במקרים שבהם תתגלע מחלוקת בין התאגיד למשתמשים ביצירות, יעברו הצדדים להליך גישור שייבחר על ידי הצדדים בהסכמה, ואם לא תהיה הסכמה תועבר ההכרעה לבוררות. כל עוד שלא נעשה הליך הבירור לא יהיה רשאי התאגיד לנקוט הליכים משפטיים נגד גוף השידור.

ההסבר להצעת החוק הוא כי "תמלוגים הינם סכומים צנועים, ועם זאת חיוניים להמשך יצירתם של התסריטאים והבמאים בישראל. התמלוגים מהווים מרכיב קריטי ביכולת היוצר להתקיים נוכח חוסר הוודאות הכלכלית של היצירה. בימים אלה קיימת סכנה מוחשית ומיידית שהסדרת התמלוגים לתסריטאים ולבמאים תיפסק. תאגידי השידור והתקשורת הגדולים, קשת, רשת ופרטנר הגישו לבית הדין להגבלים התנגדות לפעילותה של תל"י, מתוך כוונה למנוע תשלום תמלוגים לתסריטאים ולבמאים. הפנייה לרשות להגבלים עסקיים מייצרת מצב אבסורדי בו כאשר משודר סרט, המוסיקאי יקבל תמלוגים, התמלילן של שיר יקבל תמלוגים, השחקן, הזמר והנגנים יקבלו תמלוגים, חברות התקליטים יקבלו תמלוגים ורק לגבי היוצרים המרכזיים של הסרט, התסריטאי והבמאי יש ערעור על הזכות שלהם לתמלוגים. הואיל ומדובר באפליה בין תסריטאים ובמאים ליוצרים אחרים, מוצע להסדיר את מעמדם של יוצרים אלו במסגרת תאגידים לניהול משותף של זכויות יוצרים ומבצעים".