כשליש מהבניינים ברמת גן זקוקים לחיזוק בפני רעידות אדמה

על פי הדו"ח שהציג צוות התכנון של עיריית רמת גן, היקף הבניינים המהווים פוטנציאל לחיזוק או הריסה ובניה ברמת גן הינו כ-3,400, מתוך סך של כ-9,300 בנייני מגורים בעיר

צוות התכנון של עיריית רמת גן הציג היום (א') בפני הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר את דו"ח ההתקדמות של תכנית תמ"א 38 אשר תטפל בהסדרת המתכונת לאישור היתרי בנייה במסלול של הריסה ובניה מחדש.

על פי הדו"ח שהוצג, שביצע בפעם הראשונה מיפוי של כל מבני המגורים בעיר, היקף הבניינים המהווים פוטנציאל לחיזוק או הריסה ובניה ברמת גן הינו כ-3,400, מתוך סך של כ-9,300 בנייני מגורים בעיר (כולל בנייה צמודת-קרקע). מדובר בכ-35.6% מסך הבניינים בעיר הזקוקים לחיזוק.

עוד על פי הדו"ח, בבניינים אלה קיימות כשלושים אלף דירות המהוות כמחצית מכלל הדירות בעיר.

רמת גן נחשבת לאחת הערים בהן קודמו הכי הרבה תוכניות לחיזוק מבנים מכח תמ"א 38 וזאת בין היתר בשל מדניות מקלה של העירייה. כך, בין השנים 2010-2013 חוזקו בעיר כ-1,640 דירות וניתנו היתרים לכ-930 דירות חדשות נוספות באמצעות תכניות התמ"א.

כזכור, תכנון תוכנית נרחבת לתמ"א 38 במסגרת הריסה ובנייה ומחדש בעיר (התיקון השני לתמ"א 38) היא פרי סאגה משפטית ארוכה שהסתיימה רק לאחרונה, במסגרתה קמה התנגדות עיקשת בעיר כנגד תוכנית להגדלת צפיפות במסגרת תמ"א 38. ההתנגדות החלה כערר שהוגש לתוכנית על ידי חברי מועצת עיר ותושב העיר ניר שלו, והגיע בסופו של דבר עד בית המשפט שפסק כי התוכנית על פיה פעלו יזמים במשך למעלה משנה בעיר כלל איננה תקפה. הסאגה המשפטית גרמה לעיכוב במתן היתרים לפרויקטים המיועדים לחיזוק, והתוכנית החדשה עתידה לקבוע קו מנחה למתן זכויות וקביעת צפיפות.

צוות התכנון של התכנית שמגבש היום פרוגרמה מלאה ליישום תמ"א 38 בעיר עם התחשבות במידת הצפיפות כמו גם בשאלה האם העיר יכולה לספק את התשתיות הדרושות כולל מתכננים, מתכנני תשתיות, יועצים משפטיים ויועצים כלכליים.

צוות התכנון מעריך כי בעקבות מימוש התכנית המוצעת יגיע סך קצב הבניה בעיר לכאלף דירות בשנה בכל שטחי העיר. על פי הדו"ח הראשוני סבורים חברי הועדה כי היקף בניה כזה הינו היקף סביר ואפשרי לעיר, והוא נבחן בשלב זה ביחס לכלל העיר. יש לציין שהתוכנית המדוברת עתידה גם לכלול התייחסות מפורטת לצרכי הציבור, תנועה, חניה ותשתיות. על פי התכנון, צפוי צוות התכנון לסיים את עבודתו תוך כחודש וחצי אז תמליץ הועדה להפקיד התוכנית בועדה המחוזית.