מחצית מהישראלים: לא צריכים שום עזרה בניהול השקעות

סקר שנערך עבור מגזין ההשקעות money time מאפיין את המשקיע הישראלי ואת התנהלותו ומגלה: רוב המשקיעים סומכים על עצמם בניהול תיק ההשקעות - והם מפספסים הרבה דברים

62% מציבור המשקיעים לא יודעים כלל מה גובה דמי המשמרת שהם משלמים לבנק מדי רבעון עבור תיק ההשקעות שלהם - סכום שיכול להגיע למאות ואף לאלפי שקלים מדי שנה - וכמעט 50% מציבור המשקיעים לא יודעים לומר מהו גובה עמלת הקנייה והמכירה שנגבית מהם בכל פעם שהם (או מי שמנהל עבורם את התיק) מבצעים פעולה כזאת בנייר ערך (מניה, אג"ח, תעודת סל וכו').

כך עולה מסקר שנערך עבור מגזין ההשקעות של "גלובס", על ידי חברת המחקר "TRI מחקרים אסטרטגיים". הסקר התבצע בקרב 300 נשאלים בני 35 ומעלה, שהעידו כי יש להם השקעות בשוק ההון או שהם חוסכים כסף בתוכניות חסכון שמציעים הבנקים, המהווים מדגם מייצג של פלח זה באוכלוסייה היהודית בישראל.

הסקר אפיין את המשקיע הישראלי ובחן את התנהלותו: מהו גודל התיק הממוצע שלו, כיצד הוא בוחר במה להשקיע, איך הוא מגדיר את העדפות הסיכון שלו, ומהו הידע הפיננסי שיש לו. הממצא הבולט ביותר העולה מהסקר הוא, כאמור, חוסר המודעות של המשקיעים בכל הנוגע לגובה העמלות שהם משלמים על עצם ניהול תיק ההשקעות שלהם, נתון שעשוי להשפיע על התשואה השנתית של התיק לא פחות, ואולי אף יותר, מעצם בחירת אפיקי ההשקעה.

"העמלות הנהוגות בתחום ניירות הערך הן גבוהות ומשמעותיות מאוד, ומשקי בית שיש להם תיקי ניירות ערך יכולים להשיג בסעיפים אלו חיסכון משמעותי בעלויות השנתיות", אומר צפריר עקב, מנכ"ל 'עין צופיה ייעוץ כלכלי' ומתנדב בארגון פעמונים, המסייע למשפחות להגיע לאיזון כלכלי. "אם בבנקים הגדולים מגיעות היום העמלות ל-0.6%-0.65% עבור קנייה או מכירה של ני"ע, ו-0.7% שנתיים לדמי ניהול פיקדון ני"ע, ניתן מניסיוני להגיע לתעריפים של 0.1% לקנייה או מכירה של נייר ערך, 2.5 שקל לקנייה או מכירה של אופציה ופטור מלא מדמי ניהול ניירות ערך. למשק בית או עסק שמנהל תיק ניירות ערך בשווי של 100 אלף שקל ומבצע פעולות בניירות ערך בעוד אלף שקל לחודש, ההבדל בעלויות מסתכם בכ-750 שקל לשנה".

המשקיעים הישראלים מגלים עצמאות

הסקר מאפשר גם ללמוד איך נראה תיק ההשקעות הישראלי הממוצע. מהנתונים עולה כי אצל 40% מבין הישראלים (היהודים) שמחזיקים תיק השקעות כלשהו, מסתכם התיק הזה בלא יותר מ-100 אלף שקל. 42% מנהלים השקעות בהיקף של עד 500 אלף שקל. רק 11% מנהלים השקעה של עד מיליון שקלים, ואצל כמחצית מהם מסתכם היקף התיק בעד 5 מיליון שקלים.

רוב הנשאלים מעידים על עצמאות גדולה יחסית בניהול התיק. כ-52% דיווחו כי הם מחליטים לבד איך ובמה להשקיע (בשאלה ניתן היה למנות יותר מדרך אחת שבה מנוהל התיק, כך שסך התשובות גדול ממאה אחוזים), כשגורמים נוספים שמשפיעים על החלטות ההשקעה הם המלצות בכלי התקשורת ובאתרים הכלכליים (32%), ויועץ ההשקעות בבנק (32%). 20% העידו כי להמלצות של חברים יש משקל בהחלטות ההשקעה שלהם.

בשאלה אחרת דיווחו 47% כי הם מנהלים את התיק שלהם בפועל בעצמם, לפחות באופן חלקי, כשכ-37% נעזרים או נסמכים על יועץ ההשקעות בבנק, ו-28% עושים זאת באמצעות חברת ניהול תיקים או בית השקעות (גם כאן, לאור אפשרות לשלב בין חלק מהדרכים, סך התשובות גדול ממאה אחוזים).

*** הכתבה המלאה - במגזין money time של "גלובס". עוד במגזין: המלצות השקעה ל-2014, המדריך להשקעה בנכסי נדל"ן בחו"ל, דירוג הגופים המובילים בניהול קרנות נאמנות, קופות גמל, ביטוחי מנהלים ועוד.

לפי מה אתה בוחר במה להשקיע
 לפי מה אתה בוחר במה להשקיע

מהו גודל תיק ההשקעות שלך
 מהו גודל תיק ההשקעות שלך

עמלת קנייה / דמי משמרת
 עמלת קנייה / דמי משמרת

איך אתה מנהל את התיק שלך
 איך אתה מנהל את התיק שלך