מתי יחזור נתניהו לשוק הדיור

מה, או מי, יגרום לרה"מ לבוא לחנוכת השכונה בראש העין?

ביום שלישי הקרוב יערך בראש העין טקס החתימה על "הסכם גג" בעיר, במסגרתו יעביר האוצר מאות מיליונים לפיתוח תשתיות וישוחררו חסמים להקמת 10,000 יח"ד בעיר.

בנימין נתניהו, ככל הנראה, לא יופיע שם, וחבל. הוא כבר הודיע שיגיע, אנשיו טרטרו שעות ארוכות את אנשי משרד השיכון בנוגע לסידורי ביטחון וכיוצא בזה, אבל בסוף הוא הבריז.

הצטרפות ראש הממשלה אינה דבר של מה בכך. במשך שנה שלמה מחירי הדירות כלל לא העסיקו את נתניהו. עד הבחירות הוא לא הפסיק לדבר על מצוקת הדיור, כולל התחייבות להוריד את המחירים ב-30% והבטחה למנות את משה כחלון לראש רשות מקרקעי ישראל, ואז הוא נטש לגמרי את הזירה הנדל"נית.

עד כדי כך נעלם, שנדרשו 40 חתימות חברי כנסת כדי לאלץ את נתניהו להשתתף לפני חודשים אחדים בדיון בנושא בכנסת, שבו בסופו של דבר הוא לא אמר שום דבר חדש.

גם בשבועות האחרונים, כשנחתמו "הסכמי גג" בקרית גת ובמודיעין, שתכליתם האצה של פיתוח שכונות בערים, באמצעות תמיכה משולבת ומשותפת של משרדי הממשלה, ראש הממשלה, נתניהו, לא חשב להצטרף לטקס הממלכתי. חבל ששוב, השבוע, הוא החליט שלא להג יע , הפעם - לראש העין.

לו היה מגיע לטקס בראש העין, וגם אם המניעים היו "להכניס" לנפתלי בנט (נתניהו ביקש מחברו/יריבו של בנט, שר השיכון אורי אריאל, להזמין אותו לטקס), ובין אם כדי ליטול פוקוס משרי האוצר והשיכון - לעובדה שראש הממשלה היה בא היתה משמעות ברורה: הוא חוזר ליטול את המושכות, לפחות תדמיתית וציבורית.

מהלך כזה מצידו היה יכול להפיח בציבור המיואש אופטימיות, ולאותת שעניינים מתחילים לזוז, ושיש גורם סמכותי ובכיר שמפקח על משבר הדיור.

קרבות אגו בזירת הדיור

יחד עם זאת, האיתותים המוקדמים בדבר שובו של נתניהו הספיקו להחריף את קרבות האגו ואת חלוקת הסמכויות והאחריות בענף הדיור המשוסע והאומלל. אולי לא מקרה הוא שאחרי שהשר אריאל הזמין את נתניהו וכשעוד היה סיכוי שיבוא, דאג לפיד להזמין את שר התחבורה ישראל כ"ץ.

ומעבר לכך, אחרי שעות של דיונים בין אנשי האוצר והשיכון על פתרון "מחיר המטרה" שקידם שר השיכון, אשר לפיו יזכה בחלקים מהקרקע קבלן שיתחייב לבנות דירות במחיר מופחת (ולא זה שישלם הכי הרבה על הקרקע), החליטו באוצר ולא במקרה לרענן דווקא הצעה אחרת - פטור ממע"מ לרוכשי דירה ראשונה.

כי אמנם מדובר בפתרון ישן ומורכב פי כמה, המחייב מנגנון שיוכל להבטיח שהקבלן לא יעלה בהתאם את המחיר, אבל לכולם יהיה לפחות ברור שמע"מ זה המנדט של שר האוצר.

לו היה ראש הממשלה לוקח לפתע קרדיט על "הסכמי הגג" בערים, אזי שר השיכון היה עלול לנכס לעצמו את פתרון "מחיר המטרה", ובין כה ובין כה לפיד כבר הבין שהוא עלול להישאר רק עם הקרדיט על "דירה להשכיר", הפנטזיה הלא ממש מתקדמת להקמת 150 אלף דירות להשכרה.