עלות השחיתות באיחוד האירופי: כ-120 מיליארד אירו בשנה

‎‎מספר גדל והולך של תושבי האיחוד האירופי מעריך שהמצב מחריף, אם כי יש הבדלים בין המדינות‏ ■ השחיתות נחשבת נדירה בדנמרק, פינלנד ושבדיה

‎‎העלות של השחיתות באיחוד האירופי גבוהה בהרבה ממה שנהוג להניח, ומגיעה ל-120 מיליארד אירו בשנה, או 1% מן התוצר הכלכלי שלו, לפי הדוח הראשון אי-פעם על שחיתות ב-28 מדינות האיחוד שהוכן על-ידי הנציבות האירופית בבריסל. הדוח שפורסם אתמול (ב') מצייר את אירופה, שנחשבה לאחד האזורים הנקיים בשחיתות בעולם, באור לא מחמיא.

על-פי הדיווח בסוכנות רויטרס, ‏בקרב העסקים שוררת אמונה רחבה שהדרך היחידה להצלחה היא באמצעות קשרים פוליטיים. כמעט מחצית מהחברות שעושות עסקים באירופה אמרו שהשחיתות היא בעיה עבורן.

גם מספר גדל והולך של תושבי האיחוד האירופי מעריך שהמצב מחריף, אם כי יש הבדלים ניכרים בין המדינות. כמעט כל החברות ביוון, ספרד ואיטליה מעריכות כי השחיתות היא תופעה רחבה. היא נחשבת נדירה בדנמרק, פינלנד ושבדיה.

‏גם הסקרים של ארגון ‏Transparency International‏ מציגים תמונת מצב דומה. מדד תפיסת השחיתות של ארגון זה מציב את יוון במקום הראשון באירופה, ובטבלת טוהר המידות היא במקום ה-80 ביחד עם סין. דנמרק הייתה המדינה הכי פחות מושחתת באירופה.

‏‏"השחיתות מערערת את האמון של האזרחים במוסדות דמוקרטיים ובשלטון החוק, והיא פוגעת בכלכלת אירופה ושוללת מהמדינות תקבולי מס נחוצים מאוד", אמרה ססיליה מלמסטרום, נציבת האיחוד לנושאי פנים.

‏אזרחים רבים באיחוד האירופי מאמינים שהשחיתות החריפה כתוצאה מהבעיות הכלכליות והפיננסיות העמוקות בגוש האירו שנבעו ממשבר החובות הריבוניים, לפי הסקר של הנציבות.

‏‏"בזמנים של משבר כלכלי ופיננסי מחריד, החזרת כספם של רמאים לכלכלה הלגיטימית היא בעלת חשיבות עליונה. הכספים הללו נחוצים מאוד כדי ליצור צמיחה ומקומות עבודה", אמר חואן פרננדו לופז אגילר, יו"ר הוועדה לחירויות האזרח ונושאי הפנים בפרלמנט האירופי.

‏חברות בנייה, שמשתתפות לעיתים קרובות במכרזים ממשלתיים, הן המושפעות ביותר מן השחיתות, לפי הסקר. כמעט 80% מהן התלוננו על גילויי שחיתות.‏‎‎