צבי סטפק בכנס ספונסר: "הסיכון בהשקעה בדולר נמוך"

איל סגל, צבי סטפק ודוד אללוף משתתפים היום בכנס ספונסר ומדברים על הנושאים הבוערים בשוק ההון ■ איל סגל, מנכ"ל משותף בתכלית תעודות סל: "בריטניה היא ההוכחה שמדיניות מרחיבה עדיפה על צנע"

איפה לשים את הכסף בעידן של ריבית אפסית לאחר גל עליות מהותי בשוק המניות? מומחים משוק ההון משתתפים היום (א') בכנס ספונסר, כדי לספק תחזיות ולהמליץ על אסטרטגיות השקעה לשנה הנוכחית. אתר "גלובס" מעביר את הכנס בשידור חי.

בכנס משתתפים איל סגל, מנכ"ל משותף בתכלית תעודות סל; צבי סטפק, יו"ר מיטב-דש; ודוד אללוף, מנכ"ל משותף בתכלית תעודות סל.

איל סגל פתח את הכנס עם הסבר כללי על הכלכלה האירופאית ועל מדדי המניות המרכזיים ביבשת, ואמר כי "אירופה אחרי המשבר של 2008 בחרה במדיניות צנע וההתאוששות היא איטית באופן משמעותי.

"לאחרונה יותר ויותר דגש ניתן לאבטלה. מעולם לא היו השינויים בפרמטרים פיננסיים כל כך תלויים באבטלה. מהיום הראשון בו התחילו עם ה-QE אמרו שיפסיקו איתו בתלות לאבטלה, כי הבינו שבשווקים המפותחים נושא האבטלה מאוד מאוד חשוב. בשווקים המפותחים חלק משמעותי מהכלכלה הוא צריכה מקומית, מה שתלוי בתעסוקה. לכן קושרים את האבטלה גם לריבית וגם ל-QE.

"אירופה וארה"ב, מ-2008, בחרו כיוונים מנוגדים. באירופה הורדת הריבית הייתה מאוד איטית, בניגוד לארה"ב, לא עשתה QE, לא הורידה מסים ולא עשתה שום פעילות מרחיבה, וכך אירופה הלכה והתכווצה. לאחרונה יש תחושה שהולך להיות שינוי".

סגל ציין כי "מנוע הצמיחה של אירופה טמון בהורדת שיעור האבטלה. שיעור האבטלה בספרד, 26%, הוא בלתי נסבל. אי אפשר להתקיים כך לאורך זמן במדינה מתוקנת. בגרמניה שיעור האבטלה יורד מדי חודש וזה סימן טוב.

סגל סקר את המהפך שעשתה כלכלת בריטניה עם ההתחלה ב-QE והורדת הריבית, וציין כי "בריטניה היא ההוכחה שמדיניות מרחיבה עדיפה על צנע".

סטפק: "מה שנחשב סולידי כבר לא כל כך סולידי"

לאחר מכן עלה צבי סטפק, יו"ר מיטב-דש, וסקר את האפשרויות להשקעה בסביבת הריבית הנמוכה בעולם - אג"ח ממשלתיות, אג"ח קונצרניות ומניות.

סטפק ציין כי "מה שנחשב סולידי כבר לא כל כך סולידי. פעם אם הייתם קונים אג"ח ממשלת ישראל יכולתם לקבל את האינפלציה ועוד 2-3% בשנה. היום כשקונים אג"ח צמודת מדד של הממשלה, זה מטעה, ולא מבינים שקטנים אג"ח צמודת מדד מינוס ולא פלוס".

ביחס לאג"ח הממשלתיות, סטפק ציין כי הסיכון העיקרי איננו העלאת ריבית, אלא עלייה מתבקשת במחיר ההון באג"ח הארוכות טווח.

לטענתו של סטפק, "השאלה הראשונה שתקבע את גורל השווקים השנה היא מה יהיה קצב ההתאוששות של הכלכלה האמריקנית, והשאלה השנייה היא מה יקרה בסין.

"חשוב לעקוב אחרי סין, כי יש מתחת לפני השטח התפתחויות שליליות מאוד. יש מצב של בועת אשראי, בועת נדל"ן, חוסר שקיפות, חוסר בנתונים, מינוף גבוה, בנקאות צללים - מצבור של דברים שמאוד מזכירים את מה שגרם למשבר בארה"ב לפני 5 שנים וביפן לפני 25 שנה".

סטפק ציין כי "הסיכון בהשקעה בדולר נמוך, כי בנק ישראל מאותת שהוא לא יתן לו לרדת מתחת לרמה מסוימת, והוא יתחזק גם בעולם במקביל להתאוששות בארה"ב".